• Iwona Kowalczyk

        • Rozkład materiału z j. polskiego kl. VIII NE.

        • L.p.

          Temat lekcji

          Dział

          Liczba godzin na realiza

          -cję

          Podstawa programowa

          Komentarz

          1,2

          Lekcja organizacyjna. Wymagania i zasady oceniania, kryteria oceniania z j. polskiego.

           Lekcja organizacyjna

          2

           

          Wyjaśnienie zasad oceniania w klasie VIII.  • uwagi o przedmiocie  • struktura podręcznika• lista lektur

          3

          Przypomnienie wiadomości o epice.

           Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 9

          1

          I.2.3 I.2.6 I.2.7

          • opisuje graffiti, epika, narracja i jej rodzaje, elementy świata przedstawionego

           

          4

          Spotkanie z żywiołem – Burza Adama Mickiewicza.

           

          Roz.  1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 12–14

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          I.2.3

          • omawia treść wiersza • określa kontekst biograficzny utworu • omawia sytuację liryczną w wierszu • omawia kompozycję utworu i odnosi ją do definicji sonetu

          • nazywa środki stylistyczne użyte w utworze i określa ich funkcję • omawia obraz natury wyłaniający się z utworu • wskazuje cechy bohatera romantycznego u podróżnego  • interpretuje puentę sonetu • wskazuje konteksty kulturowe związane z tematem utworu

          5,6,7

          Jak napisać przemówienie?

          Przypomnienie wiadomości o przemówieniu.

          3

           

          Elementy podstawowe nowej formy wypowiedzi, styl, interpretacja, wygłaszanie przemówień

          8

          7W obliczu zmian – Jeżeli porcelana, to wyłącznie taka Stanisława Barańczaka.

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 19–20

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 IV.1

           

           

          • omawia treść wiersza • omawia funkcję przywołanych w utworze: porcelany, fotela, książki, odzieży, planów • interpretuje sens wyrażeń gąsienica czołgu i but tragarza • wskazuje środki stylistyczne użyte w utworze i omawia ich funkcję• interpretuje przesłanie wiersza

          9,10,11

          Synonimy, antonimy i homonimy – ćwiczenia wzbogacające słownictwo.

          Przypomnienie wiadomości.

          3

           

          Zna nowe terminy: homonimy, antonimy, synonimy i potrafi je zastosować w zdaniu.

          12,13

          Wywiad na podstawie utworu „Religa. Człowiek z sercem w dłoni”.

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 23–29

          2

          I.2.5 III.1.2 III.1.3

          III.2.1 III.2.2

           

          • wymienia etapy tworzenia wywiadu • zna i stosuje słownictwo przydatne do zredagowania wywiadu

          • układa pytania do autora podanego tekstu • zbiera informacje na temat wybranej postaci, wymyśla temat wywiadu i układa pytania • przeprowadza wywiad z koleżanką lub kolegą

          • wskazuje błędy w podanym wywiadzie

          14

           Cóż to jest robić zdjęcia!

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 30–32

          1

          I.2.2 I.2.3 I.2.6

           

          • wymienia rodzaje fotografii  • analizuje wybraną fotografię • ocenia wybraną fotografię na podstawie podanych kryteriów • wypowiada się na temat roli światła w fotografii • sam tworzy fotografię

          15,16

          Jak doskonalić technikę pisania rozprawki?

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 33–37

          2

          III.1.2 III.1.3 III.1.4

          III.1.5 III.1.6

          III.2.1 III.2.2

           

           

          • tworzy plan rozprawki • analizuje przykładową rozprawkę • omawia na przykładzie podanej rozprawki sposoby zachowania spójności tekstu • formułuje tezę do podanego tematu rozprawki • koryguje błędy w podanych rozprawkach • tworzy rozprawkę

          17,18,19

          Sposoby wzbogacania słownictwa.

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 38–42

          3

          II.2.3 II.2.4

           

          • wskazuje funkcje neologizmów w podanych fragmentach tekstów • omawia funkcje neologizmów w tekstach artystycznych • rozpoznaje w tekstach rodzaje neologizmów • omawia zasadność i funkcje użycia wyrazów obcych w tekstach  • zastępuje zapożyczenia wyrazami rodzimymi  • zastępuje podane wyrazy synonimami • rozpoznaje w tekście homonimy i wyrazy wieloznaczne • przekształca wypowiedzi tak, aby zawierały eufemizmy

          20,21

          22

          Czym jest styl języka? Jakie style wyróżniamy?

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 43–46

          3

          II.2.7 II.3.3

          • wymienia style funkcjonujące w polszczyźnie • wymienia cechy każdego ze stylów • rozpoznaje styl podanej wypowiedzi • tworzy tekst w wybranym stylu

          • wskazuje w tekście sformułowania nacechowane stylistycznie • przekształca sformułowania nacechowane stylistycznie w neutralne stylistycznie

          • wskazuje błędy stylistyczne w podanych tekstach

          • koryguje błędy stylistyczne w podanych tekstach

          23,24

          Ortografia – przypomnienie wiadomości.

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 47–50

          2

          II.4.1 (IV–VI)

           

          • koryguje teksty pod kątem ortograficznym

          • prezentuje zasady ortograficzne • uzupełnia podane teksty poprawnymi formami • tworzy teksty poprawne pod względem ortograficznym

          25

          To już umiem!  Podsumowanie

          Roz. 1. Wobec życiowych doświadczeń, s. 51–52

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

           

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji • powtarza i utrwala wiadomości

          26

          Sprawdzian z rozdziału 1.

           

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.4

           

          27

          Dyktando nr 1.

           

          1

           

           

          28

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?” – wiadomości wstępne.

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.1

          I.1.2

          I.1.7

          I.1.9

          I.1.10

          I.1.11

          omawia treść lektury • określa czas i miejsce akcji

          • wymienia bohaterów pierwszo- i drugoplanowych

          • wymienia wątki główne i poboczne  • odnosi definicję powieści historycznej do utworu

          • wskazuje w powieści elementy rzeczywistości starożytnego Rzymu

          29

          Podróż w czasie z Sienkiewiczem – Quo vadis.

           

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

           

          • omawia treść powieści • prezentuje obraz kultury starożytnego Rzymu przedstawiony w powieści

          • omawia życie pierwszych chrześcijan w Rzymie

          • określa hierarchię wartości pogan i chrześcijan

          • omawia symbolikę cierpienia pierwszych chrześcijan

          • podaje przykłady symboli pojawiających się w powieści i interpretuje ich znaczenie • omawia przyczyny, konsekwencje i znaczenie pożaru Rzymu

          • dokonuje charakterystyki porównawczej Nerona i św. Piotra • wypowiada się na temat uniwersalnej wymowy powieści

          30

           Świat na styku dwóch kultur – pogańskiej i chrześcijańskiej – Quo vadis Henryka Sienkiewicza.

           

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.7 I.1.9 I.1.11

          III.1.7

           

          • omawia treść powieści • prezentuje Marka Winicjusza jako bohatera dynamicznego  • charakteryzuje wybranych bohaterów drugoplanowych

          • wypowiada się na temat znaczenia Petroniusza w powieści • porównuje kreacje bohaterek powieści

          31

           O miłości, która może wszystko.

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          • przedstawia historię miłości Marka Winicjusza i Ligii

          • porównuje sposoby postrzegania miłości między mężczyzną a kobietą przez Rzymian i chrześcijan

          • omawia dojrzewanie Marka Winicjusza do miłości

          • omawia zaprezentowaną w powieści chrześcijańską miłość bliźniego  • omawia różne postawy wobec winowajców na przykładach bohaterów powieści

          32

          Prześladowania w Koloseum

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.8 I.2.2 I.2.6 III.1.2 III.1.3

           

          • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu • wskazuje istotne informacje we fragmentach tekstu • analizuje kształt artystyczny fragmentów utworu • tworzy własny tekst na podstawie fragmentów powieści

          33

          Święty, łotr, socjopata – rola przebaczenia w utworze.

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?” [Piotr, Neron, Chilon]

          1

          I.2.1 I.2.2 III.1.7

          IV.7 IV.8

           

          • wymienia tytuły omawianych dzieł Henryka Sienkiewicza • określa przynależność gatunkową poznanych utworów • analizuje problematykę omawianych utworów • przedstawia motywy pojawiające się w omawianych utworach  • odnosi się do kształtu artystycznego omawianych utworów

          34

          Co już wiemy o twórczości Henryka Sienkiewicza?

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.7 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

           

           

          omawia treść lektury • określa czas i miejsce akcji

          • wymienia bohaterów pierwszo- i drugoplanowych

          • wymienia wątki główne i poboczne  • odnosi definicję powieści historycznej do utworu

          • wskazuje w powieści elementy rzeczywistości starożytnego Rzymu

          35

          Sprawdzian z lektury.

          Henryk Sienkiewicz „Quo vadis?”

          1

           

           

          36

          Być blisko w najtrudniejszych chwilach – Oskar i pani Róża Érica-Emmanuela Schmitta

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 3. Wzorce, s. 134–137

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.9

          I.1.11

           

          • omawia treść fragmentów tekstu • określa narrację fragmentów utworu • charakteryzuje bohaterów fragmentów powieści • określa temat przewodni fragmentów utworu • omawia relacje łączące Oskara z panią Różą • wypowiada się na temat prawdziwości opowieści snutych przez panią Różę • stawia hipotezy dotyczące celu, w jakim pani Róża opowiada Oskarowi historie • wypowiada się na temat języka bohaterów

          37

          „Balladyna” Juliusza Słowackiego – wiadomości wstępne.

          Juliusz Słowacki, Balladyna

           

          1

          I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

           

          • zapisuje w punktach plan wydarzeń przedstawionych we wskazanym fragmencie dramatu Juliusza Słowackiego, podaje elementy świata przedstawionego

           

          38

          Alina i Balladyna – historia dwóch sióstr.

          Juliusz Słowacki, Balladyna

           

          1

          I.2.7 III.1.2 III.1.6

          III.1.7 IV.8

          określa sytuację życiową bohaterów realistycznych sceny 3 aktu I: Kirkora, Wdowy i jej córek • wyjaśnia rolę sił nadprzyrodzonych w wydarzeniach przedstawionych w dramacie • podaje różne określenia charakteryzujące Alinę i Balladynę oraz cytuje fragmenty utworu potwierdzające ten wybór • wyjaśnia, o czym świadczą odpowiedzi na pytania Kirkora udzielane przez Alinę i Balladynę • tłumaczy, czym dla każdej z sióstr jest miłość • analizuje słowa i postępowanie obu sióstr wskazuje zabiegi artystyczne w scenie 1 aktu II, za pomocą których zostały uwidocznione silne emocje bohaterek wymienia wątki miłosne zaprezentowane w utworze i nadaje im tytuły • analizuje losy wszystkich zakochanych bohaterów dramatu Słowackiego i wyjaśnia, jaką cenę płaci każdy z nich za swoje zaangażowanie uczuciowe • przedstawia wnioski na temat roli miłości w życiu człowieka, które można wysnuć na podstawie lektury Balladyny

          39,40

          Dramat o władzy, winie i karze.

          Juliusz Słowacki, Balladyna

           

          2

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

          I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 III.1.2

          III.1.6 III.1.7 III.2.2

          IV.8

          opisuje świat fantastyczny przedstawiony w dramacie

          • wyjaśnia, jakie znaczenie dla rozwoju akcji dramatu Juliusza Słowackiego ma ingerencja bohaterów fantastycznych • wskazuje sceny, w których przenikają się światy ziemski i nadprzyrodzony • określa funkcję baśni i legend w dramacie wskazuje po jednym przykładzie sceny komicznej i tragicznej w utworze i wyjaśnia, jaki efekt wywołuje połączenie tych kategorii

          • wyjaśnia, na czym polega tragizm losów tytułowej bohaterki utworu • wymienia cechy dramatu, które wpłynęły na to, że autor użył w jego podtytule pojęcia tragedia • gromadzi informacje na temat dramatu romantycznego • udowodnia, że Balladyna ma cechy typowe dla gatunku literackiego, który reprezentuje

          41

          Sprawdzian z lektury.

           

          1

           

           

          42

          Poświęcić się dla ojczyzny – Śmierć Pułkownika Adama Mickiewicza.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 62–64

          1

          I.1.1I.1.7I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

          • omawia treść wiersza

          • opisuje bohaterkę wiersza

          • wskazuje środki językowe użyte w utworze i określa ich funkcję

          • wymienia wartości istotne dla bohaterki wiersza

          • interpretuje ostatnią strofę utworu

          • omawia funkcję porównania bohaterki wiersza do Czarnieckiego

          • wypowiada się na temat nastroju dominującego w wierszu

          • prezentuje współczesny model patriotyzmu

          43

          Walczyć za ojczyznę – Reduta Ordona Adama Mickiewicza.

           

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 65–70

          2

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 I.2.7

          • omawia treść utworu

          • omawia sposób przedstawienia wydarzeń w utworze

          • porównuje sposób przedstawienia agresorów i obrońców

          • omawia sposób przedstawienia cara

          • wskazuje przykłady animizacji i określa jej funkcję

          • wskazuje w wierszu wyrazy dźwiękonaśladowcze

          • określa funkcję nagromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych w utworze

          • wskazuje inne środki stylistyczne użyte w utworze i określa ich funkcję

          • formułuje przesłanie Reduty Ordona

          • omawia obraz współczesnego świata przedstawiony w piosence Lao Che

          • odnosi postać Kapitana Polski do antycznych herosów i współczesnych superbohaterów

          44

          Dyktando nr 2.

           

          1

           

           

          45

          A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” – wprowadzenie do lektury

           

          1

           

          Nota o autorze, geneza dzieła, świat przedstawiony,

          budowa utworu , podział postaci.

          46

          Obraz Ojczyzny w Inwokacji i epilogu „Pana Tadeusza”

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 71

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          IV.8

           

          • omawia treść Epilogu • omawia sposób przedstawienia Paryża z perspektywy emigranta • omawia sposób przedstawienia kraju lat dziecinnych

          • omawia sposób przedstawienia przestrzeni w inwokacji • omawia funkcję kolorystyki dominującej w inwokacji

          47

          Dworek szlachecki i zamek w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 71–72

          1

          I.1.1 I.1.9 I.1.10

          I.1.11

           

          • opisuje Soplicowo i zamek Horeszków

          • prezentuje Gerwazego Rębajłę, śledzi wątek miłosny

          48

          O czym rozmawiano w karczmie? Kto zabił niedźwiedzia? – obraz szlachty w utworze.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 72

          1

          I.1.1 I.1.5 I.1.6 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

          • wymienia formacje szlacheckie przedstawione w Panu Tadeuszu • omawia obyczaje szlacheckie zaprezentowane w epopei • omawia funkcję tradycji w utworze • wskazuje wady każdej spośród formacji szlacheckich • analizuje sposób przedstawienia szlachty (pozytywny i negatywny wizerunek)

          49

          Ksiądz Robak - Jacek Soplica – bohater dynamiczny.

           

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 73

          1

          I.1.7 I.1.9 I.1.10

          I.1.11

           

          • omawia biografię Jacka Soplicy • charakteryzuje Jacka Soplicę przed jego przemianą i po niej

          • prezentuje momenty kluczowe dla biografii Jacka Soplicy z punktu widzenia tego bohatera oraz Gerwazego • omawia funkcję miana przybranego przez bohatera

          50

          „I ja tam byłem miód i wino piłem”… - Księga XII

          Roz.  2. Ojczyzna, s. 73

          1

          I.1.8

          I.1.9

          I.1.10

          I.1.11

           

          • wskazuje odwołania do historii (koncert Jankiela)

          • wymienia wydarzenia historyczne przywołane w koncercie Jankiela i omawia ich funkcję • omawia funkcję Mazurka Dąbrowskiego przywołanego na początku i na końcu dzieła  • wskazuje inne wydarzenia historyczne przywołane w dziele

          51

           Pan Tadeusz – kształt artystyczny utworu.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 73–74

          1

          I.1.1

          I.1.2

          I.1.4

          I.1.8

           

          • wymienia cechy epopei i odnosi je do Pana Tadeusza

          • omawia sposób prezentacji przyrody w dziele • analizuje wybrany opis przyrody w utworze • omawia funkcję przymiotnika ostatni, który często pojawia się w utworze

          52

          Wiesz, umiesz, zdasz

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 75–77

          1

          I.2.1

          I.2.2

          I.2.6

           

          • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu • wskazuje istotne informacje we fragmentach dzieła • analizuje kształt artystyczny fragmentów tekstu • tworzy własny tekst na podstawie fragmentów epopei

          53

          Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 78–80

          1

          I.2.1 I.2.2 III.1.7

          IV.7 IV.8

          • wymienia tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicza • określa przynależność gatunkową utworów • przywołuje problematykę omawianych utworów • przedstawia motywy pojawiające się w omawianych utworach

          54

          Tęsknota za ojczyzną w wierszu C. Norwida „Moja piosnka II”

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 2. Ojczyzna, s. 81–83

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          I.2.3

          • omawia treść wiersza • wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu • wypowiada się na temat adresata lirycznego wiersza • nazywa uczucia podmiotu lirycznego  • opisuje kraj przedstawiony przez podmiot liryczny • omawia znaczenie refrenu dla wymowy wiersza • interpretuje znaczenie wyrażeń: światło-cień, bez-tęsknota i bez-myślenie w kontekście wiersza • wskazuje w wierszu neologizmy • omawia funkcję neologizmów w utworze

          55,56

          Podróż w czasy pozytywizmu

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 84–87

          2

          I.2.1 I.2.2 I.2.3

          • określa ramy czasowe epoki • wyjaśnia etymologię nazwy epoki • wymienia elementy programu pozytywistycznego • prezentuje najważniejsze zagadnienia programu pozytywistycznego • wskazuje elementy realizmu na wybranych obrazach • analizuje obraz realistyczny

          57

          Henryk Sienkiewicz, „Latarnik” – przypomnienie wiadomości.

           

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 89–91

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

          • omawia treść utworu • omawia świat przedstawiony noweli • wskazuje cechy gatunkowe noweli

          • określa rodzaj narracji • charakteryzuje głównego bohatera utworu • wypowiada się na temat sposobu postrzegania ojczyzny przez Skawińskiego

          • interpretuje symbolikę latarni morskiej • omawia funkcję przyrody w noweli • formułuje przesłanie utworu

          58

          Wiesz, umiesz, zdasz.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 92–93

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.6

           

          • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu • wskazuje istotne informacje we fragmentach tekstu • analizuje kształt artystyczny fragmentów utworu • tworzy własny tekst na podstawie fragmentów noweli

          59

          O muzyce.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 94–96

          1

          I.2.2 IV.3 IV.4

           

          • wymienia elementy języka muzyki • wykorzystuje elementy języka muzyki podczas analizy wybranego utworu • wymienia rodzaje muzyki rozrywkowej

          • omawia rolę muzyki w wybranym filmie • ocenia utwór muzyczny na podstawie podanych kryteriów

          60,61

          Jak napisać artykuł?

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 97–101

          2

          I.2.4 I.2.5 III.1.1

          III.1.2 III.1.3

           

          • definiuje artykuł • wymienia cechy artykułu • prezentuje kompozycję artykułu • analizuje formę i treść podanego artykułu • samodzielnie zbiera informacje do artykułu • pisze artykuł problemowy

          62

          Dyktando nr 3

           

          1

           

           

          62,63

          Norma językowa i błąd językowy.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 102–106

          2

          II.3.2 II.3.3

          • wskazuje różnice pomiędzy normą wzorcową a normą użytkową  • wskazuje teksty realizujące normę wzorcową i normę użytkową • prezentuje podział błędów językowych • poprawnie odmienia podane wyrazy • koryguje błędy w podanych tekstach

          • odnajduje w zdaniach błędnie użyte wyrazy • wskazuje w podanych wyrażeniach pleonazmy • poprawnie formułuje związki frazeologiczne • poprawnie odczytuje podane wyrazy • wskazuje w podanych wyrazach sylaby akcentowane • odnajduje w podanych tekstach błędy stylistyczne i je koryguje

          • koryguje błędy interpunkcyjne

          64,65

          Nazwy osobowe i miejscowe.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 107–114

          2

          II.2.2

          • określa kategorie nazw osobowych w tekście • używa poprawnych form nazwisk • zapisuje nazwy miejscowe w odpowiednich formach • tworzy nazwy narodowości i mieszkańców od nazw miejscowych

          66

          To już umiem! – podsumowanie rozdziału.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 115–116

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

           

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          67

          Sprawdzian z rozdziału 2.

          Roz. 2. Ojczyzna, s. 117–120

          1

          I.2.1 I.2.2

           

          68

          Dlaczego potrzebujemy autorytetów?

          Roz. 3. Wzorce, s. 122–124

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.5

          III.1.7

          omawia treść fragmentów tekstu • wymienia zasady, którymi warto kierować się podczas poszukiwania autorytetu • wskazuje różnice pomiędzy autorytetem a guru • omawia rolę autorytetów we współczesnym świecie • analizuje sposób zadawania pytań przez dziennikarkę • podejmuje dyskusję na temat współczesnych autorytetów • podejmuje dyskusję na temat uznawania celebrytów za autorytety

          69

          Mądrość, dobre życie, przyjaźń.

           Roz. 3. Wzorce, s. 138–142

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.4 I.2.5

           

           

          • omawia różne sposoby rozumienia przez rozmówców pojęcia mędrzec  • wymienia wartości życiowe, na które zwraca uwagę Leszek Kołakowski

          • wyjaśnia przyczynę częstego posługiwania się przez Leszka Kołakowskiego sformułowaniami wyrażającymi niepewność • wymienia cechy prawdziwego przyjaciela na podstawie wywiadu

          70

          Ludzie wobec ludzi – List do ludożerców Tadeusza Różewicza.

          Roz.  3. Wzorce, s. 143–144

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 III.1.7

          • omawia treść wiersza • określa rodzaj liryki  • wyjaśnia, w imieniu jakiej zbiorowości wypowiada się podmiot liryczny • charakteryzuje tytułowych ludożerców • omawia funkcję użycia wyrazu ludożerca w utworze • interpretuje zabieg stylistyczny zastosowany na początku wiersza • interpretuje zakończenie wiersza • odnosi wymowę wiersza do codziennej rzeczywistości

          71,72

          Jak napisać list otwarty?

          Roz.  3. Wzorce, s. 147–149

          2

          III.1.1 III.1.2 III.1.3

          III.2.2

           

           

          • wymienia cechy listu otwartego • prezentuje kompozycję listu otwartego • analizuje przykłady listów otwartych  • koryguje podany list otwarty i wzmacnia jego perswazyjność odpowiednimi środkami retorycznymi  • redaguje list otwarty

          73

          O filmie.

          Roz.  3. Wzorce, s. 150–152

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.6

          • analizuje język filmu na wybranym przykładzie

          • podaje przykłady filmów reprezentujących poszczególne gatunki • wskazuje w wybranych filmach cechy pozwalające zaklasyfikować je do poszczególnych gatunków • ocenia wybrane dzieło filmowe na podstawie podanych kryteriów

          74,75,76,

          Odmienne i nieodmienne części mowy – przypomnienie wiadomości.

          Roz.  3. Wzorce, s. 153–156

          3

          II.1.1 (IV–VI)

          II.1.2 (IV–VI)

          II.1.4 (IV–VI)

          II.1.6 (IV–VI)

          II.1.7 (IV–VI) II.1.4

          • wymienia i charakteryzuje odmienne części mowy

          • odnajduje w tekście nieosobowe formy czasowników i je określa • właściwie określa formy osobowe czasowników • poprawnie deklinuje rzeczowniki

          • poprawnie odmienia i stopniuje przymiotniki

          • poprawnie określa i stosuje formy zaimków • wymienia nieodmienne części mowy • charakteryzuje nieodmienne części mowy • rozpoznaje nieodmienne części mowy

          77,78,79

          Części zdania – przypomnienie wiadomości.

          Roz. 3. Wzorce, s. 157–158

          3

          II.1.8 (IV–VI)

          • wskazuje w zdaniu podmiot i orzeczenie

          • wskazuje w zdaniu orzeczenie imienne  • rozpoznaje i stosuje zdania bezpodmiotowe • wskazuje w zdaniu przydawki i określa, jakimi częściami mowy zostały one wyrażone • wskazuje w zdaniu dopełnienie i okolicznik

          80,81,82

          Typy wypowiedzeń – przypomnienie wiadomości.

          Roz. 3. Wzorce, s. 159–160

          3

          II.1.10 (IV–VI)

          II.1.12 (IV–VI)

          II.1.13 (IV–VI)

          • dzieli wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

          • rozpoznaje w tekście równoważniki zdań • rozpoznaje zdania współrzędnie i podrzędnie złożone • przekształca zdania pojedyncze w złożone • przekształca zdania w imiesłowowe równoważniki zdań

           

          83

          To już umiem! –Podsumowanie.

          Roz. 3. Wzorce, s. 161–162

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

           

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          84

          Sprawdzian z rozdziału 3.

           

          1

          I.2.1 I.2.2

           

          85

          Z wizytą w Klerykowie – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego  - przypomnienie wiadomości.

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 171–172

          1

          I.1.1 I.1.11

           

          omawia treść powieści określa czas i miejsce akcji powieści • opisuje mieszkańców Klerykowa • omawia narrację powieści  • odnajduje powiązania pomiędzy biografią pisarza a historią głównego bohatera

          86

          Lekcja patriotyzmu – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego.

           

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 173

          1

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

          • omawia treść fragmentu tzw. lekcji języka polskiego (rozdz. XV) • charakteryzuje Bernarda Zygiera

          • prezentuje Bernarda Zygiera jako buntownika

          • omawia reakcje bohaterów na recytację Bernarda Zygiera  • omawia konsekwencje opisanej lekcji

          • interpretuje tytuł powieści

          87

          Wiesz, umiesz, zdasz.

          Roz.  4. Życiowe wybory, s. 174–175

          1

          I.1.8 I.2.2 I.2.6

          III.1.2 III.1.3

           

           

          • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazuje istotne informacje we fragmentach tekstu

          • analizuje kształt artystyczny fragmentów powieści

          • tworzy własny tekst na podstawie fragmentów utworu

          88,89

          Podróż w czasy dwudziestolecia międzywojennego.

          Roz.  4. Życiowe wybory, s. 176–179

          2

          I.2.1 I.2.2 I.2.3

           

          • określa ramy czasowe epoki • omawia kontekst historyczny epoki  • wskazuje najważniejsze tendencje w epoce • odnosi termin awangarda do środków wyrazu i tematów wykorzystywanych w dwudziestoleciu międzywojennym • wymienia najważniejsze tendencje w sztuce dwudziestolecia międzywojennego • omawia wybrane dzieło sztuki dwudziestolecia międzywojennego

          90

          Po stronie optymizmu – Zielono mam w głowie Kazimierza Wierzyńskiego.

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 180

          1

          I.1.1 I.1.5 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

          • omawia treść wiersza • wskazuje podmiot liryczny utworu • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego wiersza • opisuje przeżycia, których doświadcza podmiot liryczny • interpretuje metaforę powstałą na bazie związku frazeologicznego mieć zielono w głowie

          • wskazuje sformułowania wiążące się z radością życia

          • interpretuje zakończenie wiersza

          91

           W poszukiwaniu szczęścia – Piosenka o szczęściu Mariana Hemara i Juliana Tuwima.

           

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 181–182

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 III.1.7

          • omawia treść wiersza • stawia tezę interpretacyjną

          • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • wypowiada się na temat cech małego i dużego szczęścia • wskazuje środki stylistyczne użyte w wierszu i określa ich funkcję • interpretuje puentę wiersza

          92

          Dyktando nr 4.

           

          1

           

           

          93

          Śmierć i miłość – „Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną”- Jan Lechoń.

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 4. Życiowe wybory, s. 183–184

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 III.1.7

           

          • omawia treść wiersza • określa rodzaj liryki

          • wskazuje podmiot liryczny tekstu • określa funkcję zwrotów do adresata • interpretuje znaczenie wiersza

          • wyjaśnia sens puenty  • wypowiada się na temat sprzeczności zaprezentowanych w utworze

          94

          Wybór postawy życiowej – Szewczyk Bolesława Leśmiana.

           

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 184–186

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 III.1.2 III.1.3

           

          • omawia treść wiersza • omawia sytuację liryczną w utworze • wymienia cechy Boga i szewczyka

          • omawia stosunek szewczyka do otrzymanego daru

          • wskazuje środki stylistyczne użyte w wierszu i określa ich funkcję • omawia kompozycję wiersza

          • interpretuje postawę szewczyka  • formułuje przesłanie wiersza

          95,96

          Kogut na drodze do sławy – Artysta Sławomira Mrożka – przypomnienie wiadomości.

           

          rozdział 4. Życiowe wybory, s. 187–188

          2

          I.1.1 I.1.4 I.1.5 I.1.7

          I.1.8 I.1.11

           

          • omawia treść tekstu • określa rodzaj narracji

          • wyjaśnia postawę Koguta • odnosi postawę Koguta do wyobrażeń na temat artysty • omawia alegoryczne znaczenie postaci • wypowiada się na temat roli ambicji  • formułuje morał  • wskazuje w tekście elementy komizmu • porównuje utwór Sławomira Mrożka z bajkami Ignacego Krasickiego

          97

          Odpowiedzialność za słowo – Tędy i owędy Melchiora Wańkowicza

           

          rozdział 4. Życiowe wybory, s. 190–193

          1

          I.2.5 I.2.6

          • omawia treść fragmentów tekstu • prezentuje i charakteryzuje bohaterów fragmentów utworu

          • przedstawia sposób pracy dziennikarzy w czasopiśmie „Time” • omawia zadania reserczerki

          • wylicza problemy, z jakimi zetknęła się Marta podczas wykonywania powierzonego jej zadania

          • interpretuje puentę sformułowaną przez ojca Marty

          • wskazuje wyrażenia środowiskowe, wyjaśnia ich znaczenie i określa funkcję w tekście

          98,99

          Jak napisać podanie?

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 194–195

          2

          III.1.2 III.1.3 III.1.4

          III.1.5 III.2.1 III.2.2

          • wymienia elementy, które powinny znaleźć się w podaniu • gromadzi argumenty przydatne do uzasadnienia prośby • koryguje błędnie napisane podanie • pisze podanie

          100

          O grafice.

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 196–198

          1

          I.2.1 I.2.3 I.2.6

          III.1.3 III.2.1 IV.4

          • omawia elementy języka grafiki na wybranym przykładzie • omawia środki wyrazu zastosowane przez autora wybranej grafiki • omawia tradycyjne techniki graficzne • wymienia i opisuje najważniejsze techniki graficzne • ocenia dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów

          101,

          102

          Mowa zależna i niezależna – przypomnienie wiadomości.

          Roz.  4. Życiowe wybory, s. 199–200

          2

          II.1.7 II.4.2

          • wyjaśnia różnice pomiędzy mową niezależną i zależną • wskazuje w podanym tekście przykłady mowy zależnej i niezależnej • zapisuje dowolny dialog w mowie zależnej • stosuje poprawną interpunkcję przy zapisie dialogu  • redaguje tekst z wypowiedziami w mowie zależnej • przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie

          103

          104

          105

          Wypowiedzenia wielokrotnie złożone.

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 201–204

          3

          II.1.6

          • dzieli wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wypowiedzenia składowe • wskazuje w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym orzeczenia i równoważniki zdań • rozpoznaje w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym relacje współrzędne i podrzędne • przedstawia wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wykresie

          106

          To już umiem! – Podsumowanie.

          Roz. 4. Życiowe wybory, s. 205–206

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

           

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji • powtarza i utrwala wiadomości

          107

          Sprawdzian z rozdziału 4.

           

          1

          I.2.1 I.2.2

           

          108

          109

          Czasy wojny i okupacji.

          Roz. 5. Wojna, s. 216–219

          2

          I.2.1 I.2.2 I.2.3 I.2.6

          • określa ramy czasowe epoki • wymienia najważniejsze zjawiska kulturowe związane z okresem wojny i okupacji  • omawia dzieła sztuki z okresu wojny i okupacji  • analizuje środki wyrazu wykorzystane przez twórców omawianych dzieł

          110

          Wojenna pożoga i marzenia – liryka Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

           

          Roz. 5. Wojna, s. 220–221

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 III.1.7

           

          • omawia treść wiersza • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu

          • omawia sytuację liryczną w wierszu • wskazuje środki językowe oddziałujące na zmysły • określa funkcję oddziaływania na zmysły w wierszu • omawia funkcję kontrastu pomiędzy początkowymi strofami a zakończeniem wiersza • omawia kontekst biograficzny utworu

          111

          112

          Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego – między gawędą harcerską a literaturą faktu – powtórzenie wiadomości.

          Roz. 5. Wojna, s. 222–224

          2

          I.1.1 I.1.10 I.1.11

          • omawia treść utworu • określa ramy czasowe utworu

          • określa tematykę tekstu • określa rodzaj narracji

          • wypowiada się na temat stosunku narratora do opisywanego świata  • wskazuje w utworze elementy gawędy harcerskiej  • interpretuje sens tytułu

          113

          W służbie małego sabotażu i dywersji – Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego.

           

          Roz. 5. Wojna, s. 223–224

          1

          I.1.1 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 I.2.7

           

          • omawia treść utworu • wyjaśnia różnice pomiędzy sabotażem a dywersją • omawia akcje sabotażowe i dywersyjne bohaterów utworu • wypowiada się na temat skutków działań sabotażowych i dywersyjnych

          • relacjonuje przebieg akcji pod Arsenałem • omawia przyczyny i skutki akcji pod Arsenałem

          114

          Wiesz, umiesz, zdasz!

           

          Roz. 5. Wojna, s. 225–226

          1

          I.1.8 I.2.2 I.2.6

          III.1.2 III.1.3

           

           

          • czyta ze zrozumieniem fragmenty utworu • wskazuje istotne informacje we fragmentach tekstu• analizuje kształt artystyczny fragmentów utworu • tworzy własny tekst na podstawie fragmentów utworu

          115

          Mały Książę jako baśń i przypowieść.

          • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

           

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4

          I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 I.2.2 III.1.7

          III.2.2 IV.8

          • omawia treść utworu • zapisuje w punktach wydarzenia przedstawione w tekście • określa rodzaj literacki utworu • wypowiada się na temat narracji w utworze i jej wpływu na sposób przedstawienia świata • wskazuje wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym • przedstawia sytuację, w której znalazł się pilot krótko przed spotkaniem z Małym Księciem, i wyjaśnia, co ona może symbolizować • opisuje przemianę wewnętrzną pilota • wskazuje w utworze cechy przypowieści • charakteryzuje tytułowego bohatera na podstawie opisu jego planety i reakcji na różne doświadczenia  • interpretuje decyzję Małego Księcia o odejściu w kontekście rozważań nad wymową utworu • odczytuje znaczenie motywu wody w Małym Księciu • wyjaśnia, dlaczego pilot wybrał się na poszukiwanie studni, choć ten pomysł wydawał mu się absurdalny • wskazuje adresata książki Mały Książę i uzasadnia swoje zdanie

          116

          117

          Czego szukasz Mały Książę? – o podróżowaniu.

          • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

           

          2

          I.1.4 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 I.2.2 I.2.7

          III.1.7 III.2.2 IV.8

          • wyjaśnia, dlaczego Mały Książę wyruszył w podróż

          • charakteryzuje mieszkańców poszczególnych planet i wyjaśnia, co oni symbolizują • tłumaczy, czego Mały Książę dowiedział się o świecie dorosłych • wyjaśnia, w jakim świetle zostały przedstawione wartości rządzące światem dorosłych i co o nich myśli główny bohater książki • interpretuje symbolikę podróży w odniesieniu do poznanego utworu i w sensie ogólnym

          • opisuje sytuację, w której Mały Książę zaczyna rozumieć sens swojej wędrówki i relacji z różą • tłumaczy, czym była podróż dla Małego Księcia i czego tak naprawdę poszukiwał bohater • formułuje listę przestróg, które należy mieć na uwadze, by nie podzielić losu mieszkańców przedstawionych planet

          118

          Róża, Lis, Lotnik – o roli miłości i przyjaźni w życiu Małego Księcia.

          • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

           

          1

           

          Obraz miłości i przyjaźni, rola aforyzmu • wyszukuje w tekście fragmenty o charakterze aforyzmów • formułuje pytania, na które można odpowiedzieć aforyzmami z Małego Księcia.

          119

          Sprawdzian z lektury.

           

          1

           

           

          120

          Czas pogardy w wierszu Irit Amiel *** [Pierwszy wchodzi do Komory Król Maciuś Pierwszy…]

          Roz. 5. Wojna, s. 227–228

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

          • omawia treść wiersza • omawia sytuację liryczną w utworze • wskazuje w wierszu nawiązania do twórczości Janusza Korczaka i określa ich funkcję

          • interpretuje zabieg nazwania Janusza Korczaka ostatnim Mohikaninem • wymienia upersonifikowane pojęcia użyte w utworze i wyjaśnia znaczenie każdego z nich • prezentuje i interpretuje sposób zachowania uosobionych wartości • interpretuje funkcję zabiegu uosobienia wartości  • omawia funkcję powtarzania ostatnich sylab • omawia wymowę wiersza

          121

          Jak żyć po wojnie? – Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa

           

          Roz. 5. Wojna, s. 229–230

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

          • omawia treść wiersza • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego utworu • wskazuje adresata lirycznego wiersza • omawia relacje pomiędzy podmiotem lirycznym a adresatem lirycznym utworu

          • opisuje sytuację liryczną w tekście • wskazuje w wierszu elementy rzeczywistości powojennej

          • omawia sposób przedstawienia w wierszu rzeczywistości powojennej  • interpretuje funkcję powtórzenia  • wyjaśnia, w jaki sposób zastosowanie form czasu przeszłego wpływa na atmosferę wiersza

          122

          123

          Jak przygotować życiorys i CV?

          Roz. 5. Wojna, s. 231–235

          2

          III.1.2 III.1.3 III.2.1

          III.2.2

           

          • wymienia elementy życiorysu i CV • gromadzi informacje, które powinny znaleźć się w życiorysie i CV • porządkuje informacje przydatne do napisania do życiorysu i CV • koryguje błędy w podanych życiorysie i CV • redaguje życiorys • redaguje oficjalne CV na podstawie życiorysu  • redaguje CV jednej z postaci literackich

          124

          125

          Jak napisać list motywacyjny?

          Roz. 5. Wojna, s. 236–239

          2

          III.1.2 III.1.3 III.2.1

          • wymienia elementy listu motywacyjnego • gromadzi informacje przydatne do napisania listu

          motywacyjnego, który będzie odpowiedzią na podane ogłoszenie • porządkuje informacje potrzebne do napisania listu motywacyjnego • ocenia rzetelność i wiarygodność podanych listów motywacyjnych

          • redaguje list motywacyjny

          126

          127

          128

          Fonetyka – przypomnienie wiadomości.

          Roz. 5. Wojna, s. 240–242

          3

          II.1.1 II.1.8

           

          • prezentuje podział głosek • rozpoznaje rodzaje głosek

          • wymienia zasady poprawnego akcentowania w języku polskim • wskazuje upodobnienia wewnątrzwyrazowe • określa kierunki i rodzaje upodobnień • wskazuje wyrazy, w których nastąpiły uproszczenia grup spółgłoskowych • poprawnie akcentuje wyrazy stanowiące wyjątki od reguły

          129

          130

          131

          Słowotwórstwo – przypomnienie wiadomości

          Roz. 5. Wojna, s. 243–246

          3

          II.1.2 II.1.3 II.4.1

          • wskazuje wyrazy należące do jednej rodziny

          • wskazuje w rodzinie wyrazów rdzeń i oboczności

          • sporządza wykres rodziny wyrazów • wskazuje w podanych parach wyrazy podstawowe i pochodne

          • tworzy parafrazę słowotwórczą • wskazuje formant w wyrazie pochodnym • wyjaśnia znaczenie podanych wyrazów pochodnych • tworzy wyrazy pochodne

          • dokonuje analizy słowotwórczej podanych wyrazów

          • wymienia kategorie słowotwórcze • przyporządkowuje wyraz pochodny do kategorii słowotwórczej  • tworzy wyrazy należące do wskazanych kategorii słowotwórczych • rozpoznaje skrótowce • tworzy skróty i skrótowce

          132

          To już umiem! – Podsumowanie.

          Roz.5. Wojna, s. 247–248

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

           

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          133

          Sprawdzian z rozdziału 5.

           

          1

           

           

          134

          Dyktando nr 5.

           

          1

           

           

          135

          136

          Przystanek współczesność.

          Roz. 6. Dostrzec piękno, s. 256–257

          2

          I.2.1 I.2.2 IV.1

          wymienia imiona i nazwiska polskich noblistów literackich • przybliża sylwetkę jednego z polskich noblistów literackich  • wypowiada się na temat fragmentów mów noblowskich  • określa ramy czasowe literatury współczesnej

          137

          Przyroda okiem poety – Wiosna w Milanówku Jarosława Marka Rymkiewicza.

           

          . 6. Dostrzec piękno, s. 261–262

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.11 IV.4

          • omawia treść wiersza • określa rodzaj liryki

          • wskazuje w wierszu opisy przejawów wiosny

          • wskazuje środki stylistyczne użyte w utworze i określa ich funkcję • interpretuje funkcję światła w wierszu • wskazuje w tekście nawiązania biblijne

          • omawia przesłanie wiersza

          138

          Spotkanie z lekturami.

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 6. Dostrzec piękno, s. 266–268

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.6 IV.7

          IV.8

          • wymienia motywy i tematy podejmowane w lekturach obowiązkowych • wykorzystuje znajomość lektur obowiązkowych podczas prezentowania różnych typów bohaterów • wykorzystuje znajomość lektur obowiązkowych podczas omawiania podanych problemów • problematyzuje treść lektur obowiązkowych

          139

          Jan Kochanowski „Fraszki”, „Treny” – powtórzenie wiadomości.

           

          1

           

          Definicja trenu, i fraszki, wymowa filozoficzna trenów i fraszek.

          140

          K. Dickens „Opowieść Wigilijna” – powtórzenie wiadomości.

           

          1

           

          Postać Ebenezera Scrooge`a i jego przemiana duchowa. Wymowa utworu.

          141

          142

          143

          Powtórzenie wiadomości o imiesłowach.

           

          3

           

          Definicja imiesłowów, rodzaje imiesłowów, użycie imiesłowów w zdaniu złożonym.

          144

          145

          Powtórzenie wiadomości o ”Dziadach” A. Mickiewicza.

           

          2

           

          Treść utworu, wymowa filozoficzna utworu, rola duchów.

          146

          Powtórzenie wiadomości o ”Świteziance” A. Mickiewicza.

           

          1

           

          Treść utworu, wymowa filozoficzna utworu, definicja ballady.

          147

          Dyktando nr 6.

           

          1

           

           

          148

          Przypomnienie wiadomości o rodzajach i gatunkach literackich.

           

          1

           

           Rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, komedię, fraszkę, tren, balladę, tragedię – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich; rozpoznaje wiersz, przysłowie, komiks

          149

          Przypomnienie wiadomości o środkach stylistycznych.

           

          1

           

          Rozpoznaje w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy, neologizm, inwokację, symbol, alegorię i określa ich funkcje; rozpoznaje: wers, zwrotkę (strofę), rym, rytm, refren; odróżnia wiersz rymowany i nierymowany (biały)

          150

          Przypomnienie wiadomości o bajce i baśni.

           

          1

           

          Objaśnia morał bajki oraz samodzielnie formułuje przesłanie baśni; 4) omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia; 5) odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości; 6) odróżnia realizm od fantastyki; 7) charakteryzuje i ocenia bohaterów; 8) konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami

           

           

           

Lorem ipsum...