• Iwona Kowalczyk

        • Rozkład materiału z j. polskiego kl. VII NE.

        • L.p.

          Temat lekcji

          Dział

          Liczba godzin na realiza

          -cję

          Podstawa programowa

          Komentarz

          1,2

          Lekcja organizacyjna. Wymagania i zasady oceniania, kryteria oceniania z j. polskiego.

           Lekcja organizacyjna

          2

           

          Wyjaśnienie zasad oceniania w klasie V

          3,4

          Podróż w czasy starożytne.

          rozdział 1. Charaktery, s. 14–17

          2

          I.2.1 I.2.2 I.2.3

          • określa ramy czasowe starożytności • wypowiada się na temat wierzeń ludzi żyjących w starożytności

          • wypowiada się na temat dziedzictwa kulturowego wywodzącego się z religii • wymienia osiągnięcia cywilizacyjne, które zawdzięczamy ludziom żyjącym w starożytności • wymienia najważniejsze cechy antycznej sztuki

          5

          Niezłomność – mit o Atenie.

          rozdział 1. Charaktery, s. 18–20

          1

          I.1.1 I.1.9 I.1.10

          III.1.7

           

          • omawia treść fragmentów tekstu • określa temat mitu i wyjaśnia jego funkcję • wymienia cechy charakteru Ateny i ilustruje je przykładami • wymienia przydomki Ateny i przypisywane jej atrybuty • ocenia postępowanie bogini

          6

          Pokora – przypowieść o synu marnotrawnym.

          rozdział 1. Charaktery, s. 21–22

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.7

          I.1.9 I.1.11 I.2.7

          III.1.7

          • omawia treść fragmentu tekstu • układa plan wydarzeń przedstawionych w przypowieści • wymienia cechy bohaterów przypowieści i ilustruje je przykładami • ocenia zachowanie ojca • wypowiada się na temat emocji towarzyszących starszemu synowi

          • formułuje morał przypowieści • wyjaśnia znaczenie frazeologizmu syn marnotrawny

          7

          Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” – wprowadzenie do lektury.

          Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8

           

          • omawia treść fragmentów tekstu • określa rodzaj narracji • charakteryzuje bohatera utworu

          • omawia sposób przedstawienia przeżyć wewnętrznych bohatera

          8

          Etapy połowu marlina.

          Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”

          1

          I.1.9 I.2.1 III.1.2

           

          • analizuje sposób przedstawienia rekinów i ustala, jakich środków stylistycznych użył autor, aby pokazać siłę i okrucieństwo tych zwierząt • zajmuje stanowisko wobec stwierdzenia, że główny bohater opowiadania Ernesta Hemingwaya był człowiekiem niezłomnym, i uzasadnia je • wyjaśnia znaczenie frazeologizmów: człowiek z charakterem, mieć charakter, szkoła charakteru, nie mieć charakteru

          9

          Przyroda w „Starym Człowieku i morze”.

          Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”

          1

          III.1.3 III.1.7 IV.2

          • tworzy listę postaci literackich, o których można powiedzieć, że zostały zniszczone, ale nie zostały pokonane • zajmuje stanowisko wobec stwierdzenia, że człowiek nie jest stworzony do klęski

          10

          Symboliczny sens opowiadania.

          Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”

          1

           

          • wynotowuje z tekstu najciekawsze myśli rybaka, wybiera jedną z nich i rozwija ją w wypracowaniu

          11

          Test diagnozujący.

           

          1

           

           

          12

          Jak komponować tekst i budować akapity?

          rozdział 1. Charaktery, s. 30–32

          1

          III.1.1 III.1.2 III.1.3

          III.1.4 III.1.5 III.1.6

           

           

          • formułuje plan wypowiedzi argumentacyjnej

          • porządkuje wskazaną wypowiedź • poprawia wypracowanie • wskazuje główne zdanie akapitu

          • formułuje wstęp do wypracowania • wskazuje wyrazy i wyrażenia sygnalizujące powiązania między zdaniami

          • tworzy wewnętrznie uporządkowane, spójne wypracowanie

          13 14

          Jak napisać opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią?

          rozdział 1. Charaktery, s. 33–40

          2

          III.1.2 III.2.2

           

           

          • analizuje tekst współczesnej wersji mitu • analizuje tekst współczesnej wersji przypowieści • gromadzi informacje na temat symbolicznego znaczenia postaci mitologicznych • gromadzi informacje na temat metaforycznej wymowy przypowieści • redaguje opis przeżyć wewnętrznych postaci mitologicznej i/lub biblijnej • tworzy opowiadanie inspirowane mitem i/lub przypowieścią

          15 16

          Odmienne i nieodmienne części mowy.

          rozdział 1. Charaktery, s. 41–45

          2

          II.3.3 p. p.  IV–VI:

          II.1.1  II.1.2 II.1.4

           

          • wymienia odmienne i nieodmienne części mowy

          • charakteryzuje odmienne i nieodmienne części mowy

          • nazywa części mowy występujące w tekście

          • określa formy odmiennych części mowy • przekształca formy czasowników • używa czasowników we właściwych formach • przeredagowuje zdania, używając właściwych zaimków • uzupełnia tekst właściwymi przyimkami

          • używa w zdaniach właściwych spójników

          17 18

          Pisownia nie z różnymi częściami mowy – przypomnienie wiadomości.

          rozdział 1. Charaktery, s. 46–48

          2

          II.4.4 p. p. klas IV–VI: II.1.2

           

          • wymienia części mowy, z którymi nie piszemy łącznie i rozdzielnie • wymienia wyjątki od obowiązujących reguł  • uzupełnia tekst poprawnie zapisanymi wyrazami z nie • wskazuje regułę ortograficzną właściwą dla podanych przykładów

          • redaguje tekst, w którym występują poprawnie zapisane wyrazy z nie

          19 20

          Imiesłowy przymiotnikowe.

          rozdział 1. Charaktery, s. 49–52

          2

          II.1.4 II.3.3

           

          • definiuje imiesłowy • definiuje imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne

          • wskazuje imiesłowy przymiotnikowe w tekście i je kategoryzuje • określa formy podanych imiesłowów przymiotnikowych • uzupełnia tekst właściwymi imiesłowami przymiotnikowymi

          • przekształca formy czasowników w imiesłowy przymiotnikowe • tworzy imiesłowy przymiotnikowe i je nazywa • omawia regułę tworzenia imiesłowów przymiotnikowych

          21 22

          Imiesłowy przysłówkowe.

          rozdział 1. Charaktery, s. 53–54

          2

          II.1.4 II.3.3

           

          • definiuje imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie

          • wskazuje imiesłowy przysłówkowe w tekście i je kategoryzuje

          • uzupełnia tekst właściwymi imiesłowami przysłówkowymi

          • przekształca formy czasowników w imiesłowy przysłówkowe

          • tworzy imiesłowy przysłówkowe i je nazywa

          • omawia regułę tworzenia imiesłowów przysłówkowych

          23

          Pisownia nie z imiesłowami.

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 1. Charaktery, s. 55–56

          1

          II.1.4 II.4.4

          • zna i stosuje zasady pisowni przeczenia nie z imiesłowami • zastępuje określenia oznaczające cechy imiesłowami z przeczeniem nie • tworzy imiesłowy z przeczeniem nie • redaguje tekst, w którym występują imiesłowy z przeczeniem nie

          24

          Sprawdzian z imiesłowów.

           

          1

           

           

          25

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          rozdział 1. Charaktery, s. 57–62

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.10 I.1.11 I.2.1 I.2.2 I.2.4 II.1.4 II.2.1 II.3.3 II.4.4 IV.6 IV.7 IV.8

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          • czyta ze zrozumieniem tekst nieliteracki • formułuje odpowiedzi na pytania do fragmentów tekstów

          26

          Sprawdzian z rozdziału 1.

           

          1

           

           

          27

          H. Sienkiewicz „Latarnik” – wiadomości wstępne.

          H. Sienkiewicz „Latarnik”

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7

           

          Świat przedstawiony utworu.

          28

          Kim jesteś? Panie Skawiński?

          H. Sienkiewicz „Latarnik”

          1

          I.1.8 I.1.9I.1.10

          Losy Skawińskiego.

           

          Co wydarzyło się na wysepce w Aspinwall?

          H. Sienkiewicz „Latarnik”

          1

          I.1.11

           

          Opis przeżyć wewnętrznych.

          29

          Dyktando nr 1.

           

          1

           

           

          30

          Podróż w czasy renesansu.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 66–69

          2

          I.2.1 I.2.2 I.2.3 IV.6

          IV.7 IV.8

          • określa ramy czasowe renesansu • wyjaśnia pochodzenie nazwy epoki • definiuje humanizm

          • wymienia najważniejsze dokonania renesansowe i określa ich funkcję • omawia specyfikę sztuki renesansowej  • wymienia najważniejszych twórców epoki  • omawia dzieła renesansowe

          31

          Twórca i jego dzieło – Jan Kochanowski.

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 70

          1

          I.2.1 I.2.2

          • wymienia najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego • charakteryzuje twórczość poety

          • wskazuje elementy renesansowe w twórczości Kochanowskiego • prezentuje funkcję Czarnolasu w twórczości poety

          32

          Pół żartem, pół serio.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 71

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.6 II.2.1

          III.1.5 III.1.6 III.1.7

          • omawia treść utworów • określa charakter fraszek

          • omawia sposób obrazowania w utworach  • wskazuje elementy humoru we fraszkach

          33

          Na scenie życia.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 72

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.6 II.2.1

          III.1.5 III.1.6 III.1.7

          • omawia treść fraszki • omawia kompozycję utworu

          • wskazuje środki stylistyczne użyte przez poetę • określa funkcję środków stylistycznych wykorzystanych w utworze • wyjaśnia znaczenie pojęcia fraszka w różnych kontekstach • omawia funkcję wyliczenia wartości ważnych dla człowieka

          • interpretuje dwa ostatnie wersy utworu w odniesieniu do toposu świata jako teatru • wskazuje w utworze cechy wiersza sylabicznego

          34

          Wartość zdrowia.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 73

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.6 II.2.1

          III.1.5 III.1.6 III.1.7

          • omawia treść fraszki • wskazuje środki stylistyczne użyte przez poetę • określa funkcję apostrofy rozpoczynającej utwór • określa funkcję wyliczenia

          • formułuje główną myśl fraszki • interpretuje funkcję uosobienia w tekście

          35

          Przepis na szczęście.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 74–76

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.6 II.2.1

          III.1.3 III.1.5 III.1.6

          III.1.7

          • omawia treść utworów • wskazuje podmiot liryczny każdej z fraszek i wypowiada się na jego temat

          • wskazuje apostrofę we fraszce Na lipę i wyjaśnia jej funkcję • wyjaśnia, co łączy fraszkę Na lipę i teksty reklamowe • prezentuje stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na lipę • wskazuje adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie • określa kontekst biograficzny fraszki Na dom w Czarnolesie • prezentuje współczesne formy wskazanych archaizmów • omawia renesansowy charakter fraszek • podaje pięć najważniejszych warunków, które powinny zostać spełnione, aby życie upływało szczęśliwie • przedstawia swoje stanowisko na temat tego, co w życiu jest ważniejsze – dom czy przyjaciele • gromadzi przysłowia o przyjaźni i wybiera spośród nich najtrafniejsze • pisze wypracowanie na podany temat

          36

          Co jest najważniejszym darem w życiu?

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 78

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.11 II.2.3

          III.1.5 IV.1

          • omawia treść wiersza • wskazuje podmiot liryczny utworu i wypowiada się na jego temat

          • omawia symbolikę ogrodu, przywołując kontekst biblijny • określa funkcję środków stylistycznych użytych przez poetę • wyjaśnia, jaką refleksję na temat szczęścia można odnaleźć w wierszu Czesława Miłosza • interpretuje tytuł utworu • wypowiada się na temat codziennych czynności, które sprawiają ludziom przyjemność

          37

          Wiejska sielanka. z XVI wieku.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 79–81

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          • omawia treść pieśni • wskazuje podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu oraz wypowiada się na ich temat • omawia przedstawiony w wierszu kontrast pomiędzy życiem na wsi a życiem w mieście i określa jego funkcję • wymienia obowiązki gospodarza i gospodyni • wskazuje środki stylistyczne użyte w utworze i omawia ich funkcję • omawia koncepcję życia na wsi przedstawioną w wierszu

          38

          Radość życia

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 82–83

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 II.2.1 III.1.6

          III.1.7 IV.6

          • omawia treść wiersza • wskazuje podmiot liryczny utworu i wypowiada się na jego temat • interpretuje metafory użyte w wierszu • omawia funkcję personifikacji • wyjaśnia przesłanie wiersza • określa rodzaje rymów • zapisuje w punktach zasady, którymi – zdaniem Jana Kochanowskiego – człowiek powinien kierować się w życiu, aby zyskać zadowolenie i szczęście

          39

          Wobec śmierci – „Treny” Jana Kochanowskiego.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 86–89

          3

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          I.2.7 IV.1

          • omawia treść trenów • określa rodzaj liryki, który reprezentują treny

          Tren I:

          • wskazuje adresatów wymienionych na początku utworu i wyjaśnia funkcję apostrofy

          • interpretuje metaforyczne znaczenie smoka w wierszu

          • interpretuje znaczenie puenty utworu

          • omawia funkcję pytania retorycznego użytego w zakończeniu trenu

          Tren V:

          • wskazuje w wierszu porównanie homeryckie i określa jego funkcję

          • interpretuje metaforyczne znaczenie oliwki i sadownika w utworze

          • wyjaśnia przyczynę przywołania Persefony w trenie

          • omawia funkcję pytania retorycznego użytego w puencie utworu

          Tren VII:

          • wskazuje adresatów utworu

          • omawia funkcję odwołania do ubioru dziecka

          • omawia funkcję zdrobnień w wierszu

          • wyjaśnia dwojakie znaczenie wyrazu skrzynka użytego w utworze

          • omawia funkcję wykrzyknienia użytego w puencie utworu

          Tren VIII:

          • wskazuje adresata utworu

          • wymienia cechy Urszulki przywołane przez podmiot liryczny

          • wyjaśnia funkcję kontrastu pomiędzy ukazaniem domu przed śmiercią Urszulki i po tym wydarzeniu

          wszystkie poznane treny:

          • porównuje poznane utwory i wyraża swoją opinię na temat zawartego w nich ładunku emocjonalnego

          • wskazuje cechy wspólne poznanych trenów

          40

           Co już wiemy o twórczości Jana Kochanowskiego?

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 90–91

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji • powtarza i utrwala wiadomości

          41

          Jak opisywać dzieła sztuki?

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 95–97

          1

          I.2.3 I.2.6 III.1.2

          III.1.3

           

           

          • wymienia elementy, które powinien zawierać opis dzieła sztuki • gromadzi informacje na temat opisywanego dzieła sztuki • określa temat obrazu

          • omawia kompozycję dzieła • opisuje kolorystykę i nastrój obrazu • wypowiada się na temat proporcji dzieła • redaguje opis wskazanego obrazu

          42

          Co nieco o malarstwie.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 98–100

          1

          I.2.1 I.2.3 I.2.6

          • wymienia typy dzieł malarskich i je rozróżnia

          • wymienia główne środki wyrazu dzieła malarskiego

          • wskazuje główne środki wyrazu dzieła malarskiego na konkretnym przykładzie • wymienia kryteria, według których ocenia się obraz • opisuje i ocenia obraz według podanych kryteriów

          43

          Archaizmy – ćwiczenia tekstowe.

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 101–102

          1

          II.2.1

          • wymienia rodzaje archaizmów

          • zastępuje archaizmy wyrazami współczesnymi

          • wskazuje archaizmy w podanych zdaniach

          • określa rodzaje podanych archaizmów

          • określa funkcję archaizmów w tekście stylizowanym

          • tworzy tekst z archaizmami

          44 45

           Części zdania i związki wyrazowe w zdaniu – przypomnienie wiadomości.

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 103–105

          2

          p.p. IV–VI: II.1.3

          II.1.8 II.1.10

           

          • wskazuje główne części zdania i je nazywa  • wskazuje zdania bezpodmiotowe • wskazuje w zdaniach określenia i je nazywa • wypisuje związki wyrazowe występujące w podanych zdaniach • nazywa związki wyrazowe • układa wypowiedzenia z różnymi częściami zdania

          46 47

           Wypowiedzenia – przypomnienie wiadomości

          rozdział 2. Cienie i blaski życia, s. 106–108

          2

          p.p. IV–VI: II.1.11

          II.1.12 II.1.13

          • wymienia i rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń w zależności od celu wypowiedzi • odróżnia zdanie od równoważnika zdania • przekształca zdanie w równoważnik zdania i odwrotnie • wymienia i rozpoznaje rodzaje zdań w zależności od liczby orzeczeń • wskazuje w tekście zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte • wskazuje w tekście zdania złożone współrzędnie i podrzędnie • tworzy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie

          48

          Sprawdzian z rozdziału 2.

           

          1

           

           

          49

          Dyktando nr 2.

           

          1

           

           

          50

          A. Fredro „Zemsta” – wiadomości wstępne.

          A. Fredro „Zemsta”

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

          I.1.7 I.1.9 I.2.7

          II.2.2

          opisuje sytuację przedstawioną we fragmentach aktu I utworu podaje przykłady dosadnych sformułowań użytych przez Cześnika w czasie kłótni z Rejentem

          • charakteryzuje stryja Klary na podstawie jego wypowiedzi omawia zachowanie Rejenta podczas sprzeczki z Cześnikiem i wyjaśnia, o czym ono świadczy uzasadnia stwierdzenie, że Raptusiewicz i Milczek to nazwiska znaczące, odwołując się do fragmentów aktu I wymienia cechy Rejenta ujawnione w scenie rozmowy z mularzami (murarzami) • wyjaśnia, w jaki sposób Milczek traktuje prawo i innych ludzi opisuje i interpretuje zachowanie Cześnika i Rejenta przedstawione w didaskaliach do sceny 11 aktu IV oraz wyjaśnia znaczenie tego fragmentu utworu dla zrozumienia postaw bohaterów w kolejnych scenach • rozważa, czy zgoda Cześnika i Rejenta będzie trwała • gromadzi informacje o Cześniku i Rejencie oraz porządkuje je od najogólniejszych do najbardziej szczegółowych

          porównuje Cześnika i Rejenta

          51

          Dwa wątki w „Zemście” A. Fredry.

          A. Fredro „Zemsta”

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

          I.1.8 I.1.10 I.1.11

          I.1.12 II.2.7 III.1.3

          III.1.6 III.1.7 III.2.4

          • wyjaśnia, na czym polega komizm sytuacyjny w utworze Aleksandra Fredry podaje przykłady sprzeczności między tym, co mówią postacie utworu, a tym, co robią lub sądzą o innych, i wyjaśnia, czemu służy ukazanie tych sprzeczności • wyjaśnia, co to jest karykatura oraz na czym polega karykaturalne przedstawienie Cześnika i Rejenta wymienia cechy bohaterów wyśmiane w Zemście  • ocenia, czy w scenie, w której Papkin pragnie złożyć śluby wierności Klarze, styl jego wypowiedzi pasuje do sytuacji

          • wyjaśnia, na czym polega komizm językowy w scenie pisania listu miłosnego przez Cześnika • bierze udział w przygotowaniu inscenizacji wybranych scen komicznych • wyjaśnia, jaką rolę w życiu społecznym mogą odgrywać komik, komediopisarz i satyryk • wskazuje podobieństwa i różnice pomiędzy poczuciem humoru w czasach Fredry i współcześnie • pisze wypracowanie na temat: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wśród bohaterów Zemsty nie ma postaci jednoznacznie złych ani jednoznacznie pozytywnych?”

          52

          „Tych dwóch ludzi ogień woda”…

          A. Fredro „Zemsta”

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.3 I.2.7

          III.1.7

          szuka w utworze informacji dotyczących czasu i miejsca akcji oraz ocenia, czy mają one znaczenie dla jego wymowy i interpretacji • dzieli bohaterów utworu na pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych • wyjaśnia, jaką rolę odgrywają w utworze bohaterowie epizodyczni wskazuje wątek główny i wątki poboczne interpretuje tytuł utworu w kontekście całej lektury i wyjaśnia, do czego doprowadziła tytułowa zemsta • tłumaczy, do jakich postaw Aleksander Fredro chciał nakłonić Polaków • sporządza katalog głównych wad Polaków na podstawie zachowań wszystkich bohaterów utworu • ocenia, czy diagnoza Fredry jest ponadczasowa wyjaśnia sens motta utworu • analizuje zakończenie Zemsty i wyjaśnia, jakie przesłanie ono niesie • wskazuje zjawiska krytykowane we współczesnych komediach filmowych o polskim społeczeństwie i wyjaśnia, na czym polega zawarty w nich humor • tłumaczy, w jaki sposób plakaty zamieszczone w podręczniku nawiązują do wymowy Zemsty przygotowuje plakat teatralny zapowiadający szkolną inscenizację Zemsty

          53

          Komizm w „Zemście” A. Fredry.

          A. Fredro „Zemsta”

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji • powtarza i utrwala wiadomości

          54

          Sprawdzian z lektury.

          A. Fredro „Zemsta”

          1

           

           

          55

          Trudy wychowania  - „Ziele na kraterze”.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 128–130

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.8 I.1.9

          I.1.11

           

          • omawia treść fragmentów tekstu • omawia świat przedstawiony w dziele • charakteryzuje bohaterów fragmentów utworu • prezentuje rodzinę opisaną we fragmentach utworu • prezentuje opinie bohaterów na temat wychowywania dzieci • interpretuje tytuł utworu

          56

          Każdy może być dobry – sens życia według Ebenezera Scrooge’a.

          K. Dickens „Opowieść Wigilijna” s. 131–132

          1

          I.1.1 I.1.6 I.1.7 I.1.9

          I.1.11 I.2.1 III.1.3

          III.1.6 III.1.7 III.2.2

          określa rodzaj literacki utworu • wyjaśnia, kim jest główny bohater utworu i jak jego charakter uwidacznia się w wyglądzie • określa stosunek narratora do głównego bohatera tekstu interpretuje wskazany fragment utworu • przedstawia wartości, którymi kierował się w życiu Scrooge, i wskazuje te, których początkowo mu zabrakło  • porównuje Scrooge’a z jego siostrzeńcem na podstawie ich wypowiedzi

          • wskazuje w słowach Scrooge’a kierowanych do siostrzeńca wypowiedź ironiczną cytuje sformułowania, dzięki którym narrator nawiązuje kontakt z czytelnikiem, i wyjaśnia, czemu służy taki zabieg opisuje uczucia Scrooge’a w chwili, gdy odeszła od niego ukochana kobieta

          57

          Przemiana bohatera pod wpływem Świąt.

          K. Dickens „Opowieść Wigilijna” s. 133–135

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          I.2.7 III.1.2 III.1.3

          III.1.4 III.1.5 III.2.1

          IV.4

          • wypowiada się na temat symbolicznego przesłania, jakie dla ludzi wierzących niosą święta Bożego Narodzenia • opisuje, w jaki sposób w Opowieści wigilijnej zostało przedstawione Boże Narodzenie

          • wyjaśnia, do jakich powszechnych skojarzeń związanych z Bożym Narodzeniem odwołał się Charles Dickens określa stosunek Ebenezera Scrooge’a do świąt Bożego Narodzenia opisany na początku utworu  opisuje wybrane święta z przeszłości głównego bohatera • przedstawia wcześniejsze relacje Ebenezera Scrooge’a z ludźmi i wyjaśnia, co stało się z osobami, które kochał

          opisuje realia społeczne, w których dorastała główna postać utworu • określa, co uświadomił sobie bohater podczas wizyty ostatniego ducha podaje przykłady zachowań i decyzji bohatera, które pokazują jego wewnętrzną przemianę

          58

          Realizm i fantastyka w opowiadaniu Charlesa Dickensa

          K. Dickens „Opowieść Wigilijna” s. 132

          1

          I.1.1 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.11 III.1.6

          • wyjaśnia, w jaki sposób – oprócz bezpośrednich ocen i opisów – narrator charakteryzuje głównego bohatera opowiadania • opisuje sposób przedstawienia duchów w utworze • wyjaśnia, czemu miało służyć wprowadzenie do utworu elementów fantastycznych

          • omawia relacje między sferami realistyczną i fantastyczną w opowiadaniu sporządza spis problemów społecznych, które zostały zaprezentowane w Opowieści wigilijnej

          59

          Piszemy charakterystykę postaci.

          K. Dickens „Opowieść Wigilijna”.

          1

           

          Charakterystyka głównego bohatera.

          60

          Podróż w czasy oświecenia

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 136–139

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.6

           

          • określa ramy czasowe oświecenia • wyjaśnia etymologię nazwy epoki  • wymienia priorytety oświeceniowe • wyjaśnia, co służyło rozpowszechnianiu idei oświecenia w Europie • omawia specyfikę polskiego oświecenia

          • charakteryzuje sztukę oświecenia• wymienia dzieła sztuki oświeceniowej

          61 62

          Twórca i jego dzieło – Ignacy Krasicki.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 140–142

          2

          I.1.1 I.1.2 I.1.4 I.1.5

          I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 I.2.1

          I.2.2

          • wymienia najważniejsze etapy życia Ignacego Krasickiego • omawia treść poznanych bajek

          • wskazuje cechy gatunkowe w poznanych utworach

          • wyjaśnia sens alegorii użytych w bajkach

          • przedstawia morały poznanych bajek

          • wypowiada się na temat aktualności bajek poety

          63 64

          W krzywym zwierciadle „Żona modna”.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 143–147

          2

          I.1.1 I.1.2 I.1.5 I.1.6

          I.1.8 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 I.2.1 I.2.7

          II.2.3 III.1.7 III.2.4

          • omawia treść satyry • określa rodzaj literacki utworu

          • dzieli utwór na części tematyczne i nadaje im tytuły

          • wskazuje narratora utworu • charakteryzuje szlachcica i jego żonę • określa stosunek Ignacego Krasickiego do zaprezentowanego wizerunku szlachcica • omawia problem poruszony w satyrze

          • wyjaśnia, w czym przejawiała się w oświeceniowej Polsce moda na cudzoziemski styl życia i obyczaje

          • wyjaśnia, na jakie zagrożenie związane z ówczesną sytuacją Polski chciał zwrócić uwagę poeta

          • formułuje zalecenia dla przedstawionego w utworze małżeństwa, jak żyć w zgodzie i szczęściu • rozwija myśl zawartą w ostatnim wersie Żony modnej

          • wskazuje na podstawie tekstu cechy gatunkowe satyry • zabiera głos w dyskusji na temat tego, które wzory obyczajowe rozpowszechnione we współczesnej Polsce mogą być uważane za naganne i szkodliwe

          65

          Co już wiemy o twórczości Ignacego Krasickiego?

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 148–149

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          66

          Przemijanie w wierszu „Nic dwa razy”.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 150–151

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.2.7

           

          • omawia treść wiersza • wskazuje podmiot liryczny utworu i wypowiada się na jego temat • interpretuje funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu

          • analizuje obraz miłości przedstawiony w utworze

          • interpretuje sposób ukazania przemijania w wierszu

          • omawia postawę podmiotu lirycznego wobec otaczającej go rzeczywistości • nazywa rodzaje rymów występujące w utworze

          67

          Jak przygotować wypowiedź argumentacyjną?

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 160–161

          1

          III.1.2 III.1.3 III.1.4

          III.1.5 III.1.6

          • wymienia etapy przygotowywania wypowiedzi argumentacyjnej • odnajduje tezę i argumenty w zaprezentowanym tekście • wskazuje różne typy argumentów w podanym tekście • formułuje argumenty potwierdzające podaną tezę • tworzy wypowiedź argumentacyjną

          68

          Rzeźba, jako tekst kultury.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 162–164

          1

          I.2.1 I.2.3 I.2.6 IV.1

          • prezentuje etapy rozwoju rzeźby • wskazuje najważniejsze cechy rzeźby na poszczególnych etapach jej rozwoju • wymienia elementy języka rzeźby

          • omawia elementy języka rzeźby na przykładzie wybranego dzieła • rozróżnia najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich ze względu na temat

          69 70

          71

          Typy zdań złożonych podrzędnie.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 165–169

          3

          podstawa programowa dla klas IV–VI:

          II.1.12

           

          • wymienia typy zdań złożonych podrzędnie

          • wskazuje w wypowiedzeniu orzeczenia i rozdziela zdania składowe • wskazuje zdanie nadrzędne

          • formułuje pytania do zdań podrzędnych • określa typy zdań podrzędnych • przedstawia relację zdań na wykresie

          72 73

          Zdania złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 170–173

          2

          II.1.4 II.3.3

          p. p. IV–VI: II.1.12

           

          • definiuje imiesłowowy równoważnik zdania

          • uzupełnia podane wypowiedzenia imiesłowowymi równoważnikami zdania • wymienia pytania, na jakie odpowiadają zdania podrzędne w podanych przykładach • przedstawia zdania na wykresach

          • poprawia wypowiedzenia z błędnym użyciem imiesłowowych równoważników zdania • wymienia warunki, jakie musi spełniać poprawnie skonstruowane wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania • przekształca podane wypowiedzenia tak, aby powstały imiesłowowe równoważniki zdania

          74 75

          Mowa niezależna i mowa zależna

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 174–176

          2

          II.1.6

          • wyjaśnia różnice pomiędzy mową niezależną a mową zależną • wskazuje w podanym tekście mowę niezależną i mowę zależną • przekształca dowolny dialog na mowę zależną • stosuje w zapisie dialogu poprawną interpunkcję • redaguje tekst, w którym wypowiedzi bohaterów mają formę mowy zależnej

          • przekształca wypowiedzi w mowie zależnej na mowę niezależną i odwrotnie

          76

          Sprawdzian ze zdań złożonych.

           

          1

           

          Sprawdzian ze zdań złożonych i mowy zależnej i niezależnej.

          77

          Jak napisać streszczenie?

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 177–180

          1

          III.1.2 III.1.3 III.2.2

          • wymienia etapy pisania streszczenia • zna i stosuje słownictwo przydatne przy pisaniu streszczenia

          • wskazuje usterki w podanym streszczeniu

          • poprawia błędy w podanym streszczeniu

          • tworzy streszczenie wybranego tekstu narracyjnego

          78

           Zasady cytowania tekstów.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 181–184

          1

          II.4.2 IV.1

          • przedstawia zasady cytowania tekstów

          • prezentuje zasady cytowania poezji

          • uzupełnia podany tekst zawierający cytat odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi

          • tworzy tekst zawierający cytaty

          • wymienia zasady tworzenia opisu bibliograficznego

          • tworzy opisy bibliograficzne cytowanych przez siebie źródeł

          79

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz.

          rozdział 3. Relacje międzyludzkie, s. 185–190

          1

          I.1.2 I.1.7 I.1.10

          I.1.11 I.2.1 I.2.2

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          80

          Sprawdzian z rozdziału 3.

           

          1

           

           

          81

          Dyktando nr 4.

           

          1

           

           

          82

          Podróż w czasy romantyzmu.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 196–199

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.3 I.2.6

          • określa ramy czasowe romantyzmu • prezentuje etymologię nazwy epoki • wymienia najważniejsze elementy światopoglądu romantycznego  • wymienia cechy bohatera romantycznego • omawia najważniejsze cechy sztuki romantycznej • wymienia najważniejsze dzieła sztuki romantycznej

          83

          Twórca i jego dzieło – Adam Mickiewicz.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 200

          1

          I.2.1 I.2.2

          • wymienia najważniejsze etapy życia Adama Mickiewicza • charakteryzuje twórczość poety

          • wskazuje elementy romantyczne w twórczości Mickiewicza

          84 85

          Ludowe poczucie sprawiedliwości w „Dziadach” cz. II A. Mickiewicza.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 201–203

          2

          I.1.3 I.1.4 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.11 I.2.1

          III.1.3 III.1.6 III.1.7

          IV.1 IV.6 IV.8

          • wyjaśnia, do jakiej kategorii duchów należy Widmo

          omawia sposób wywołania zjawy

          opisuje reakcję Guślarza na widok upiora

          • tłumaczy, jaką rolę odgrywają i co symbolizują w utworze towarzyszące zjawie ptaki wymienia cechy charakteru złego pana i ilustruje każdą z nich odpowiednim przykładem z opowieści ptaków

          interpretuje nauki moralne przekazane przez duchy

          wskazuje w podanym fragmencie utworu wyrazy, które nie są używane we współczesnym języku polskim, i podaje ich aktualne odpowiedniki

          • zabiera głos w dyskusji na temat: „Czy nauki moralne zawarte w utworze mają charakter uniwersalny?”

          • tworzy uniwersalny kodeks postępowania

          86

          Obrzęd dziadów w dramacie.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 202

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.11

          określa czas akcji utworu zapisuje w punktach plan wydarzeń przedstawionych w dramacie Adama Mickiewicza • określa funkcję dziadów w życiu przedstawionej społeczności  • charakteryzuje relację między światem żywych a światem zmarłych nawiązaną dzięki dziadom • wyjaśnia, jaką rolę w życiu gromady odgrywa Guślarz oraz co może oznaczać rozpalany przy nim ogień omawia światopogląd ludzi uczestniczących w dziadach

          wskazuje elementy obyczajów ludowych w utworze

          • wyjaśnia, w jakim celu poeta wprowadził do dramatu duchy, które pojawiają się w czasie obrzędu

          87

          Romantyczny dramat pełen zagadek.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 203–204, 207

          1

          I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.7

          I.1.8 I.1.9 I.1.11

          I.2.3 I.2.6 IV.8

          • wskazuje wydarzenie, które zburzyło przewidziany porządek dziadów, i wyjaśnia, jak zareagowali na nie Guślarz oraz zebrany lud • tłumaczy, kim jest milcząca postać z zakończenia dramatu – zjawą czy żywym człowiekiem opisuje milczącego bohatera z zakończenia utworu i wyjaśnia, do którego świata należy ta postać – rzeczywistego czy nadprzyrodzonego • wyjaśnia, jak rozumie zakończenie Dziadów cz. II • przedstawia genezę poszczególnych części Dziadów interpretuje motto utworu pochodzące z dramatu Williama Szekspira

          88

          Sprawdzian z „Dziadów” cz. II.

           

          1

           

           

          89 90

          Co się wydarzyło na jeziorem Świteź?

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 208–211

          2

          I.1.1 I.1.2 I.1.7 I.1.8

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

          I.2.7

          • omawia treść utworu • określa rodzaj literacki utworu

          • ustala, jaką wiedzę na temat świata przedstawionego ma narrator • omawia stosunek narratora do przedstawionych zdarzeń • wskazuje elementy realistyczne i fantastyczne w utworze • wskazuje punkt kulminacyjny utworu • wyjaśnia, kim jest tytułowa Świtezianka • charakteryzuje bohaterów utworu

          • wyjaśnia sens nauki moralnej zawartej w utworze

          91

           Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 212–213

          1

          I.2.1 I.2.2 IV.7 IV.8

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          92

          Wyzwania

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 218–219

          1

          I.1.1 I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.2.7

           

          • wyraża swoimi słowami sens każdego poznanego aforyzmu • wskazuje tematy, do których odnoszą się podane aforyzmy • omawia grę słów w poszczególnych aforyzmach • interpretuje tytuł zbioru • ocenia aktualność aforyzmów Stanisława Jerzego Leca

          93 94

          95

          Jak napisać rozprawkę?

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 221–224

          3

          III.1.2 III.1.3 III.1.4

          III.1.5

          • wymienia etapy pisania rozprawki • prezentuje schematy pisania rozprawki  • zna i stosuje słownictwo przydatne przy pisaniu rozprawek • dopisuje wstęp i zakończenie do podanego fragmentu rozprawki

          • formułuje argumenty do podanego zagadnienia

          • wybiera spośród podanych argumentów te, które można wykorzystać do uzasadnienia wskazanej tezy

          • formułuje argumenty i kontrargumenty do podanej tezy • tworzy plan rozprawki na podstawie zaprezentowanej dyskusji • tworzy rozprawkę

          96 97

          Budowa słowotwórcza wyrazów.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 225–228

          2

          II.1.2

           

          • wskazuje wyrazy podstawowe i pochodne • tworzy wyrazy pochodne od podanych wyrazów podstawowych • wskazuje wyrazy podstawowe dla podanych wyrazów pochodnych • wskazuje formant w wyrazie pochodnym • wyjaśnia znaczenie podanych wyrazów pochodnych • wskazuje oboczności w wyrazach

          98 99

          Rodzaje formantów i ich funkcje.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 229–231

          2

          II.1.2

          • wskazuje w podanych wyrazach formanty i nazywa ich typy • buduje wyrazy z podanych par wyrazowych i wskazuje wrostki • wymienia funkcje formantów

          • dzieli podane wyrazy na grupy na podstawie ich znaczenia • tworzy wyrazy o różnych kategoriach znaczeniowych

          100

          Przedrostki i przyrostki o kłopotliwej pisowni.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 232–234

          1

          II.1.1 II.1.2 II.2.2

          II.3.3 II.4.1 II.4.3

           

          • omawia zasady pisowni przedrostków: z-, s-, ś-, wz-, bez-, nad-, ob-, od-, pod-, przed-, roz-, w- • omawia zasady pisowni przyrostków: -dzki, -dztwo, -cki, -ctwo

          • omawia zasady pisowni przyrostka -stwo

          • uzupełnia wyrazy odpowiednimi przedrostkami

          • uzupełnia tekst wyrazami z kłopotliwymi przedrostkami • tworzy przymiotniki od podanych nazw miejscowości  • uzupełnia podane wyrazy odpowiednimi przyrostkami • uzupełnia tekst wyrazami z kłopotliwymi przyrostkami

          • przekształca podane wypowiedzi tak, aby użyć wyrazu z przyrostkiem o kłopotliwej pisowni

          101

          Wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo. Wyrazy pokrewne.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 235–236

          1

          II.1.2

          • definiuje wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo

          • wskazuje wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo

          • wskazuje wyrazy należące do jednej rodziny

          • wskazuje rdzenie w podanych grupach wyrazów

          102

          Pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h – przypomnienie

          wiadomości.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 237–240

          1

          II.4.1

           

          • omawia zasady pisowni wyrazów z literami: ó, u, rz, ż, ch, h • uzupełnia tekst wyrazami z kłopotliwymi literami • wyjaśnia pisownię kłopotliwych liter w podanych wyrazach • wskazuje nieporozumienia, do których może dojść w razie niepoprawnego zapisu kłopotliwych liter • tworzy tekst z kłopotliwymi literami

          103

          Dyktando nr 5.

           

          1

           

           

          104

          105

          Złożenia, zrosty i zestawienia – czyli wyrazy złożone.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 241–243

          2

          II.1.3 II.3.3

          • definiuje złożenia, zrosty i zestawienia • wskazuje wśród podanych przykładów złożenia, zrosty i zestawienia • tworzy złożenia, zrosty i zestawienia z podanych wyrazów • wypisuje zrosty, złożenia i zestawienia z mapy Polski • poprawnie wymawia i odmienia zrosty • tworzy tekst ze zrostami, złożeniami i z zestawieniami

          106

          Pisownia przymiotników złożonych.

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 244–245

          1

          II.3.3

          p. p. IV–VI: II.4.1

           

          • prezentuje zasady tworzenia przymiotników złożonych • przyporządkowuje przymiotniki złożone do odpowiednich ilustracji • wyjaśnia znaczenie podanych przymiotników złożonych • przekształca zdania tak, aby zawierały przymiotniki złożone • tworzy przymiotniki złożone od podanych nazw własnych

          107

          Tworzenie i zapisywanie skrótów i skrótowców

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 246–250

          1

          II.2.1 II.3.3

           

          • definiuje skróty • omawia zasady skracania wyrazów

          • rozszyfrowuje podane skróty • zamienia w podanym tekście podkreślone wyrazy na skróty

          • poprawnie zapisuje skróty podanych wyrażeń

          • wylicza rodzaje skrótowców • odnajduje skrótowce w tekście • referuje zasady zapisu skrótowców

          • referuje zasady odmiany skrótowców i używania ich w zdaniach • poprawnie stosuje skrótowce w zdaniu

          • wyjaśnia, kiedy należy odmieniać skrótowce, a kiedy nie należy tego robić • wyjaśnia znaczenie skrótowców

          • zastępuje podane nazwy właściwymi skrótowcami

          • omawia zasady stosowania skróconego zapisu

          108

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          rozdział 4. Człowieczeństwo, s. 251–256

          1

          I.1.2 I.1.7 I.1.10

          I.1.11 I.2.1 I.2.2

          I.2.4 II.1.1 II.1.2

          II.1.3 II.2.1 II.2.2

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

          • czyta ze zrozumieniem tekst nieliteracki

          • formułuje odpowiedzi na pytania do tekstów

          109

          Sprawdzian z rozdziału 4.

           

          1

           

           

          110

          S. Żeromski „Syzyfowe prace” – wiadomości wstępne.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

          I.1.1 I.1.11

           

          Nota o autorze. Rys historyczny.

          111

          Świat przedstawiony utworu.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

          I.1.1 I.1.9 I.1.10

          I.1.11 III.1.7

          Czas akcji, miejsca akcji, bohaterowie pierwszoplanowi i drugoplanowi, epizodyczni.

          112

          Rusyfikacja młodzieży polskiej.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

          Etapy rusyfikacji w gimnazjum w Klerykowie.

          113

          Lekcja j. polskiego – punkt kulminacyjny powieści.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

          I.1.9 I.1.10 I.1.11

           

          Analiza lekcji u profesora Sztettera. Uczucia Marcina Borowicza.

          114

          Młodość na przekór wszystkiemu.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

          III.1.7

          Wagary, psikusy, miłość w powieści.

          115

          Sprawdzian z lektury.

          S. Żeromski „Syzyfowe prace”.

          1

           

           

          116

          Czy jestem dobrym człowiekiem?

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 262–264

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.4 I.2.5

          • omawia treść fragmentów tekstu • wylicza fakty przedstawione przez Hannę Wieczorek • wskazuje fragmenty tekstu, w których autorka zaprezentowała swoje zdanie bądź opinię innych • wyjaśnia, czemu służy przedstawianie faktów i opinii • prezentuje kompozycję tekstu • omawia funkcję tytułu tekstu

          • wskazuje słowa klucze w tekście

          117

          Co to jest hejt?

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 276–279

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.4

          III.1.7

          • omawia treść fragmentów artykułu • opracowuje profil hejtera na podstawie tekstu  • analizuje kompozycję tekstu, uwzględniając funkcję śródtytułów

          • wskazuje cechy świadczące o popularnonaukowym charakterze tekstu  • wskazuje na podstawie tekstu przyczyny zachowań mających u podstaw nietolerancję i ksenofobię

          118

          Etyka wypowiedzi, perswazja, manipulacja

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 280–281

          1

          II.3.1 III.1.9

          • wymienia zasady etyki językowej • omawia sposoby naruszania etyki językowej • wymienia cechy wypowiedzi perswazyjnej • wymienia cechy wypowiedzi manipulacyjnej • wskazuje wypowiedzi zgodne i niezgodne z zasadami etyki słowa

          • formułuje wypowiedź o wydźwięku negatywnym zgodną z zasadami etyki słowa • wyjaśnia, na czym polega perswazyjny charakter wypowiedzi

          • wyjaśnia, na czym polega manipulacyjny charakter wypowiedzi • podaje przykłady wypowiedzi perswazyjnych i manipulacyjnych  • formułuje tekst perswazyjny i tekst manipulacyjny

          119

          Środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych

           

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 282–285

          1

          III.1.8

          • wymienia sposoby nakłaniania wykorzystywane w reklamach • podaje przykłady sloganów reklamowych

          • analizuje skuteczność wybranego sloganu reklamowego • analizuje funkcję gry słów w podanych sloganach • analizuje zabiegi perswazyjne i manipulacyjne zastosowane w podanych reklamach

          • formułuje slogany reklamowe

          120

          121

          Jak przygotować przemówienie?

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 286–291

          2

          III.1.1 III.1.2 III.1.3

          III.1.7 III.2.1

          • prezentuje etapy przygotowywania przemówienia

          • wymienia środki retoryczne • podaje przykłady użycia środków retorycznych • analizuje podane przemówienie • porównuje podane przemówienia i ocenia ich skuteczność • analizuje niewerbalne środki komunikacji • przygotowuje i wygłasza przemówienie

          122

          Wygłaszamy przemówienie.

           

          1

           

           

          123

          Dyktando nr 6

           

          1

           

           

           

          Treść i zakres znaczeniowy wyrazu

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 292–293

          1

          II.2.6

          • definiuje pojęcia: treść i zakres znaczeniowy wyrazu

          • podaje definicje wyrazów uwzględniające elementy ich treści • porządkuje wyrazy od tego o najszerszym zakresie znaczeniowym do tego o zakresie najwęższym

          • dopisuje do podanych wyrazów te o szerszym i węższym zakresie znaczeniowym • koryguje wypowiedzi za pomocą wyrazów o szerszym zakresie znaczeniowym

          124

          125

          Synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne i homonimy

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 294–296

          2

          II.2.3 II.2.4

           

          p. p.IV–VI: II.2.8

           

          • zastępuje podane wyrazy ich synonimami

          • podaje antonimy do podanych wyrazów

          • wyjaśnia, na czym polega wieloznaczność podanych wyrazów• wyjaśnia różnice pomiędzy wyrazami wieloznacznymi a homonimami • odróżnia homonimy od wyrazów wieloznacznych • podaje różne znaczenia wskazanych wyrazów

          126

          127

          128

          Fonetyka – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości

          • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 5. Dobro i zło, s. 297–300

          3

          II.1.7 II.4.3

          • przedstawia podział głosek

          • podaje przykłady głosek miękkich, twardych, dźwięcznych, bezdźwięcznych, ustnych i nosowych

          • dzieli słowa na głoski i sylaby

          • wymienia funkcje głoski i

          • wskazuje funkcje głoski i na podanych przykładach

          • prezentuje zasady akcentowania w języku polskim

          • odpowiednio akcentuje wyrazy

          129

          130

          Rozbieżności między mową a pismem

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 301–303

          2

          II.1.1 II.3.3

           

          • prezentuje zasady, na jakich zachodzą upodobnienia fonetyczne • wskazuje upodobnienia fonetyczne

          • zaznacza strzałką kierunek upodobnienia  • wskazuje różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów • uzasadnia różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów • wskazuje uproszczenia grup spółgłoskowych

          131

          Pisownia wyrazów z ą, ę, om, em, on, en – przypomnienie

          i uzupełnienie wiadomości

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 304–305

          1

          II.3.3 II.4.3

          • wymienia zasady pisowni wyrazów z ą, ę, om, em, on, en • uzupełnia podane zdania odpowiednimi formami wyrazów • poprawia błędy w podanym tekście • wyjaśnia zasady zapisu podanych wyrazów

          • korzysta ze słownika w razie wątpliwości związanych z poprawnym zapisem wyrazów • tworzy tekst z poprawnie zapisanymi wyrazami z ą, ę, om, em, on, en

          132

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          rozdział 5. Dobro i zło, s. 306–312

          1

          I.1.2 I.1.7 I.1.10

          I.1.11 I.2.1 I.2.2

          I.2.4 II.1.1 II.1.7

          II.2.3 II.3.1 II.3.3

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji • powtarza i utrwala wiadomości

          • czyta ze zrozumieniem tekst nieliteracki

          • formułuje odpowiedzi na pytania do tekstów

          133

          Sprawdzian z rozdziału 5.

           

          1

           

           

          134

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec” – wprowadzenie do lektury.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

          I.1.1 I.1.10 I.1.11

          Nota o autorze. Rys historyczny.

          135

          Zanim wzięli do ręki broń – był Mały Sabotaż.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

          I.1.1 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11 I.2.7

          Akcje Małego Sabotażu.

          136

          Akcje Grup Szturmowych.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

          I.1.7 I.1.8 I.1.9

          I.1.10 I.1.11

          Akcje GG, rozterki moralne bohaterów.

          137

          Śmierć żołnierska, żołnierski los – akcja pod Arsenałem.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

          I.1.8 I.2.2 I.2.6

          III.1.2 III.1.3

          Opis sytuacji, opis przeżyć wewnętrznych, wybory moralne bohaterów, śmierć w młodym wieku

          138

          Charakterystyka Rudego, Alka, Zośki.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

           

          Charakterystyka bohaterów, ich losy przed wojną i w trakcie.

          139

          Podsumowanie wiadomości z lektury.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

           

           

          140

          Sprawdzian z lektury.

          A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

          1

           

           

          141

          Wiersz o prostocie.

          rozdział 6. Konflikty, s. 329–330

          1

          I.1.1 I.1.8 I.1.9

          III.1.7

          • omawia treść wiersza • prezentuje relacje międzyludzkie i zasady obowiązujące w tytułowych prostych krajach • omawia stosunek podmiotu lirycznego do opisywanej rzeczywistości

          • interpretuje metafory zawierające przymiotnik prosty

          • omawia funkcję pytań w poznanym wierszu

          • formułuje przesłanie wiersza

          142

          143

          Jak napisać recenzję?

          rozdział 6. Konflikty, s. 331–333

          2

          III.1.2 III.1.3 III.1.7

          III.2.1

           

          • wymienia elementy recenzji • odróżnia recenzję od sprawozdania • tworzy plan recenzji • selekcjonuje informacje przydatne przy pisaniu recenzji

          • ocenia poszczególne elementy recenzji • pisze recenzję wybranego filmu

          144

          Różne odmiany polszczyzny.

          rozdział 6. Konflikty, s. 334–335

          1

          II.2.1 II.2.7

          p.p. IV–VI:

          II.2.2 II.2.3

          • wymienia odmiany polszczyzny zależne od odbiorcy i sytuacji • prezentuje cechy odmian języka: oficjalnej i nieoficjalnej • wymienia odmiany polszczyzny zależne od zasięgu słownictwa • prezentuje cechy języka ogólnego i języka o ograniczonym zasięgu

          • uzupełnia tekst odpowiednimi wyrazami w zależności od kontekstu • wskazuje wyrazy należące do polszczyzny oficjalnej i polszczyzny nieoficjalnej

          • dostosowuje tekst do sytuacji komunikacyjnej

          • wskazuje słownictwo należące do języka ogólnego oraz języka o ograniczonym zasięgu

          145

          Słownictwo o ograniczonym zasięgu

          rozdział 6. Konflikty, s. 336–337

          1

          II.2.1

          • wymienia odmiany języka o ograniczonym zasięgu

          • charakteryzuje odmiany języka o ograniczonym zasięgu • przekształca tekst napisany w środowiskowej odmianie języka w tekst napisany językiem ogólnonarodowym • rozpoznaje na podstawie słownictwa odmiany języka o ograniczonym zasięgu

          • wskazuje w tekście elementy gwarowe

          146

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          rozdział 6. Konflikty, s. 338–344

          1

          I.2.1 I.2.2 I.2.4

          • selekcjonuje i hierarchizuje wiadomości zdobyte podczas lekcji  • powtarza i utrwala wiadomości

Lorem ipsum...