• Iwona Kowalczyk

        • Rozkład materiału z j. polskiego kl. V NE

        • L.p.

          Temat lekcji

          Dział

          Liczba godzin na realiza

          -cję

          Podstawa programowa

          komentarz

          1,2

          Lekcja organizacyjna. Wymagania i zasady oceniania, kryteria oceniania z j. polskiego.

           Lekcja organizacyjna

          2

           

          Wyjaśnienie zasad oceniania w klasie V

          3

          Czy kumpel to już przyjaciel?

          • Hanna Zielińska, Mój kumpel s. 10-11

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.6

          I.1.9 I.1.12 I.1.14

          I.1.17 I.2.3 I.2.11

          III.2.1 III.2.4

          IV.1 IV.5

          • podaje temat wiersza  • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego • określa nastrój utworu

          • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy, rymy

          • wskazuje w tekście wiersza porównania

          • przedstawia cechy bohatera utworu  • stosuje wyrazy bliskoznaczne do słowa kumpelwymienia uczucia wyrażone w utworze • wyszukuje elementy opisu

          4

          Przyjaźń poddana próbie

          • Adam Mickiewicz, Przyjaciele s.12-13

          1

          I.1.1 I.1.6 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.1.12

          I.1.15 I.1.16 I.1.17

          I.1.18 I.1.19 I.1.20

          I.2.2 I.2.7 II.3.2

          III.2.1 III.2.5 IV.1

          IV.3 IV.5

          • płynnie odczytuje utwór poetycki • wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych słów • określa narratora

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia wydarzenia z punktu widzenia bohatera • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy, rymy • wyjaśnia, jak rozumie ostatnie wersy utworu

           

          5,6

          Piszemy opowiadanie z dialogiem

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 19–22

          2

          I.1.3 I.1.8 I.2.2

          I.2.4 II.4.2 III.1.3

          III.1.4 III.2.1

          III.2.3 III.2.7 III.2.9

           

          • wyszukuje w tekście informacyjnym najważniejsze wiadomości • określa elementy wyróżniające opowiadanie • układa plan wydarzeń

          • redaguje opowiadanie, zachowując kolejność wydarzeń  • pisze opowiadanie zgodnie z planem

          • stosuje w wypowiedzi pisemnej trójdzielną kompozycję  • komponuje początek opowiadania

          • redaguje opowiadanie twórcze  • wprowadza do opowiadania dialog, stosując poprawną interpunkcję

          • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

          7,8

          O głoskach, literach i sylabach

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 24

          2

          II.3.5 II.4.1 IV.1

          • dzieli wyrazy na głoski • zapoznaje się z informacjami o podziale spółgłosek ze względu na miękkość • odróżnia spółgłoski miękkie od twardych

          • poprawnie zapisuje wyrazy ze spółgłoskami miękkimi  • wyjaśnia, do jakich nieporozumień może prowadzić niepoprawne zapisywanie wyrazów ze spółgłoskami miękkimi

          9

          Z miłości do zwierząt.

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 25–28

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.14 I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 III.1.1 III.1.3

          III.2.1 III.2.2 III.2.5

          IV.1 IV.5 IV.7

          • czyta tekst głośno i cicho  selekcjonuje informacje

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń • określa narratora w pierwszej i w drugiej części utworu

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze  • przedstawia głównego bohatera utworu

          • wymienia cechy bohatera utworu  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu• porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi

          10

          Co znajdziemy w encyklopedii?

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 29–30

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.6

          III.2.4 IV.1 IV.2

          IV.3  IV.4

          • odczytuje cicho i głośno podane teksty • określa cechy tekstu informacyjnego  • wyszukuje wskazane hasła w encyklopedii  • wskazuje, pod jakimi hasłami należy szukać określonych informacji • odróżnia tekst informacyjny od tekstu literackiego • odczytuje skróty stosowane w encyklopedii  • korzysta z encyklopedii tradycyjnej i on-line • wyjaśnia, z jakiej encyklopedii lepiej korzystać i uzasadnia swoje zdanie • zapisuje informacje na różne sposoby

          11

          Dlaczego warto pomagać

          innym?

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 31–35

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.1.12

          I.1.14 I.1.16 I.1.19

          I.2.2 I.2.3 I.2.11

          III.1.1 III.1.3 III.2.1

          III.2.3 III.2.5 IV.1

          IV.5

          • czyta tekst głośno i cicho • podaje cechy opowiadania

          • określa czas wydarzeń • redaguje plan wydarzeń

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze i je porządkuje • charakteryzuje bohatera

          • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu

          • porównuje doświadczenia bohatera z własnymi

          • formułuje do tekstu pytania otwarte i zamknięte

          12

          Test diagnozujący.

           

          1

           

          Test diagnozujący po klasie 4.

          13

          Kim jesteśmy w Internecie?

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 36–39

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 I.1.12

          I.1.14 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.2.2 I.2.3

          I.2.8 III.1.1 III.1.3

          III.2.5 IV.1 IV.5

          • czyta ze zrozumieniem tekst literacki • określa miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • określa cechy bohatera

          • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu

          • wyjaśnia, z jakiego powodu bohater w e-mailach podaje się za inną osobę• porównuje doświadczenia bohatera z własnymi • redaguje rady dla osoby, która udaje kogoś innego

          14

          Porozmawiasz ze mną?

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 40–43

          1

          I.2.2 I.2.11 II.2.3

          II.2.7 II.3.3 II.3.4

          II.3.7 III.1.1 III.1.2 III.1.4 III.2.6 IV.1

          IV.9

          • czyta ze zrozumieniem teksty zamieszczone na infografice• wyszukuje w tekście informacyjnym potrzebne wiadomości • rozpoznaje różne sposoby komunikowania się w Internecie • określa udogodnienia i zagrożenia wynikające z komunikowania się w Internecie • wskazuje wady i zalety korzystania z komunikatorów

          • redaguje SMS-y do kolegi i do nauczyciela

          • wyjaśnia, dlaczego ludzie chętnie korzystają z Internetu  • włącza się do dyskusji na forum klasy

          • formułuje zasady właściwego zachowania się w Internecie • dostrzega różnice między językiem młodzieżowym a językiem literackim • wyraża własne zdanie • wypowiada się na temat własnych sposobów komunikowania się z innymi

          15

          Jak napisać e-mail?

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 44–45

          1

          II.2.6 II.3.2 II.3.3

          II.3.7 II.4.1 II.4.2

          III.1.3 IV.9

          • wskazuje elementy, z których składa się e-mail • redaguje e-maila do kolegi  • zapisuje adres e-mailowy

          • określa temat wiadomości  • stosuje zwrot do adresata i pożegnalne zwroty grzecznościowe • uzupełnia list elektroniczny wskazanymi wyrazami w odpowiedniej formieprzypomina zasady pisania listów zgodnie z etykietą językową • pisze poprawnie pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym

          16

          Czasownik we własnej osobie.

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 46–47

          1

          II.1.1 II.1.2 II.1.3

          II.1.4 II.3.2 III.1.3

          III.2.9

           

          • wskazuje czasowniki wśród innych części mowy

          • określa, jaką funkcję w wypowiedzi pełni czasownik

          • odmienia czasowniki przez liczby i osoby • określa osobę, liczbę i rodzaj czasownika • odróżnia czasowniki w czasie przeszłym od czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym • stosuje odpowiednie formy czasowników w czasie przyszłym • rozpoznaje autora wypowiedzi na podstawie formy czasownika

          17

          Wskazuję formy osobowe

          i nieosobowe czasownika.

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 48–49

          1

          II.1.1 II.1.2 II.1.3

          II.1.6 III.2.9

           

          • odróżnia bezokoliczniki od czasowników w formie osobowej • odróżnia formy nieosobowe czasownika od form osobowych • przekształca wypowiedzenie z nieosobowymi formami czasownika tak, aby wskazać wykonawcę czynności • redaguje przepis, używając bezokoliczników • wyjaśnia cel stosowania form nieosobowych czasownika

          18

          Poprawnie stosuję czasowniki w różnych trybach.

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 50–52

          1

          II.1.1 II.1.2 II.1.3

          II.1.4 II.1.6 II.1.13

          II.2.3 II.2.7 II.3.3

          II.3.7 III.2.4

          • wskazuje czasowniki w trybach orzekającym, rozkazującym i przypuszczającym • odmienia czasownik w trybach orzekającym, rozkazującym i przypuszczającym • układa zdania na określony temat, stosując określony tryb czasownika

          19,20

          Piszemy poprawnie wyrazy z cząstką by .

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 53

          2

          II.1.1 II.1.4 II.4.1

          III.2.9

           

          • wskazuje formę osobową czasownika w trybie przypuszczającym • poprawnie zapisuje cząstkę -by z czasownikami w formie osobowej, przed czasownikami, z bezokolicznikami i ze spójnikami

          21

          Wikipedia od kuchni

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 54–55

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.3

          II.3.1 II.4.1 III.1.4

          III.2.4 III.2.9 IV.1

          IV.2 IV.3 IV.7 IV.9

          • objaśnia, czym jest Wikipedia

          • określa różnice między encyklopedią PWN a wolną encyklopedią • wyszukuje określone hasła w Wikipedii • sporządza notatkę na temat Wikipedii

          • redaguje notatkę w określonej formie na temat kryteriów, które musi spełniać artykuł w Wikipedii

          • wyjaśnia, dlaczego warto korzystać z Wikipedii i uzasadnia swoje zdanie

          22

          Powtarzamy wiadomości –to już umiem!

          rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 56–58

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.11

          I.1.12 I.1.14 I.1.16

          I.1.17 I.1.19 I.2.1

          I.2.3 II.1.1 II.1.3

          II.1.4 II.2.3 II.2.7

          II.3.1 II.3.5 II.4.1

          II.4.2 III.1.5 III.2.1

          III.2.2 III.2.6 IV.1

          IV.3 IV.4 IV.7 IV.9

          • powtarza i selekcjonuje informacje • określa podmiot liryczny • wskazuje w tekście wiersza epitety, porównania, rymy • wskazuje bohatera • określa narratora • wyróżnia różne sposoby współczesnego komunikowania się • identyfikuje tekst informacyjny

          • odmienia czasownik przez osoby, liczby, rodzaje i czasy • rozróżnia formy nieosobowe czasownika, tryby czasownika • odróżnia samogłoski od spółgłosek, spółgłoski twarde od miękkich • redaguje opowiadanie twórcze z dialogiem, e-mail, notatkę • zna i stosuje zasady pisowni cząstki -by

          23

          Sprawdzian z rozdziału 1.

           

          1

           

           

          24

          Dyktando nr 1.

           

          1

           

           

          25

          Czytanie na czas.

           

          1

           

           

          26

          Mój klucz do szczęścia

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 60–61

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.15

          I.1.16 I.1.17 I.1.20

          I.2.3 IV.1

          • odczytuje utwór poetycki • określa temat wiersza

          • charakteryzuje podmiot liryczny • mówi o uczuciach podmiotu lirycznego • wskazuje w tekście wiersza wersy, epitety  • rozpoznaje w tekście porównania i wyjaśnia ich funkcję • wskazuje wartości w wierszu

          27

          Nie mówię tego dosłownie

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 61–63

          1

          I.1.1 I.1.9 I.1.12

          I.1.14 I.1.15 I.2.2

          I.2.3 II.2.4  II.2.5

          II.3.2 III.2.2 IV.1

          • określa temat wiersza • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy  • rozpoznaje w tekście przenośnie i wyjaśnia ich funkcję  • odczytuje znaczenie przenośnych zestawień słów i stosuje je w zdaniach

          28,29

          Piszemy sprawozdanie.

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 66–68

          2

          I.2.4 I.2.5 II.4.1

          II.4.2 III.1.3 III.2.1

          III.2.3 III.2.9 IV.3

          IV.7

          • odróżnia w planie sprawozdania z wycieczki informacje ważne od mniej istotnych • tworzy plan sprawozdania • redaguje sprawozdanie zgodnie z planem  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz interpunkcyjnym

          30

          Co dwie kropki, to nie jedna.

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 69

          1

          II.4.2 III.2.9

          • wymienia zasady użycia dwukropka w wypowiedzeniu • posługuje się dwukropkiem przed wyliczeniami  • używa dwukropka przed wprowadzaniem dialogu  • wykorzystuje dwukropek przed wprowadzaniem cytatu • stosuje dwukropek zgodnie z zasadami interpunkcji • poprawnie stosuje dwukropek i cudzysłów w zdaniach

          31

          Emocje w słowach

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 74

          1

          I.1.4 II.2.6 III.2.1

          III.2.9 IV.1

          • czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny

          • odróżnia wyrazy nacechowane emocjonalnie od wyrazów neutralnych, zdrobnienia od zgrubień

          • tworzy zdrobnienia i zgrubienia od wskazanego rzeczownika • stosuje w wypowiedzeniach zdrobnienia i zgrubienia  • odróżnia zgrubienia o charakterze żartobliwym od pogardliwych

          32,33,34

          Rzeczownik bez tajemnic

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 75–78

          3

          II.1.1 II.1.4 II.1.6

          III.2.9 IV.5

          • wskazuje rzeczowniki wśród innych części mowy

          • określa rodzaj rzeczownika • stosuje rzeczowniki w odpowiednich formach • odmienia rzeczownik przez liczby i przypadki • odróżnia rzeczowniki własne od pospolitych  • poprawnie zapisuje rzeczowniki własne

          • odmienia rzeczowniki zakończone na -um

          • odróżnia rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej od rzeczowników występujących tylko w liczbie mnogiej • stosuje w wypowiedzeniach poprawne formy rzeczowników o nieregularnej odmianie  • posługuje się w wypowiedzeniach poprawnymi formami rzeczowników występujących tylko w liczbie pojedynczej lub tylko w liczbie mnogiej

          35

          Jak pokonać złość?

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 81–83

          1

          I.1.1 I.1.6 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.16

          I.1.17 I.2.3 I.2.11

          II.2.2 II.2.4 II.2.5

          II.2.6 III.2.5

          • opisuje sytuację przedstawioną w tekście • określa temat wiersza • wskazuje adresata utworu

          • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w wierszu • wskazuje bohatera utworu

          • charakteryzuje bohatera utworu  • wyjaśnia sens sformułowań o znaczeniu przenośnym i poprawnie je stosuje • podaje sposoby radzenia sobie ze złością bohatera wiersza • nazywa uczucia i opisuje ich przejawy

          36,37

          Piszemy poprawnie ę lub ą w zakończeniu wyrazów

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 84–87

          2

          II.1.1 II.4.1 II.1.6

          • poprawnie zapisuje ę w:  – nazwach istot niedorosłych – zakończeniach biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego

          – zakończeniach 1. osoby liczby pojedynczej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym

          • poprawnie zapisuje ą w:  – zakończeniach biernika i narzędnika liczby pojedynczej rzeczowników i przymiotników  – zakończeniach 3. osoby liczby mnogiej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym  • poprawnie zapisuje 1. osobę liczby pojedynczej czasu teraźniejszego i przyszłego czasowników: wiedzieć, powiedzieć, jeść, umieć, rozumieć • stosuje poznane reguły ortograficzne

          38,39,40

          Z jakich elementów jest zbudowany wyraz odmienny?

          • rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 88–89

          3

          II.1.2 II.1.4 IV.5

          • odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych

          • odmienia rzeczownik przez przypadki • oddziela końcówki od tematu fleksyjnego • zaznacza końcówkę zerową  • wskazuje tematy oboczne  • określa oboczności

          41

          Uczymy się pięknie recytować teksty

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 90–92

          1

          II.3.4 II.3.6 III.2.2

          IV.1

          • czyta po cichu i głośno wskazany utwór • wymienia zasady dobrej recytacji  • analizuje tekst przygotowywany do recytacji  • recytuje głośno, wyraźnie, w odpowiednim tempie • dostosowuje oddech do tempa recytacji • stosuje poprawną intonację podczas recytacji utworu • podczas recytacji przyjmuje odpowiednią postawę • wyraźnie wymawia grupy spółgłoskowe i zakończenia wyrazów • wygłasza tekst, odpowiednio oddając napięcie emocjonalne

          42

          W zalewie reklam

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 93–95

           

          1

          I.2.1 I.2.3 I.2.11

          II.3.1 III.1.1 III.1.6

          IV.1

          • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem • omawia problem przedstawiony w tekście • wyjaśnia pochodzenie słowa reklama • objaśnia sposób wpływania reklam na nasze życie  • odróżnia tekst reklamowy od innych rodzajów tekstów • podaje cechy hasła reklamowego

          43

          Powtarzamy wiadomości –to już umiem!

          rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 96–98

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

          I.1.9 I.1.12 I.1.14

          I.1.15 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.2.1 I.2.3

          I.2.8 II.1.1 II.1.4

          II.1.6 II.2.5 II.2.6

          II.3.1 II.4.1 II.4.2

          III.2.1 III.2.2 IV.1

          IV.3 IV.5 IV.7

          • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

          • powtarza i selekcjonuje informacje • wskazuje w tekście przenośnie • odróżnia tekst reklamowy od innych rodzajów tekstów,  określa formę rzeczownika (przypadek, liczbę, rodzaj) • odróżnia rzeczowniki pospolite od własnych • oddziela końcówkę od tematu fleksyjnego • odróżnia zdrobnienia od zgrubień

          • stosuje zasady pisowni ę i ą w zakończeniach

          • poprawnie używa dwukropka

          44

          Sprawdzian wiadomości z rozdziału 2.

           

          1

           

           

          45

          Chłopięcy świat

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 100–101

          1

          I.1.11 I.1.17 I.1.19

          I.2.2 IV.1 IV.2 IV.2

          IV.3 IV.3 IV.3 IV.5

          IV.9

          • prezentuje informacje o autorze lektury

          • prowadzi rozmowę na temat głównych postaci występujących w książce

           

          46

          W świecie chłopców z Placu Broni

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.16 I.1.17

          I.1.19  I.1.20

          • określa, gdzie rozgrywają się wydarzenia

          • wymienia głównych bohaterów i krótko ich charakteryzuje • opisuje miejsce zabaw chłopców i czynności, którymi się zajmowali • podaje cel założenia Związku Zbieraczy Kitu

          • opisuje procedury ustalone przez Związek Zbieraczy Kitu

          47

          Jedni rozkazują, drudzy słuchają i wykonują

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 105–106

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.13

          I.1.14 I.1.16 I.1.19

          III.2.5 IV.1

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń

          • przedstawia bohaterów głównych i drugoplanowych

          • opowiada o przedstawionych wydarzeniach • określa cechy bohaterów utworu  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi  • wskazuje elementy świata przedstawionego  • określa wątek główny i wątki poboczne utworu  • identyfikuje utwór jako powieść

          48

          Przyjaciele i wrogowie – chłopcy z Placu Broni i czerwone koszule

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.11

          I.1.14 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.1.20 III.1.1

          III.1.3

          • wypisuje imiona bohaterów należących do grupy chłopców z Placu Broni i do grupy czerwonych koszul

          • omawia postępowania Feriego Acza wobec z grupy oraz Nemeczka • wymienia sposoby walki z przeciwnikiem akceptowane przez przywódców oraz przez nich odrzucane • opisuje przebieg bitwy o Plac Broni • wskazuje chłopca, którego uważa za najważniejszą postać w powieści

          49

          Okropna zdrada – o Gerebie.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12

           

          • wymienia cechy charakteru Gereba • wyjaśnia, jaki był powód zdrady chłopca • określa, w jaki sposób Boka zareagował na zdradę kolegi • tłumaczy, dlaczego Feri Acz nie zgodził się na nieuczciwą propozycję rozwiązania konfliktu • podaje powody, które skłoniły Deża do powrotu do drużyny chłopców z Placu Broni

          50

          Niepozorny bohater – Nemeczek.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.19

          III.1.1 III.1.3

          • wyjaśnia, czym Erno Nemeczek wyróżniał się spośród rówieśników • wymienia zachowania kolegów, które sprawiały chłopcu największą przykrość • określa sposób traktowania Nemeczka przez Bokę • tłumaczy, co Nemeczek chciał udowodnić chłopcom • wskazuje, w jaki sposób bohaterskie zachowanie Nemeczka wpłynęło na postawę innych chłopców • opisuje reakcje Feriego Acza i Boki związane ze śmiercią Erna

          51

          Sprawdzian z lektury.

           

          1

           

           

          52

          Kto jest pierwszym wzorem dla dziecka?

          Jan Twardowski, Ręce Czesław Miłosz, Ojciec w bibliotece s.108-110

          1

          I.1.1  I.1.4 I.1.6 I.1.9 I.1.12 I.1.14

          I.1.17 I.1.19 I.2.3

          I.2.12 IV.1

          • czyta ze zrozumieniem utwór poetycki • określa temat wiersza • charakteryzuje podmiot liryczny

          • przedstawia bohaterkę utworu • wskazuje w tekście wiersza epitety i porównania i określa ich funkcję

          • wypowiada się na temat uczuć przedstawionych w wierszu

          53

          Dyktando nr 2.

           

          1

           

           

          54

          Droga Lewego do sławy.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 110–113

          1

          I.1.1 I.1.5 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.19 I.1.20

          II.2.6 III.2.4

          III.2.5 IV.1

          • czyta ze zrozumieniem tekst prozatorski  • przedstawia bohatera utworu • określa cechy bohatera

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu • porównuje doświadczenia bohatera z własnymi  • wyjaśnia funkcję dedykacji

          • przedstawia funkcję wyrazów zdrobniałych

          55

          Zasady pisania tekstów publicystycznych.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 114–116

          1

          I.1.9 I.1.12 I.1.14

          I.1.19 I.2.1 I.2.2

          I.2.3 II.3.1 III.1.1

          III.1.2 III.1.3 III.2.5

          IV.1 IV.3 IV.9

          • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem

          • przedstawia bohaterów tekstu • wypowiada się na temat bohaterów tekstu • odróżnia tekst publicystyczny od tekstu literackiego  • określa cechy tekstu publicystycznego  • przedstawia swoje zainteresowania, osiągnięcia i sukcesy

          56

          O przymiotniku słów parę.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 117–119

          1

          II.1.1 II.1.2 II.1.4

          II.1.6 II.4.1 III.2.9

          • wskazuje przymiotniki wśród innych części mowy

          • określa rodzaj przymiotnika w liczbach pojedynczej i mnogiej • stosuje przymiotnik w odpowiednich formach • odmienia przymiotnik przez liczby i przypadki  • stosuje poprawne formy przymiotników zakończonych na -cy, -dzy, -czy, -ży w mianowniku liczby pojedynczej i mnogiej

          57,58

          Wyższy i najwyższy – o stopniowaniu przymiotników.

          3. Ideały, autorytety, idole, s. 120–121

          2

          II.1.1 II.1.2 II.1.4

          II.1.6 II.1.7 III.2.9

          • tworzy formy stopnia wyższego i najwyższego wskazanych przymiotników  • rozpoznaje stopień przymiotnika  • stopniuje przymiotniki w sposób prosty regularny i nieregularny  • stopniuje przymiotniki w sposób opisowy  • odróżnia stopniowanie proste od opisowego  • rozpoznaje przymiotniki, które się nie stopniują

          59

          Zgłębiamy tajniki pracy filmowców.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 124–126

          1

          I.2.8 I.2.9 I.2.2

          I.2.11 IV.1 IV.3 IV.9

          odszukuje najważniejsze wiadomości w tekście informacyjnym • wymienia osoby tworzące film i opisuje ich pracę • określa cechy osób, wykonujących zawody związane z filmem • wynotowuje twórców swojego ulubionego filmu • opowiada o swoim ulubionym filmie  • poszerza zakres słownictwa związanego z kinematografią

          60

          Zdobywamy wiedzę o gatunkach filmowych.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 128–130

          1

          I.2.2 I.2.8 I.2.9

          I.2.13 III.1.3 III.1.4

          IV.3

          • rozróżnia gatunki filmowe • określa charakterystyczne cechy poszczególnych gatunków filmowych • podaje przykłady filmów z każdego gatunku filmowego • wymienia swoje ulubione filmy

          • opowiada o wizycie do kina • przedstawia zasady kulturalnego zachowania się w kinie

          61

          Byliśmy w kinie i teatrze.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 131–133

          2

          I.2.1 I.2.4 II.3.1

          II.4.1 III.1.3 III.2.1

          III.2.8 III.2.9

          • określa, czym jest sprawozdanie z filmu lub ze spektaklu • redaguje sprawozdanie, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję wypowiedzi • zbiera informacje o wybranym filmie

          • komponuje początek sprawozdania – okoliczności zapoznania się z dziełem • formułuje zakończenie sprawozdania – opinię o dziele • pisze sprawozdanie z filmu lub ze spektaklu  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

          62,63

          Liczymy na języku polskim.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 134–137

          2

          II.1.1 II.1.2 II.1.4

          II.1.6 II.2.5 III.1.3

          III.2.9 IV.5

          • wskazuje liczebniki wśród innych części mowy

          • odróżnia liczebniki główne od porządkowych

          • stosuje poprawne formy liczebników głównych i porządkowych • wskazuje liczebniki zbiorowe

          • stosuje poprawne formy liczebników zbiorowych

          64

          Kropka czy bez kropki?

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 138–139

          1

          II.1.6 II.4.1 II.4.2

          • poprawnie stosuje kropkę w zapisie dat cyframi rzymskimi i arabskimi • poprawnie stosuje kropkę po liczebnikach porządkowych

          65

          Ortograficzne potyczki – pisownia wyrazów z ó i u.

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 140–143

          2

          II.4.1 III.1.1 III.2.4

          • wymienia i stosuje zasady ortograficzne dotyczące pisowni ó i u • poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -ów, -ówka, -ówna • tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z ó wymiennym • poprawnie zapisuje wyrazy z ó niewymiennym

          • poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -uj, -uje, -unek, -us, -usz, -uch, -ura, -ulec • poprawnie zapisuje zdrobnienia

          66

          Powtórzenie zawsze w cenie!

          rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 144–146

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.1.12

          I.1.13 I.1.14 I.1.16

          I.1.17  I.1.19

          I.1.20 I.2.3 I.2.8

          I.2.9 I.2.13 II.1.1

          II.1.2 II.1.4 II.4.1

          II.4.2 III.2.1  II.2.5

          IV.1

          • powieść, świat przedstawiony, akcja, wątek• epitet

          • tekst publicystyczny • dedykacja • ludzie filmu

          • ulubione filmy • sprawozdanie z filmu lub spektaklu

          • pisownia wyrazów z ó i u • zasady interpunkcyjne zapisywania dat i stawiania kropki po liczebnikach porządkowych • przymiotnik, stopnie przymiotnika, sposoby stopniowania • liczebniki główny, porządkowy, zbiorowy

          67

          Sprawdzian wiadomości z rozdziału 3.

           

          1

           

           

          68

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - wprowadzenie do lektury.

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

          1

           

          Nota o autorze. Świat przedstawiony powieści.

          69

          Podróż przez pustynię i puszczę - plan wydarzeń.

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

          1

           

          Selekcjonuje informacje, przygotowuje plan ramowy wydarzeń.

          70

          Piękno i groza Afryki - lew i King.

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

          1

           

          Wyszukuje opisy przyrody, nazywa faunę i florę afrykańską, gromadzi informacje o Kingu.

          71

          Najdzielniejszy z dzielnych - Staś Tarkowski.

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

          1

           

          Gromadzi informacje, prowadzi dyskusje, pisze opinię o bohaterze.

          72

          Sprawdzian wiadomości z lektury.

          Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

          1

           

           

          73

          Poznajemy Wandę, co nie chciała Niemca.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 148–151

          1

          I.1.1 I.1.2  I.1.3 I.1.7 I.1.11 I.1.12

          I.1.14 I.1.17 I.1.19

          I.2.2 I.2.3 II.2.4

          III.1.2 III.2.5 IV.1

          IV.5

          • czyta głośno i cicho  • rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje charakterystyczne cechy legendy

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • układa pytania i odpowiedzi do tekstu • objaśnia sens wyrazów wieloznacznych

          74

          Co słychać i widać w Żelazowej Woli?

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 159–160

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.17

          I.1.20 I.2.3 IV.1

          IV.2 IV.3

          • czyta głośno, wyraźnie, oddając nastrój utworu • określa temat wiersza • wskazuje adresata utworu

          • charakteryzuje podmiot liryczny w wierszu • nazywa uczucia, które wyraża utwór • odnajduje uosobienia i określa ich funkcję w wierszu • opisuje nastrój utworu

          • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy

          75,76

          O lirycznym wpisie do pamiętnika.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 161–163

          2

          I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.16

          I.1.17 I.1.20 I.2.3

          II.3.2 III.2.2 IV.1

          IV.3

          • opowiada o Juliuszu Słowackim • wyjaśnia powód napisania utworu W pamiętniku Zofii Bobrówny • podaje temat wiersza • określa adresata utworu

          • charakteryzuje podmiot liryczny w wierszu • nazywa uczucia, jakie wyraża utwór • odnajduje uosobienia, epitety, zdrobnienia i określa ich funkcje w wierszu  • określa nastrój utworu • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy  • recytuje wiersz głośnio, wyraźnie, oddając nastrój utworu

          77

          Grzeczność zawsze w cenie!

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 164–166

          1

          I.1.1 I.1.6 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 I.2.11 I.2.3

          II.3.7 III.1.3 III.2.5

          IV.1 IV.3

          • czyta głośno i cicho • określa temat utworu

          • charakteryzuje osobę mówiącą w utworze

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • wypowiada się na temat bohaterów utworu

          • wymienia cechy bohaterów utworu i ich relacje

          • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          • opisuje zwyczaje szlacheckie ukazane w utworze

          • wskazuje w tekście wersy, rymy, rytm  • wypowiada się na temat zasad zachowania na podstawie własnego doświadczenia

          78

          Grzybobranie, jako ważny obyczaj szlachecki.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 167–169

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.17

          I.1.18 I.2.3 III.2.4

          III.2.5 IV.1 IV.2

          IV.3

          • czyta głośno i cicho • określa temat utworu

          • wypowiada się na temat osoby mówiącej w utworze

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • opisuje grzyby ukazane w utworze  • odnajduje epitety i porównania oraz określa ich funkcje  • wskazuje w tekście wersy, rymy, rytm

          79,80

          Opisujemy krajobraz.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 167–172

          2

          I.2.4 II.1.1 II.2.8

          II.4.1 II.4.2 III.1.3

          III.2.1 III.2.9 IV.3

          • określa, jakie są etapy sporządzania opisu krajobrazu

          • redaguje opis krajobrazu, biorąc pod uwagę: informacje ogólne, rozmieszczenie elementów krajobrazu, emocje wywołane widokiem  • wykorzystuje w opisie wyrazy bliskoznaczne

          • stosuje przymiotniki określające kolory, kształty

          • posługuje się sformułowaniami określającymi położenie i ukształtowanie terenu oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów krajobrazu

          • wyraża emocje wywołane widokiem • zachowuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej

          • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

          81,82

          Jak tu teraz nie wspomnieć o przysłówku?

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 173–174

          2

          II.1.1 II.1.2 II.1.7

          II.2.8

          • wskazuje przysłówki wśród innych części mowy

          • określa znaczenie przysłówków w zdaniu

          • rozpoznaje przysłówki pochodzące od przymiotników

          • tworzy przysłówki od przymiotników • tworzy stopień wyższy i najwyższy wskazanych przysłówków

          • stopniuje przysłówki w sposób prosty, regularny i nieregularny • stopniuje przysłówki w sposób prosty i opisowy

          83

          Nad i ale – znam te słowa doskonale.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 175–176

          1

          II.1.1 II.1.2 II.1.4

          II.1.10 III.2.9

          • rozpoznaje przyimki wśród innych części mowy

          • określa znaczenie przyimków w zdaniu • rozpoznaje wyrażenia przyimkowe  • odróżnia wyrażenia przyimkowe wskazujące na miejsce od tych wskazujących na czas • rozpoznaje spójniki wśród innych części mowy • określa funkcję spójnika w wypowiedzi

          84

          Jakie więzi łączyły synów Bolesława Chrobrego?

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 177–180

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.10 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 I.2.3  III.2.5

          III.2.9 IV.1 IV.2

          IV.4

          • czyta tekst głośno i cicho • przedstawia miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje• wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          85

          Ile prawdy jest w przysłowiach?

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 186–187

          1

          I.2.1 I.2.12 II.2.4

          III.1.1 III.2.9 IV.1

          IV.2 IV.3

          • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem • przedstawia wartość przysłów • odczytuje znaczenie przysłów • dobiera odpowiednie przysłowie do określonej sytuacji

          86

          Wiem o wypowiedzeniach, że...

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 188–190

          1

          I.2.13 II.1.11II.1.12

          II.1.13

          • odróżnia zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących • przekształca zdania oznajmujące na rozkazujące • konstruuje zdania pytające • stosuje odpowiednie znaki interpunkcyjne • podaje różnice między zdaniami a równoważnikami zdań

          • przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie

          87

          Wykrzyknik – znak pełen emocji!

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 191–192

          1

          I.2.1 II.1.11 II.3.3

          II.4.2 III.2.4III.2.9

          IV.2

          • czyta teksty informacyjne • odczytuje intencje nadawcy wypowiedzi • wymienia zasady użycia wykrzyknika • posługuje się wykrzyknikiem po wypowiedzeniach wyrażających silne uczucia

          stawia wykrzyknik po okrzykach, zawołaniach, rozkazach • stosuje wykrzyknik zgodnie z zasadami interpunkcji

          88,89

          Ortograficzne przygody z rz i ż.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 191–195

          2

          II.4.1 III.2.9 IV.5

          • stosuje zasady ortograficzne pisowni rz i ż

          • poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -arz, -erz, -mistrz, -mierz • podaje przykłady wyrazów uzasadniających pisownię słów z rz i ż wymiennym

          • poprawnie zapisuje wyrazy z rz i ż niewymiennym

          • poprawnie zapisuje rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na -, -, -erz, -arz

          90

          Jeszcze raz Przystanek historia.

          rozdział 4. Przystanek historia, s. 196–198

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.1.12

          I.1.13 I.1.14 I.1.16

          I.1.17 I.1.19 I.1.20

          I.2.2 I.2.3 I.2.8

          I.2.9 II.1.1 II.1.2

          II.2.5 II.4.1 II.4.2

          III.1.3 III.2.1 III.2.9

          IV.1 IV.2 IV.7

          • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

          • powtarza i selekcjonuje informacje • rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje charakterystyczne cechy legendy • odnajduje w wierszu uosobienia i określa ich funkcje • odczytuje znaczenie przysłów • redaguje opis krajobrazu

          • stopniuje przysłówki w sposób prosty i opisowy, regularny i nieregularny • rozpoznaje przyimki i spójniki wśród innych części mowy

          • określa znaczenie przyimków i spójników w zdaniu

          • rozpoznaje wyrażenia przyimkowe • odróżnia zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących • przekształca zdania oznajmujące na rozkazujące

          • odróżnia zdania od równoważników zdań

          • przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie • stosuje zasady ortograficzne pisowni rz i ż

          wymienia zasady użycia wykrzyknika w zdaniu

          91

          Sprawdzian z rozdziału 4.

           

          1

           

           

          92

          Dyktando nr 3

           

          1

           

           

           

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera” – wiadomości wstępne.

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7

          I.1.9 I.1.11

           

          Świat przedstawiony utworu, postacie, czas i miejsce akcji, tworzenie planu wydarzeń.

          93

          Stereotypy, etykietki i tolerancja w powieści Marka Twaina pt. Przygody Tomka Sawyera.

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

          1

          I.1.12 I.1.14 I.1.16

          I.1.19  I.2.3

           

          Świat dziecięcych przygód. • czyta głośno i cicho

          • określa tekst, jako powieść przygodową

          • wyraża swój sąd o bohaterach, ich zachowaniu

          • nazywa uczucia bohaterów

          94

          Figle, psoty i wybryki Tomka.

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

          1

          II.2.8 II.3.1 II.3.2

          III.1.1 III.2.5

          Próba charakterystyki głównego bohatera.

          95

          Niezwykłe historie wyrzutka – Huck.

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

          1

           

          Nie tylko Tomek… - opowiadamy przygody Hucka.

          96

          Podsumowanie wiadomości z lektury.

          M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

          1

           

          Zabawy, quizy, rozmowy kierowane.

          97,98

          Początki świata według Greków.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 202–205

          2

          I.1.1 I.1.3  I.1.7

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 I.2.3  III.2.3

          III.2.5 III.2.1 IV.1

          IV.3

          • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze

          • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje • wskazuje wydarzenia i postacie fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          99

          Z wizytą na Olimpie – poznajemy greckich bogów.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 206–208

          1

          I.1.3 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 I.2.12 III.1.1

          IV.1 IV.3 IV.5

          • przedstawia bogów greckich i wymienia ich atrybuty

          • opisuje Olimp i jego mieszkańców • określa cechy mieszkańców Olimpu i przedstawia relacje między nimi • bierze aktywny udział w rozmowie

          100

          Po stracie córki – porozmawiajmy o uczuciach matki.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 208–210

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.18

          I.1.19  I.2.3 I.2.11

          II.1.4 III.2.5 III.2.1

          IV.1 IV.3

          • czyta głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • odmienia rzeczownik Hades przez przypadki

          101

          Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 211–214

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.2.2 I.1.11 I.1.12

          I.1.14 I.1.17 I.1.19

          I.2.3 II.2.4 II.2.5

          III.2.5 III.2.1 IV.1

          IV.3

          • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • wyjaśnia termin związek frazeologiczny

          102

          Frazeologizm poprawny czy błędny?

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 215–216

          1

          I.2.1 I.2.2 II.2.5

          II.4.1 IV.5 IV.6

          • zapoznaje się z tekstem informacyjnym oraz budową hasła słownikowego • wyszukuje związki frazeologiczne w słowniku frazeologicznym

          • odczytuje znaczenia związków frazeologicznych i przykłady ich zastosowania • wyjaśnia skróty i oznaczenia słownikowe • zastępuje wskazane sformułowania związkami frazeologicznymi

          • korzysta z internetowych wersji słownika

          103

          Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 217–219

          1

          II.1.8 II.1.10 II.I.12

          • wskazuje główne części zdania – podmiot i orzeczenie • odróżnia zdania pojedyncze rozwinięte od nierozwiniętych • ustala określenia należące do grupy podmiotu i do grupy orzeczenia • uzupełnia określeniami wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych

          • sporządza wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych

          104

          Pan przecinek przychodzi z wizytą.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 220–221

          1

          I.2.1 II.1.1 II.4.2

          • czyta tekst informacyjne • stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym • wskazuje, przed którymi spójnikami należy postawić przecinek, a przed którymi nie powinien się pojawić • stosuje przecinek po okrzykach i rzeczownikach w wołaczu • używa przecinka zgodnie z zasadami interpunkcji

          105,

          106

          Wyczyny Heraklesa.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 222–225

          2

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.13

          I.1.14 I.1.17 I.1.19

          I.2.3 II.2.4 II.2.5

          III.2.3 III.2.5 IV.1

          • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze• redaguje plan wydarzeń • przedstawia bohaterów utworu

          • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          107

          108

          Opowiem, jak było - piszemy opowiadanie odtwórcze.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 226–227

          2

          I.2.4 II.4.1 III.1.3

          III.2.1 III.2.3 III.2.9

          • wyjaśnia, czym jest opowiadanie odtwórcze

          • ustnie opowiada, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję wypowiedzi • pisze opowiadanie zgodnie z planem • komponuje początek opowiadania  • wymyśla opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej • redaguje opowiadanie odtwórcze  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

          109

          Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 228–229

          1

          I.1.1 I.1.3  I.1.7

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.15 I.1.17 I.1.19

          I.2.3 II.2.5 III.2.4

          III.2.5 IV.1

          • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze

          • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • sporządza notatkę

          110

          Pijemy nektar, jemy ambrozję i zbieramy laury

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 230–232

          1

          II.2.5 IV.5

          • wyjaśnia znaczenie związków frazeologicznych wywodzących się z mitologii • stosuje związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii • wyjaśnia pochodzenie wskazanych związków frazeologicznych

          • wskazuje nawiązania do mitologii, np. w hasłach reklamowych

          111

          Dramat w przestworzach – mit o Dedalu i Ikarze.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 232–235

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.1.12

          I.1.14 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.2.2 I.2.3

          I.2.12 II.2.5 II.4.1

          II.4.2 III.2.1 III.2.5

          IV.1 IV.3

          • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

          • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne oraz fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          112

          113

          Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 236– 237

          2

          II.1.8 II.1.13

          • wskazuje podmioty szeregowy i domyślny

          • określa rodzaj podmiotu we wskazanym zdaniu

          • przekształca tekst, unikając powtórzeń poprzez wprowadzenie podmiotu domyślnego

          114

          115

          Praktyka czyni mistrza – ćwiczymy pisownię wyrazów z ch i h.

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 238–239

          2

          II.4.1 III.2.9 IV.5

          • stosuje zasady ortograficzne pisowni ch i h

          • poprawnie zapisuje wyrazy z h wymieniającym się na g, z, ż

          • poprawnie zapisuje wyrazy z ch na końcu wyrazu

          • poprawnie zapisuje wyrazy z h w środku wyrazu

          116

          Czas na powtórkę!

          rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 240–242

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.4

          I.1.7 I.1.9 I.1.11

          I.1.12 I.1.14 I.1.15

          I.1.19 I.1.20 I.2.1

          I.2.2 II.1.3 II.1.8

          II.1.12 II.2.4 II.2.5

          II.4.1 II.4.2  III.1.3

          III.2.1 III.2.5 IV.1

          IV.4 IV.5 IV.6

          • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

          • powtarza i selekcjonuje informacje • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu • przedstawia bogów greckich i ich atrybuty

          • opowiada mit o Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, o Herkulesie, o początkach świata• rozpoznaje pytanie retoryczne • rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte • wskazuje podmiot i orzeczenie w zdaniu • określa grupę podmiotu i grupę orzeczenia • sporządza wykres zdania pojedynczego rozwiniętego • rozpoznaje podmiot szeregowy i podmiot domyślny  • zna i stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym • zna i stosuje zasady pisowni wyrazów z ch i h określa znaczenie i stosuje związki frazeologiczne • korzysta ze słownika frazeologicznego

          117

          Sprawdzian z rozdziału 5.

           

          1

           

           

          118

          Zbójca o wrażliwym sercu.

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 244–247

          1

          I.1.1 I.1.6 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.2.1 I.2.3 I.2.9

          I.2.12 II.2.2 II.2.5

          IV.1

          • czyta cicho, głośno i z podziałem na role

          • określa narratora • prezentuje postacie występujące w utworze • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje

          • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          • wskazuje wyrazy wartościujące w opisie zbójców

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • określa nastrój utworu • wskazuje w tekście wiersza wersy, rymy, strofy, rytm  • przedstawia fragmenty tekstu w pracy plastycznej

          119

          Katarynka – spotkanie z lekturą i jej autorem.

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 253–254

          1

          I.1.1 I.1.9 III.1.4

          III.2.4 IV.3

          • określa czas i miejsce wydarzeń w utworze

          • charakteryzuje bohaterów utworu • korzysta z różnych źródeł informacji

          120

          Z wizytą u pana mecenasa.

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 254

          1

          I.1.1  I.1.3 I.1.7 I.1.9 I.1.12 I.1.13

          I.1.14 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.1.20 I.2.11

          III.1.1 III.1.3 III.2.5

          IV.1 IV.2

          • określa, gdzie rozgrywają się wydarzenia opisane w utworze i jakie postacie w nim występują prezentuje pana Tomasza i opracowuje notatkę o tym bohaterze w formie mapy myśli • charakteryzuje usposobienie pana Tomasza opisuje mieszkanie bohatera • wyjaśnia, jak pan Tomasz czuł się w domu przy ulicy Miodowej

          • opisuje stosunek pana Tomasza do katarynek

          • przedstawia okoliczności, w jakich bohater odkrył, że mała sąsiadka jest niewidoma

          121

          Nowe mieszkanki ulicy Miodowej

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 254

          1

          I.1.1  I.1.3 I.1.7

          I.1.9 I.1.12 I.1.13

          I.1.14 I.1.16 I.1.17

          I.1.19 I.1.20 I.2.11

          III.1.1 III.1.3 III.2.5

          IV.1 IV.2

          • wyjaśnia, kim były nowe sąsiadki pana Tomasza i czym się zajmowały • opisuje warunki, w jakich mieszkały sąsiadki • wypowiada się na temat dziewczynki, utraty przez nią wzroku i odbioru świata po chorobie • przedstawia, jak mała bohaterka spędzała czas i czym próbowała się cieszyć • tłumaczy, dlaczego w nowym domu dziewczynka nie czuła się dobrze

          • określa, w jaki sposób matka dziewczynki okazywała córce uczucia i dlaczego wobec choroby córki była bezradna

          122

          Dyktando nr 4.

           

          1

           

           

          123

          Historia niezwykłej przemiany

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 255–258

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

          I.1.7 I.1.9 I.1.12 I.1.14 I.1.16 I.1.19

          I.1.20 II.2.2 II.2.6

          III.2.1 III.2.5 IV.1

          • czyta głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako nowelę i wskazuje charakterystyczne cechy noweli

          • wskazuje w utworze punkt kulminacyjny • wskazuje w utworze puentę • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • określa narratora • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu

          • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

          • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi

          124

          125

          Jak ciekawie opowiadać?

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 259–260

          2

          II.2.3

          II.4.1

          II.4.2

          III.1.3

          III.2.1

          III.2.3

          III.2.7

          III.2.9

          IV.5

          • redaguje opowiadanie twórcze

          • zachowuje trójdzielność kompozycji opowiadania

          • planuje przebieg wydarzeń, sporządzając plan

          • stosuje sformułowania nadające wydarzeniom dynamiczny charakter

          • wprowadza dialogi

          • określa wydarzenie będące punktem kulminacyjnym opowiadania

          • planuje zaskakujące zakończenie (puentę)

          126

          127

          Po co nam przydawki?

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 261–263

          2

          II.1.1 II.1.8

          • wskazuje przydawkę w zdaniu • ustala pytania, na które odpowiada przydawka • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażona przydawka • stosuje przydawki w zdaniu • zaznacza przydawki na wykresach zdań pojedynczych

          128

          Jacy jesteśmy?

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 265–268

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.18 I.1.19

          I.1.20 II.2.6 III.2.1

          III.2.5 III.2.7 IV.1

          IV.5

          • czyta tekst głośno i cicho  • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • określa narratora

          • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu

          • charakteryzuje bohaterów utworu • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi  • stosuje słownictwo określające przeżycia bohaterów i oceniające ich postawy

          129

          Prasa w naszym życiu.

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 271–274

          1

          I.2.1 I.2.6  II.3.1

          III.2.3 III.2.4 IV.1

          IV.3 IV.9

          • odróżnia gazety od czasopism • rozróżnia rodzaje prasy ze względu na częstotliwość ich ukazywania się, tematykę, rodzaj • poprawnie zapisuje tytuły czasopism

          • odczytuje tytuł, numer i datę wydania

          • wymienia osoby tworzące gazety i czasopisma i opisuje ich pracę • określa cechy osób wykonujących zawody związane z prasą • wynotowuje twórców swojego ulubionego czasopisma • omawia etapy przygotowania gazety lub czasopisma

          • wskazuje w wybranym artykule nagłówek, lid, fakty, opinie • odróżnia fakty od opinii

          130

          131

          Czym dopełnić zdanie?

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 275–278

          2

          II.1.1 II.1.4 II.1.8

          II.1.13

          • wskazuje dopełnienie w zdaniu • odnajduje okolicznik w zdaniu • ustala pytania, na jakie odpowiada dopełnienie • podaje pytania, na jakie odpowiada okolicznik • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażone dopełnienie • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażony okolicznik • stosuje dopełnienie i okolicznik w zdaniu  • zaznacza dopełnienie i okolicznik na wykresach zdań pojedynczych

          132

          Kiedy używamy wielokropka?

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 279

          1

          II.4.2

          • wymienia zasady użycia wielokropka • stawia wielokropek po wypowiedzeniach niedokończonych z powodu emocji używa wielokropka w nawiasie kwadratowym, zaznaczając opuszczony fragment cytowanego tekstu • stosuje wielokropek zgodnie z zasadami interpunkcji

          133

          134

          Nie, nie i jeszcze raz nie!

          W poszukiwaniu drogowskazów, s. 280–281

          2

          II.1.1 II.1.7 II.4.1

          III.1.3 IV.5

          • zna i stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami  • poprawnie zapisuje wyrazy z przeczeniem nie

          135

          Już wiem! Już potrafię!

          rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 282–284

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.19

          I.1.20 II.1.3 II.1.8 II.4.1 II.4.2  III.2.1

          III.2.5 IV.1

          • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

          • powtarza i selekcjonuje informacje

          • wymienia osoby tworzące gazety i czasopisma, określa ich cechy i opisuje pracę

          • rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje charakterystyczne cechy baśni

          • rozpoznaje czytany utwór jako nowelę i wskazuje charakterystyczne cechy noweli • wskazuje w utworze wydarzenie, które stanowi punkt kulminacyjny • wskazuje puentę utworu• rozpoznaje przydawkę, dopełnienie i okolicznik w zdaniu• podaje pytania, na które odpowiadają przydawka, dopełnienie, okolicznik

          • określa, jakimi częściami mowy są wyrażone przydawka, dopełnienie, okolicznik • zaznacza przydawkę, dopełnienie i okolicznik, sporządzając wykres zdania pojedynczego rozwiniętego • wymienia zasady użycia wielokropka i stosuje go zgodnie z zasadami interpunkcji • stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami

          136

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza” – wiadomości  wstępne.

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

          1

           

          Świat przedstawiony utworu, postacie, czas i miejsce akcji, tworzenie planu wydarzeń.

          137

          Sztuka śmiania się do rozpuku.

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

          1

           

           

          138

          Wyobraźnia nade wszystko.

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

          1

           

           

          139

          W poszukiwaniu własnego miejsca.

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

          1

           

           

          140

          Jaka jesteś Aniu Shirley? – piszemy wypracowanie.

          L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

          1

           

           

          141

          Sprawdzian z rozdziału 6.

           

          1

           

           

          142

          Dyktando nr 5

           

          1

           

           

          143

          Test diagnozujący.

           

          1

           

           

          144

          Recytacja wiersza.

           

          1

           

           

          145

          Smak przygody.

          rozdział 7. Smak przygody, s. 286–287

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

          I.1.12 I.1.14 I.1.15

          I.1.17 I.1.19 I.1.20

          I.2.3 III.1.3 IV.1

          IV.3

          • określa temat utworu • charakteryzuje podmiot liryczny • wskazuje w tekście przenośnie i epitety i określa ich funkcję • opisuje nastrój utworu • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy • odróżnia rymy dokładne od niedokładnych • wskazuje w utworze refren • odnajduje cechy piosenki • wymienia uczucia wyrażone w utworze • wyjaśnia, jaką rolę odgrywa w życiu wyobraźnia

          146

          Jak napisać dedykację?

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 7. Smak przygody, s. 298

          1

          II.2.2 II.3.7 III.1.3

          III.2.1 III.2.9 IV.4

          • postrzega dedykację jako tekst użytkowy przydatny w podtrzymywaniu więzi społecznych • redaguje dedykację, uwzględniając konieczne elementy • pisze krótko, zwięźle i konkretnie • używa zwrotów grzecznościowych • stosuje odpowiednią kompozycję i układ graficzny

          147

          Jak są powiązane wyrazy w zdaniu?

          rozdział 7. Smak przygody, s. 299–301

          1

          II.1.6 II.1.8 II.1.10

          II.1.13

          • tworzy związki wyrazowe • wskazuje w związkach wyrazowych wyrazy określane i określające • wskazuje w zdaniu związek główny • wypisuje ze zdania związki poboczne • rozwija zdania pojedyncze nierozwinięte w zdania pojedyncze rozwinięte i wskazuje związki poboczne

          148

          Niezwykła tajemnica zamku.

          rozdział 7. Smak przygody, s. 307–311

          1

          I.1.1  I.1.2 I.1.3 I.1.7 I.1.9 I.1.11

          I.1.12 I.1.13 I.1.14

          I.1.16 I.1.17 I.1.19

          I.1.20 I.2.3 I.2.5

          III.1.3 III.1.4 III.1.5

          III.2.1 III.2.5 IV.1

          IV.3

          • czyta głośno, cicho i z podziałem na role • określa tekst jako powieść przygodowąprzedstawia miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów

          • określa cechy bohaterów • opisuje uczucia Paragona w czasie nocnej wyprawy na zamek

          149

          Zgłębiamy tajniki pracy radiowców

          rozdział 7. Smak przygody, s. 312–314

          1

          I.2.13 II.1.6 III.1.1

          III.1.4 IV.3 IV.4

          IV.7

          • wymienia osoby tworzące audycje radiowe i opisuje ich pracę • określa cechy osób wykonujących zawody związane z radiem • odróżnia rodzaje audycji radiowych • wyjaśnia terminy: emisja, ramówka, program cykliczny • wskazuje podobieństwa i różnice między radiem a telewizją  • poprawnie odmienia rzeczownik radio i stosuje go w zdaniach

          150

          151

          Tworzymy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

          rozdział 7. Smak przygody, s. 315–317

          2

          II.1.1 II.1.12 II.1.13

          II.4.2 III.2.9

          • wskazuje zdania złożone • wskazuje zdania składowe w zdaniu złożonym • odróżnia zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie • układa zdania złożone ze zdań składowych • wskazuje zdanie nadrzędne i zdanie podrzędne w zdaniu złożonym podrzędnie • odróżnia wykres zdania złożonego współrzędnie od wykresu zdania złożonego podrzędnie

          • stosuje odpowiednie spójniki, łącząc zdania pojedyncze w złożone

          152

          Gdzie postawić przecinek w zdaniu złożonym?

          rozdział 7. Smak przygody, s. 318

          1

          II.1.1

          II.4.2

          IV.5

          • wymienia zasady użycia przecinka w zdaniu złożonym • oddziela zdania składowe przecinkiem

          • określa, przed którymi spójnikami należy postawić przecinek, a przed którymi nie • stosuje przecinek zgodnie z zasadami interpunkcji • korzysta ze słownika

          153

          154

          Kiedy mała, a kiedy wielka litera?

          rozdział 7. Smak przygody, s. 319–323

          2

          II.4.1 III.2.9

          • zapisuje wielką literą: – imiona, nazwiska, pseudonimy, przezwiska, tytuły, nazwy świąt i dni świątecznych – nazw państw, miast, dzielnic, regionów, nazwy mieszkańców państw, regionów, kontynentów i planet – nazw gwiazd, planet i ich mieszkańców • zapisuje małą literą: – nazwy obrzędów i zwyczajów – nazwy mieszkańców miast, dzielnic, wsi

          przymiotniki utworzone od nazw własnych – spójniki i przyimki występujące wewnątrz tytułów

          155

          156

          Czego nauczyły nas przygody bohaterów naszych lektur?

          rozdział 7. Smak przygody, s. 324–326

          2

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.6

          I.1.7 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.1.12 I.1.14

          I.1.16 I.1.19 II.1.10

          II.1.12 II.4.1 II.4.2

          III.2.1 III.2.5 IV.1

          • wymienia osoby tworzące audycje radiowe, określa ich cechy i opisuje pracę • rozróżnia rodzaje audycji radiowych • rozpoznaje czytany utwór jako powieść fantasy i wskazuje jej charakterystyczne cechy

          • rozpoznaje czytany utwór jako dziennik i wskazuje charakterystyczne cechy dziennika • odróżnia wykres zdania złożonego współrzędnie od wykresu zdania złożonego podrzędnie • wykorzystuje zasady użycia przecinka w zdaniu złożonym • stosuje zasady pisowni wielką i małą literą

           

           

Lorem ipsum...