• Iwona Kowalczyk

        • Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VII NE.

        • Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

          NOWE Słowa na start!, klasa 7 (NOWA EDYCJA 2020–2022)

           

          Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! w klasie 7 (NOWA EDYCJA 2020–2022). Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

           

           

          Numer

          i temat lekcji

          Wymagania konieczne

          (ocena dopuszczająca)

           

           

          Uczeń potrafi:

          Wymagania podstawowe

          (ocena dostateczna)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

          Wymagania rozszerzające

          (ocena dobra)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

          Wymagania dopełniające

          (ocena bardzo dobra)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

          Wymagania wykraczające

          (ocena celująca)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

          2.

          Charaktery

          • opisać obraz

          • nazwać barwy użyte przez artystę

          • przedstawić skojarzenia związane z obrazem

          • wyrazić swoją opinię na temat obrazu

          • zinterpretować znaczenie barw

          • wyjaśnić, dlaczego na obrazie są dwa wizerunki tego samego mężczyzny

          • zinterpretować tytuł obrazu

          • zinterpretować przesłanie obrazu w kontekście prawdy o człowieku

           

          • podjąć dyskusję na temat przyczyn postrzegania tej samej osoby na różne sposoby

          • porównać obraz z innymi tekstami kultury podejmującymi temat postrzegania człowieka z różnych perspektyw

          3.

          Wytrzymałość

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj literacki utworu

          • określić rodzaj narracji

          • scharakteryzować główną bohaterkę utworu

          • omówić postawy pozostałych bohaterów utworu

          • omówić sposób przedstawienia opisanej historii w artykułach prasowych

          • omówić wpływ narracji na odbiór utworu

          • na podstawie wywiadu z autorką wypowiedzieć się na temat funkcji humoru w tekstach literackich

          4.

          Podróż w czasy starożytne

          • określić ramy czasowe starożytności

          • wypowiedzieć się na temat wierzeń ludzi żyjących w starożytności

          • wymienić najważniejsze cechy antycznej sztuki

          • wypowiedzieć się na temat dziedzictwa kulturowego wywodzącego się z religii

          • wymienić osiągnięcia cywilizacyjne, które zawdzięczamy ludziom żyjącym w starożytności

          • wypowiedzieć się na temat dziedzictwa cywilizacyjnego starożytności, wartościując je

          • omówić wybrane dzieła antycznej sztuki

          5.

          Niezłomność

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • wymienić przydomki Ateny i przypisywane jej atrybuty

          • wymienić cechy charakteru Ateny i zilustrować je przykładami

          • określić temat mitu i wyjaśnić jego funkcję

           

          • ocenić postępowanie bogini

          • podjąć dyskusję na temat wpływu emocji na postępowanie

          6.

          Pokora

          • omówić treść fragmentu tekstu

          • ułożyć plan wydarzeń przedstawionych w przypowieści

          • wymienić cechy bohaterów przypowieści i zilustrować je przykładami

          • ocenić zachowanie ojca

          • wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących starszemu synowi

           

          • sformułować morał przypowieści

          • wyjaśnić znaczenie frazeologizmu syn marnotrawny

          • podjąć dyskusję na temat sensu dawania komuś drugiej szansy

          • omówić obraz Keitha Vaughana Powrót syna marnotrawnego

          • odnaleźć w różnych źródłach inne realizacje motywu syna marnotrawnego

          7.

          Silny charakter

           

          (lektura uzupełniająca)

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

          • scharakteryzować bohatera utworu

          • omówić sposób przedstawienia przeżyć wewnętrznych bohatera

          • zinterpretować wskazanecsłowa

          • dokonać analizy sposobu przedstawienia rekinów

           

          • podjąć dyskusję na temat sentencji i odnieść te słowa do wybranych tekstów kultury

          8.

          Czarny charakter

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • wymienić cechy Lorda Voldemorta

          • omówić metody działania Lorda Voldemorta

          • wskazać cele Lorda Voldemorta

          • wymienić przeciwników Lorda Voldemorta

          • omówić działania podejmowane przez Zakon Feniksa po to, aby unieszkodliwić Lorda Voldemorta

          • odnieść określenie czarny charakter do Lorda Voldemorta

          • ocenić postawę Korneliusza Knota

          • omówić postać będącą antywzorem z innego tekstu kultury

          9.

          Jak komponować tekst i budować akapity?

          • wymienić cechy dobrze skomponowanego tekstu

          • wskazać w podanym tekście główne zdanie akapitu

          • sformułować plan wypowiedzi argumentacyjnej

          • uporządkować wskazaną wypowiedź

          • poprawić wskazane wypracowanie

          • sformułować wstęp do wypracowania

          • wskazać wyrazy i wyrażenia sygnalizujące powiązania między zdaniami

          • stworzyć wewnętrznie uporządkowane, spójne wypracowanie

          `

          10. i 11.

          Jak napisać opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią?

          • wymienić cechy mitu i przypowieści

          • zgromadzić informacje na temat symbolicznego znaczenia postaci mitologicznych

          • zgromadzić informacje na temat metaforycznej wymowy przypowieści

          • dokonać analizy tekstu współczesnej wersji mitu

          • dokonać analizy tekstu współczesnej wersji przypowieści

          • zredagować opis przeżyć wewnętrznych postaci mitologicznej i/lub biblijnej

          • stworzyć opowiadanie inspirowane mitem i/lub przypowieścią

          `

          12. i 13.

          Odmienne i nieodmienne części mowy

          • wymienić odmienne i nieodmienne części mowy

          • scharakteryzować odmienne i nieodmienne części mowy

          • nazwać części mowy występujące w tekście

          • określić formy odmiennych części mowy

          • uzupełnić tekst właściwymi przyimkami

          • przekształcić formy czasowników

          • użyć czasowników we właściwych formach

          • przeredagować zdania, używając właściwych zaimków

          • użyć w zdaniach właściwych spójników

           

          14.

          Pisownia nie z różnymi częściami mowy – przypomnienie

          i uzupełnienie wiadomości

          • wymienić części mowy, z którymi nie piszemy łącznie i rozdzielnie

          • wymienić wyjątki od obowiązujących reguł

          • uzupełnić tekst poprawnie zapisanymi wyrazami z nie

          • wskazać regułę ortograficzną właściwą dla podanych przykładów

          • zredagować tekst, w którym występują poprawnie zapisane wyrazy z nie

           

          15.

          Imiesłowy przymiotnikowe

          • zdefiniować imiesłowy

          • zdefiniować imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne

          • omówić regułę tworzenia imiesłowów przymiotnikowych

          • wskazać imiesłowy przymiotnikowe w podanym tekście

          • wskazać imiesłowy przymiotnikowe w tekście i podzielić je na kategorie

          • uzupełnić tekst właściwymi imiesłowami przymiotnikowymi

          • przekształcić formy czasowników w imiesłowy przymiotnikowe

          • utworzyć i nazwać imiesłowy przymiotnikowe

           

          16.

          Imiesłowy przysłówkowe

          • zdefiniować imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie

          • omówić regułę tworzenia imiesłowów przysłówkowych

          • wskazać imiesłowy przysłówkowe w podanym tekście

          • wskazać imiesłowy przysłówkowe w tekście i podzielić je na kategorie

          • uzupełnić tekst właściwymi imiesłowami przysłówkowymi

          • przekształcić formy czasowników w imiesłowy przysłówkowe

          • utworzyć i nazwać imiesłowy przysłówkowe

           

          17.

          Pisownia nie z imiesłowami

          • wymienić zasady pisowni nie z imiesłowami

          • zastąpić określenia oznaczające cechy imiesłowami z przeczeniem nie

          • utworzyć imiesłowy z przeczeniem nie

           

          • zredagować tekst, w którym występują imiesłowy z przeczeniem nie

           

          18.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: starożytność, sztuka antyczna, mit, przypowieść (parabola), symbol, epika, odmienne i nieodmienne części mowy, imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie, kompozycja tekstu, opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          19.

          Cienie i blaski życia

          • opisać obraz

          • opisać postacie przedstawione na obrazie

          • omówić kolorystykę dzieła

          • odnieść sytuację przedstawioną na obrazie do jego tytułu

          • omówić kompozycję dzieła

          • wypowiedzieć się na temat roli gry światła

          • omówić wybrany tekst kultury tematycznie zbliżony do dzieła Auguste’a Renoira

          20.

          Szczęście w nieszczęściu

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • opisać reakcje mędrca na poszczególne okoliczności

          • określić myśl przewodnią poznanej bajki filozoficznej

          • omówić funkcję pytań retorycznych w tekście

          • zinterpretować funkcję odniesień do zjawisk przyrody w tekście

          • zinterpretować obraz Olega Kharkhana Tragiczny list w kontekście poznanej bajki filozoficznej

          21.

          Podróż w czasy renesansu

          • określić ramy czasowe renesansu

          • wyjaśnić pochodzenie nazwy epoki

          • zdefiniować humanizm

          • wymienić najważniejsze dokonania renesansowe i określić ich funkcję

          • wymienić najważniejszych twórców epoki

          • omówić specyfikę sztuki renesansowej

          • omówić dzieło renesansowe

          • omówić wybrane dzieło lub wynalazek Leonarda da Vinci

          • opisać renesansowe miasto idealne

          22.

          Twórca i jego dzieło – Jan Kochanowski

          • wymienić najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego

          • scharakteryzować twórczość poety

          • wskazać elementy renesansowe w twórczości Jana Kochanowskiego

          • przedstawić funkcję Czarnolasu w twórczości poety

           

          23.

          Pół żartem, pół serio

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworów

          • określić charakter fraszek

          • wskazać elementy humoru we fraszkach

          • omówić sposób obrazowania w utworach

          • wskazać konteksty utworów i nawiązania do nich

          24.

          Na scenie życia

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: fraszka, wiersz sylabiczny, rym, powtórzenie

          • omówić treść fraszki

          • wskazać środki stylistyczne użyte przez Jana Kochanowskiego

          • przedstawić układ rymów we fraszce

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia fraszka w różnych kontekstach

          • omówić funkcję powtórzenia na początku fraszki

          • omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

          • omówić funkcję wyliczenia wartości ważnych dla człowieka

          • zinterpretować dwa ostatnie wersy utworu w odniesieniu do toposu świata jako teatru

          • omówić cechy wspólne poznanych fraszek

          25.

          Wartość zdrowia

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia apostrofa

          • omówić treść fraszki

          • wskazać środki stylistyczne użyte przez poetę

          • określić funkcję apostrofy rozpoczynającej utwór

          • określić funkcję wyliczenia

          • sformułować główną myśl fraszki

          • zinterpretować funkcję uosobienia w tekście

          • podjąć dyskusję na temat aktualności poznanej fraszki

          26. i 27.

          Przepis na szczęście

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia archaizm

          • omówić treść utworów

          • wskazać podmiot liryczny każdej z fraszek

          • wskazać adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie

          • wskazać archaizmy w utworach

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego każdej z fraszek

          • wskazać apostrofę we fraszce Na lipę i wyjaśnić jej funkcję

          • przedstawić współczesne formy wskazanych archaizmów

          • przedstawić stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na lipę

          • określić kontekst biograficzny fraszki Na dom w Czarnolesie

          • omówić renesansowy charakter fraszek

          • podjąć dyskusję na temat najważniejszych aspektów życia

          28.

          Wśród ludzi

           

          (lektura obowiązkowa)

          • określić temat każdego z utworów

          • wskazać cechy gatunkowe w utworach

          • omówić sposób wykorzystania frazeologizmów

          • wskazać związki frazeologiczne, do których nawiązał Jan Sztaudynger w utworach Głos w telefonie i Lustro

          • wypowiedzieć się na temat prawd życiowych przywołanych w utworach

          • omówić podobieństwa i różnice pomiędzy utworami Jana Sztaudyngera oraz Jana Kochanowskiego w kontekście historycznym

          29.

          Być szczęśliwym

          • omówić treść wiersza

          • wskazać podmiot liryczny utworu

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • podzielić wiersz na części tematyczne

          • omówić symbolikę ogrodu, przywołując kontekst biblijny

          • określić funkcję środków stylistycznych użytych przez poetę

          • zinterpretować tytuł utworu

          • zinterpretować przyjęcie przez podmiot liryczny postawy wyprostowanej

          • omówić postrzeganie szczęścia przez podmiot liryczny

          • omówić język utworu Czesława Miłosza

          • wypowiedzieć się na temat życia i twórczości poety

          30.

          Wiejska sielanka

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia pieśń

          • omówić treść pieśni

          • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu

          • wymienić obowiązki gospodarza i gospodyni

          • wskazać środki stylistyczne użyte w utworze

          • omówić przedstawiony w wierszu kontrast pomiędzy życiem na wsi a życiem w mieście i określić jego funkcję

          • omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

          • omówić koncepcję życia na wsi przedstawioną w wierszu

          • odnieść utwór do renesansowego humanizmu

          31.

          Radość życia

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: rym gramatyczny, apostrofa, uosobienie

          • omówić treść wiersza

          • wskazać podmiot liryczny utworu

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • określić rodzaje rymów występujących w wierszu

          • zinterpretować metafory użyte w wierszu

          • omówić funkcję personifikacji

          • wyjaśnić przesłanie wiersza

          • nazwać adresata apostrofy zawartej w ostatniej zwrotce utworu i podać jego określenia bliskoznaczne

          • odnaleźć w dowolnych źródłach informacje na temat filozofii epikurejskiej

          32.

          Stara bieda

          • sformułować główne myśli tekstu

          • omówić na podstawie tekstu różnice pomiędzy Polakami a reprezentantami innych nacji

          • wymienić funkcje narzekania

          • przedstawić zalety narzekania wymienione w tekście

          • wyjaśnić znaczenie rysunku umieszczonego w podręczniku w odniesieniu do treści tekstu

          • podjąć dyskusję na temat funkcji narzekania

          • wymienić inne stereotypy dotyczące Polaków

          33., 34. i 35.

          Wobec śmierci

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść trenów

          • określić rodzaj liryki, który reprezentują treny

          Tren I:

          • wskazać adresatów, wymienionych na początku utworu i wyjaśnić funkcję apostrofy

           

          Tren V:

          • wskazać w wierszu porównanie homeryckie i określić jego funkcję

           

          Tren VII:

          • wskazać adresatów utworu

           

          Tren VIII:

          • wskazać adresata utworu

          • wymienić cechy Urszulki przywołane przez podmiot liryczny

          Tren I:

          • zinterpretować metaforyczne znaczenie smoka w wierszu

          • omówić funkcję pytania retorycznego użytego w zakończeniu trenu

           

          Tren V:

          • zinterpretować metaforyczne znaczenie oliwki i sadownika w utworze

          • omówić funkcję pytania retorycznego użytego w puencie utworu

           

          Tren VII:

          • omówić funkcję zdrobnień w wierszu

          • wyjaśnić dwojakie znaczenie wyrazu skrzynka użytego w utworze

           

          Tren VIII:

          • wyjaśnić funkcję kontrastu pomiędzy ukazaniem domu przed śmiercią Urszulki i po tym wydarzeniu

          Tren I:

          • zinterpretować znaczenie puenty utworu

           

          Tren V:

          • wyjaśnić przyczynę przywołania Persefony w trenie

           

          Tren VII:

          • omówić funkcję wykrzyknienia użytego w puencie utworu

          • omówić funkcję odwołania do ubioru dziecka

           

          wszystkie poznane treny:

          • porównać poznane utwory i wyrazić swoją opinię na temat zawartego w nich ładunku emocjonalnego

          • wskazać cechy wspólne poznanych trenów

          • omówić wybrany tekst kultury, w którym została przedstawiona strata bliskiej osoby, i porównać go z utworami Jana Kochanowskiego

          36.

          Co już wiemy o twórczości Jana Kochanowskiego?

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          37.

          Przeżywanie straty

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • wskazać narratora tekstu

          • scharakteryzować narratora tekstu

          • opisać sposób przeżywania żałoby przez narratora i jego mamę

          • omówić relacje pomiędzy bohaterami

          • zinterpretować sens zakończenia przywołanych fragmentów tekstu

          • porównać sposoby przeżywania żałoby przez bohaterów książki z tym przedstawionym w trenach Jana Kochanowskiego

          • wypowiedzieć się na temat przeżywania żałoby i sposobów kultywowania pamięci o zmarłych w innych kulturach

          38.

          Jak opisywać dzieła sztuki?

          • wymienić elementy, które powinien zawierać opis dzieła sztuki

          • zgromadzić informacje na temat opisywanego dzieła sztuki

          • określić temat obrazu

          • określić kompozycję dzieła

          • opisać kolorystykę i nastrój obrazu

          • wypowiedzieć się na temat proporcji dzieła

          • zredagować opis wskazanego obrazu

           

          39.

          Malarstwo

          • wymienić typy dzieł malarskich

          • rozróżnić najważniejsze typy dzieł malarskich

          • wymienić główne środki wyrazu dzieła malarskiego

          • wskazać główne środki wyrazu dzieła malarskiego na konkretnym przykładzie

          • wymienić kryteria, według których ocenia się obraz

          • ocenić obraz według podanych kryteriów

          • zrelacjonować wizytę w galerii lub muzeum

          40.

          Archaizmy

          • wymienić rodzaje archaizmów

          • zastąpić archaizmy wyrazami współczesnymi

          • wskazać archaizmy w podanych zdaniach

          • określić rodzaje podanych archaizmów

          • określić funkcję archaizmów w tekście stylizowanym

          • stworzyć tekst z archaizmami

           

          41.

          Części zdania i związki wyrazowe w zdaniu – przypomnienie wiadomości

          • wymienić części zdania

          • nazwać związki wyrazowe

          • wskazać główne części zdania i je nazwać

          • wskazać zdania bezpodmiotowe

          • wskazać w zdaniach określenia i je nazwać

          • wypisać związki wyrazowe występujące w podanych zdaniach

          • ułożyć wypowiedzenia z różnymi częściami zdania

           

          42.

          Wypowiedzenia – przypomnienie wiadomości

          • wymienić rodzaje wypowiedzeń w zależności od celu wypowiedzi

          • wymienić rodzaje zdań w zależności od liczby orzeczeń

          • rozpoznać rodzaje wypowiedzeń w zależności od celu wypowiedzi

          • odróżnić zdanie od równoważnika zdania

          • rozpoznać rodzaje zdań w zależności od liczby orzeczeń

          • wskazać w tekście zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte

          • wskazać w tekście zdania złożone współrzędnie i podrzędnie

          • przekształcić zdanie w równoważnik zdania i odwrotnie

          • utworzyć zdania złożone współrzędnie i podrzędnie

           

          43.

          Zdania złożone współrzędnie – przypomnienie wiadomości

          • wymienić rodzaje zdań złożonych współrzędnie

          • rozpoznać rodzaje zdań złożonych współrzędnie

          • stosować poprawną interpunkcję w zdaniach złożonych współrzędnie

          • tworzyć wykresy zdań złożonych współrzędnie

          • tworzyć zdania złożone współrzędnie różnych typów

           

          44.

          Pisownia wyrazów wielką i małą literą – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości

          • wymienić zasady pisowni wyrazów wielką literą

          • wymienić zasady pisowni wyrazów małą literą

          • uzupełnić tekst wyrazami zapisanymi od wielkiej i małej litery

          • wyjaśnić zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą, odnosząc się do podanych przykładów

          • wyjaśnić zasadę pisowni wielką literą wyrazów w zwrotach grzecznościowych

          • zastosować zasadę pisowni wielką literą wyrazów w zwrotach grzecznościowych w samodzielnie zredagowanym tekście

           

          45.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: renesans, sztuka renesansu, fraszka, tren, pieśń, wiersz sylabiczny, porównanie homeryckie, malarstwo, opis dzieła sztuki, archaizmy, wypowiedzenia, zdanie pojedyncze, zdanie złożone współrzędnie, zdanie złożone podrzędnie, równoważnik zdania, części zdania i związki wyrazowe w zdaniu

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          46.

          Relacje międzyludzkie

          • opisać obraz

          • wypowiedzieć się na temat postaci przedstawionych na obrazie

          • określić sytuację, w jakiej zostały przedstawione postaci

          • omówić kompozycję dzieła

          • nazwać typ autoportretu, który naśladuje artystka

          • wypowiedzieć się na temat funkcji mediów społecznościowych

          • podjąć dyskusję na temat estetyki selfie

          47.

          Porozumienie

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaje narracji

          • scharakteryzować głównego bohatera tekstu

          • przedstawić opinie Marka o rodzicach

          • porównać pierwszy i drugi wpis Marka oraz określić funkcję różnic między nimi

          • wskazać elementy stylu potocznego i języka młodzieży w treści bloga Marka

          • dokonać analizy rozmowy ojca z synem

          • dokonać analizy drugiego wpisu na blogu i wskazać środki, za pomocą których bohater buduje swój wizerunek

          • podjąć dyskusję na temat blogów młodzieżowych

          48.

          Trudy wychowania

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • omówić świat przedstawiony w dziele

          • scharakteryzować bohaterów fragmentów utworu

          • przedstawić rodzinę opisaną we fragmentach utworu

          • przedstawić opinie bohaterów na temat wychowywania dzieci

          • zinterpretować tytuł utworu

          • zinterpretować tytuł utworu w kontekście historycznym

          49.

          Każdy może być dobry – sens życia według Ebenezera Scrooge’a

           

          (lektura obowiązkowa)

          określić rodzaj literacki utworu

          • wskazać w słowach Scrooge’a kierowanych do siostrzeńca wypowiedź ironiczną

          • wyjaśnić, kim jest główny bohater utworu i jak jego charakter uwidacznia się w wyglądzie

          • określić stosunek narratora do głównego bohatera tekstu

          • przedstawić wartości, którymi kierował się w życiu Scrooge, i wskazać te, których początkowo mu zabrakło

          • porównać Scrooge’a z jego siostrzeńcem na podstawie ich wypowiedzi

          • zinterpretować wskazany fragment utworu

          opisać uczucia Scrooge’a w chwili, gdy odeszła od niego ukochana kobieta

          • napisać ogłoszenie, które zawiera informacje o wyglądzie postaci

          • zacytować sformułowania, dzięki którym narrator nawiązuje kontakt z czytelnikiem, i wyjaśnić, czemu służy taki zabieg

          • omówić sposób spotęgowania przez narratora wrażenia tajemnicy i niesamowitości w opisie wydarzeń przy drzwiach domu Scrooge’a

          50.

          Przemiana bohatera pod wpływem świąt

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wypowiedzieć się na temat symbolicznego przesłania, jakie dla ludzi wierzących niosą święta Bożego Narodzenia

          opisać wybrane święta z przeszłości głównego bohatera

           

          • opisać, w jaki sposób w Opowieści wigilijnej zostało przedstawione Boże Narodzenie

          określić stosunek Ebenezera Scrooge’a do świąt Bożego Narodzenia opisany na początku utworu

          • nazwać emocje towarzyszące Scrooge’owi w trakcie kolejnych podróży w czasie i przestrzeni

          • określić, co uświadomił sobie bohater podczas wizyty ostatniego ducha

          • przedstawić wcześniejsze relacje Ebenezera Scrooge’a z ludźmi i wyjaśnić, co stało się z osobami, które kochał

          opisać realia społeczne, w których dorastała główna postać utworu

          podać przykłady zachowań i decyzji bohatera, które pokazują jego wewnętrzną przemianę

          • wyjaśnić, do jakich powszechnych skojarzeń związanych z Bożym Narodzeniem odwołał się Charles Dickens

          • napisać wypracowanie na temat: „Czy – Twoim zdaniem – Ebenezer Scrooge wykorzystał swoją szansę, czy też jego przemiana była chwilowa?”

          • przygotować prezentację na temat symboliki świąt w kulturze popularnej

          51. i 52.

          Realizm i fantastyka w opowiadaniu Charlesa Dickensa

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić, w jaki sposób – oprócz bezpośrednich ocen i opisów – narrator charakteryzuje głównego bohatera opowiadania

          • opisać sposób przedstawienia duchów w utworze

          udowodnić, że Scrooge jest typowym przykładem filistra

          • wyjaśnić, czemu miało służyć wprowadzenie do utworu elementów fantastycznych

          • omówić relacje między sferami realistyczną i fantastyczną w opowiadaniu

          sporządzić spis problemów społecznych, które zostały zaprezentowane w Opowieści wigilijnej

          przygotować mowę dla adwokata broniącego Ebenezera Scrooge’a, w której przekonuje on duchy świąt, by podjęły walkę o duszę tej postaci

          wskazać różnice między światem współczesnym a tym przedstawionym w lekturze z uwzględnieniem warunków pracy, sytuacji dzieci i kobiet oraz problemu ubóstwa

          • przedstawić wiadomości o życiu w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii zdobyte dzięki lekturze Opowieści wigilijnej

          53.

          Podróż w czasy oświecenia

          • określić ramy czasowe oświecenia

          • wyjaśnić etymologię nazwy epoki

          • wymienić priorytety oświeceniowe

          • wyjaśnić, co służyło rozpowszechnianiu idei oświecenia w Europie

          • wymienić dzieła sztuki oświeceniowej

          • omówić specyfikę polskiego oświecenia

          • scharakteryzować sztukę oświecenia

          • omówić wybrane dzieło oświeceniowe

          • zaprezentować wybraną postać oświecenia

          54. i 55.

          Twórca i jego dzieło – Ignacy Krasicki

          • wymienić najważniejsze etapy życia Ignacego Krasickiego

          • omówić treść poznanych bajek

          • scharakteryzować twórczość poety

          • wskazać cechy gatunkowe w poznanych utworach

          • wyjaśnić sens alegorii użytych w bajkach

          • przedstawić morały poznanych bajek

          • wypowiedzieć się na temat udziału Ignacego Krasickiego w inicjatywach oświeceniowych

          • wypowiedzieć się na temat aktualności bajek poety

          • wskazać elementy światopoglądu oświeceniowego w bajkach Ignacego Krasickiego

          56. i 57.

          W krzywym zwierciadle

           

          (lektura obowiązkowa)

           

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia satyra

          • omówić treść satyry

          • określić rodzaj literacki utworu

          • wskazać narratora utworu

          • podzielić utwór na części tematyczne i nadać im tytuły

          • scharakteryzować szlachcica i jego żonę

          • wskazać na podstawie tekstu cechy gatunkowe satyry

          • omówić problem poruszony w satyrze

          • omówić związek satyry ze światopoglądem epoki

           

          • podjąć dyskusję na temat celowości ośmieszania postaw i zachowań w procesie dydaktycznym

          • podjąć dyskusję na temat zalet i wad obcych wpływów kulturowych

          58.

          Co już wiemy o twórczości Ignacego Krasickiego?

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          59.

          Przemijanie

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wskazać podmiot liryczny utworu

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • omówić postawę podmiotu lirycznego wobec otaczającej go rzeczywistości

          • nazwać rodzaje rymów występujące w utworze

          • zinterpretować funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu

          • zinterpretować sposób ukazania przemijania w wierszu

          • wskazać stały związek frazeologiczny użyty w wierszu i omówić jego funkcję

          • postawić tezę interpretacyjną

          • dokonać analizy obrazu miłości przedstawionego w utworze

          • omówić różne sposoby przedstawienia motywu przemijania w tekstach kultury

          60.

          Zrozumieć miłość

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść fragmentu utworu

          • zapisać w punktach historię Małego Księcia i róży

          • wyjaśnić, jakie uczucia towarzyszyły Małemu Księciu w kontakcie z różą i jak one ewoluowały

          • wymienić konsekwencje oswojenia i wyjaśnić, co można dzięki niemu zyskać

          • wytłumaczyć, jak lis i Mały Książę rozumieli odpowiedzialność

          • wytłumaczyć, czym było motywowane zachowanie róży i co chciała ona dzięki niemu zyskać

          • opisać dwa rodzaje miłości: Małego Księcia do róży i róży do Małego Księcia

          • wyjaśnić, co według lisa oznacza słowo oswoić i dlaczego używa on tego określenia zamiast słów zaprzyjaźnić się, pokochać

          • wyjaśnić, jak Mały Książę dzięki naukom lisa zaczął postrzegać swoją relację z różą

          • wyjaśnić metaforyczne znaczenie ogrodu pełnego róż i scharakteryzować stosunek głównego bohatera do tych kwiatów przed rozmową z lisem oraz po niej

          • przedstawić swoje stanowisko na temat tego, w czym odpowiedzialność za drugiego człowieka przejawia się w codziennym życiu

          • napisać pracę popartą przykładami z utworów literackich i innych tekstów kultury na temat: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że miłość to uczucie paradoksalne, które przynosi szczęście i cierpienie?”

          • odszukać w podanych fragmentach tekstu zdania o charakterze sentencji i wskazać to, które najbardziej do niego przemawia

          61. i 62.

          Mały Książę jako baśń i przypowieść

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworu

          • zapisać w punktach wydarzenia przedstawione w tekście

          • określić rodzaj literacki utworu

          • wypowiedzieć się na temat narracji w utworze i jej wpływu na sposób przedstawienia świata

          • wskazać wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym

          • wskazać w utworze cechy przypowieści

          • scharakteryzować tytułowego bohatera na podstawie opisu jego planety i reakcji na różne doświadczenia

          • przedstawić sytuację, w której znalazł się pilot krótko przed spotkaniem z Małym Księciem, i wyjaśnić, co ona może symbolizować

          • opisać przemianę wewnętrzną pilota

          • wyszukać w tekście fragmenty o charakterze aforyzmów

          • sformułować pytania, na które można odpowiedzieć aforyzmami z Małego Księcia

          • wskazać adresata książki Mały Książę i uzasadnić swoje zdanie

          • zinterpretować decyzję Małego Księcia o odejściu w kontekście rozważań nad wymową utworu

          • odczytać znaczenie motywu wody w Małym Księciu

          • wyjaśnić, dlaczego pilot wybrał się na poszukiwanie studni, choć ten pomysł wydawał mu się absurdalny

          • podjąć dyskusję na temat obecności zachowań, przedstawionych w utworze w świecie współczesnym

          63. Podróż Małego Księcia w poszukiwaniu...

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić, dlaczego Mały Książę wyruszył w podróż

          • omówić relację pomiędzy Małym Księciem a różą i przedstawić stan emocjonalny głównego bohatera w momencie rozstania

          • scharakteryzować mieszkańców poszczególnych planet

          • opisać sytuację, w której Mały Książę zaczyna rozumieć sens swojej wędrówki i relacji z różą

          • wyjaśnić, co symbolizują mieszkańcy poszczególnych planet

          • wytłumaczyć, czego Mały Książę dowiedział się o świecie dorosłych

          • wytłumaczyć, czym była podróż dla Małego Księcia i czego tak naprawdę poszukiwał bohater

          • sformułować listę przestróg, które należy mieć na uwadze, by nie podzielić losu mieszkańców przedstawionych planet

          • wyjaśnić, w jakim świetle zostały przedstawione wartości rządzące światem dorosłych i co o nich myśli główny bohater książki

          • zinterpretować symbolikę podróży w odniesieniu do poznanego utworu i w sensie ogólnym

          • zredagować subiektywny opis Ziemi

          • omówić sposoby przedstawienia relacji międzyludzkich w innych tekstach kultury

          • porównać utwór z jego ekranizacją w reżyserii Marka Osborne’a

          64.

          Wyobcowanie

          • omówić treść wiersza

          • scharakteryzować tytułową bohaterkę utworu

          • określić nastrój utworu

          • omówić stan psychiczny bohaterki

          • zinterpretować wskazany fragment

          • podjąć dyskusję na temat możliwości poznania samego siebie

          65.

          Jak przygotować wypowiedź argumentacyjną?

          • wymienić etapy przygotowywania wypowiedzi argumentacyjnej

          • odnaleźć tezę i argumenty w zaprezentowanym tekście

          • wskazać różne typy argumentów w podanym tekście

          • sformułować argumenty potwierdzające podaną tezę

          • stworzyć wypowiedź argumentacyjną

           

          66.

          Rzeźba

          • wymienić etapy rozwoju rzeźby

          • wskazać najważniejsze cechy rzeźby na poszczególnych etapach jej rozwoju

          • rozróżniać najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich ze względu na temat

          • omówić elementy języka rzeźby na przykładzie wybranego dzieła

          • ocenić dzieło sztuki według podanych kryteriów

          • wypowiedzieć swoją opinię na temat rzeźby abstrakcyjnej

          • przygotować prezentację na temat wybranego artysty

          • stworzyć pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki

          67. i 68.

          Typy zdań złożonych podrzędnie

          • wymienić typy zdań złożonych podrzędnie

          • wskazać w wypowiedzeniu orzeczenia i rozdzielić zdania składowe

          • wskazać zdanie nadrzędne

          • sformułować pytania do zdań podrzędnych

          • określić typy zdań podrzędnych

          • przedstawić relację zdań na wykresie

           

          69.

          Zdania złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania

          • zdefiniować imiesłowowy równoważnik zdania

          • uzupełnić podane wypowiedzenia imiesłowowymi równoważnikami zdania

          • poprawić wypowiedzenia z błędnym użyciem imiesłowowych równoważników zdania

          • wymienić pytania, na jakie odpowiadają zdania podrzędne w podanych przykładach

          • wymienić warunki, jakie musi spełniać poprawnie skonstruowane wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania

          • przedstawić relację zdań na wykresie

          • przekształcić podane wypowiedzenia tak, aby powstały imiesłowowe równoważniki zdania

           

          70.

          Mowa niezależna i mowa zależna

          • wyjaśnić różnice pomiędzy mową niezależną a mową zależną

          • wskazać w podanym tekście mowę niezależną i mowę zależną

          • przekształcić wypowiedzi w mowie zależnej na mowę niezależną i odwrotnie

          • przekształcić dowolny dialog na mowę zależną

          • zastosować w zapisie dialogu poprawną interpunkcję

          • zredagować tekst, w którym wypowiedzi bohaterów mają formę mowy zależnej

           

          71.

          Jak napisać streszczenie?

          • wymienić etapy pisania streszczenia

           

          • zastosować słownictwo przydatne przy pisaniu streszczenia

          • wskazać usterki w podanym streszczeniu

          • poprawić błędy w podanym streszczeniu

          • przygotować w punktach streszczenie ostatnio widzianego filmu

          • stworzyć streszczenie wybranego tekstu narracyjnego

           

          72.

          Zasady cytowania tekstów

          • przedstawić zasady cytowania tekstów

          • przedstawić zasady cytowania poezji

          • wymienić zasady tworzenia opisu bibliograficznego

          • uzupełnić podany tekst zawierający cytat odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi

          • stworzyć tekst zawierający cytaty

          • stworzyć opisy bibliograficzne cytowanych przez siebie źródeł

           

          73.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: oświecenie, sztuka oświecenia, rzeźba, rymy męskie i żeńskie, alegoria, bohater dynamiczny, zdania złożone podrzędnie, zdania złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania, mowa zależna i niezależna, wypowiedź o charakterze argumentacyjnym

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          74.

          Człowieczeństwo

          • opisać, co widzi na obrazie

          • nazwać gesty namalowanych postaci

          • omówić kompozycję obrazu

          • zinterpretować funkcję gestów namalowanych postaci

          • zinterpretować przenikanie się kolorów i kształtów

          • zinterpretować tytuł dzieła w odniesieniu do źródła cytatu

          • podjąć dyskusję na temat sposobów przeciwdziałania dyskryminacji

          75.

          Odmienność

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • zaprezentować elementy świata przedstawionego

          • wskazać fantastyczne i realistyczne elementy świata przedstawionego

          • scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu

          • porównać postawy rodziców i rodzeństwa w stosunku do Barnaby’ego

          • wypowiedzieć się na temat ciężaru emocjonalnego słów matki

          • sformułować problem przedstawiony we fragmentach tekstu

          • wymienić przyczyny lęku przed innością

          • podjąć dyskusję na temat przyczyn spełniania oczekiwań innych ludzi

          • podjąć dyskusję na temat zalet i wad inności

          76.

          Podróż w czasy romantyzmu

          • określić ramy czasowe romantyzmu

          • przedstawić etymologię nazwy epoki

          • wymienić najważniejsze elementy światopoglądu romantycznego

          • wymienić cechy bohatera romantycznego

          • omówić najważniejsze cechy sztuki romantycznej

          • wymienić najważniejsze dzieła sztuki romantycznej

          • omówić wybrane dzieło sztuki w odniesieniu do światopoglądu romantycznego

          • przedstawić i omówić inne dzieła sztuki romantycznej

          77.

          Twórca i jego dzieło – Adam Mickiewicz

          • wymienić najważniejsze etapy życia Adama Mickiewicza

          • scharakteryzować twórczość poety

          • wskazać elementy romantyczne w twórczości Adama Mickiewicza

          • przedstawić informacje na temat życia społecznego poety

           

          78.

          Wina i kara

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić, do jakiej kategorii duchów należy Widmo

          omówić sposób wywołania zjawy

          ustalić, czego Widmo żąda od zgromadzonych wieśniaków

          opisać reakcję Guślarza na widok upiora

          • wytłumaczyć, jaką rolę odgrywają i co symbolizują w utworze towarzyszące zjawie ptaki

          wymienić cechy charakteru złego pana i zilustrować każdą z nich odpowiednim przykładem z opowieści ptaków

          nazwać środki stylistyczne, dzięki którym zostały uwidocznione emocje Guślarza

          wskazać w podanym fragmencie utworu wyrazy, które nie są używane we współczesnym języku polskim, i podać ich aktualne odpowiedniki

          • zinterpretować nauki moralne przekazane przez duchy

          • zabrać głos w dyskusji na temat: „Czy nauki moralne zawarte w utworze mają charakter uniwersalny?”

          • stworzyć uniwersalny kodeks postępowania

          • napisać opowiadanie z elementami opisu przeżyć wewnętrznych, w którym przedstawia (w trzeciej osobie) historię jednego z ptaków – kruka lub sowy

          • podać propozycje, kim mógłby być współcześnie zły pan

          • uzasadnić na podstawie dramatu Adama Mickiewicza i innych tekstów literackich słuszność stwierdzenia, że wina nie pozostaje bez kary

          79. i 80.

          Obrzęd dziadów w dramacie

           

          (lektura obowiązkowa)

          określić czas akcji utworu

          zapisać w punktach plan wydarzeń przedstawionych w dramacie Adama Mickiewicza

          • określić funkcję dziadów w życiu przedstawionej społeczności

          • scharakteryzować relację między światem żywych a światem zmarłych nawiązaną dzięki dziadom

          • wyjaśnić, jaką rolę w życiu gromady odgrywa Guślarz oraz co może oznaczać rozpalany przy nim ogień

          wskazać elementy obyczajów ludowych w utworze

          • wyjaśnić, w jakim celu poeta wprowadził do dramatu duchy, które pojawiają się w czasie obrzędu

          omówić światopogląd ludzi uczestniczących w dziadach

          • stworzyć notatkę na temat przyczyn fascynacji romantyków obrzędami ludowymi

          porównać dziady z innymi znanymi obrzędami religijnymi

          81.

          Romantyczny dramat pełen zagadek

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wskazać wydarzenie, które zburzyło przewidziany porządek dziadów, i wyjaśnić, jak zareagowali na nie Guślarz oraz zebrany lud

          • wytłumaczyć, kim jest milcząca postać z zakończenia dramatu – zjawą czy żywym człowiekiem

          opisać milczącego bohatera z zakończenia utworu i wyjaśnić, do którego świata należy ta postać – rzeczywistego czy nadprzyrodzonego

          • przedstawić genezę poszczególnych części Dziadów

          • zinterpretować motto utworu pochodzące z dramatu Williama Szekspira

          • wyjaśnić, jak rozumie zakończenie Dziadów cz. II

          opracować własny pomysł na wystawienie wybranego fragmentu Dziadów cz. II na scenie i oddanie atmosfery dramatu

          • wyjaśnić, w jaki sposób dzięki dziadom teraźniejszość łączy się z przeszłością i przyszłością uczestników obrzędu

          • wskazać związki dramatu Adama Mickiewicza z obrazem Caspara Davida Friedricha Cmentarz w śniegu

          82. i 83.

          Wyobraźnia

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: ballada, realizm, fantastyka, punkt kulminacyjny, nauka moralna

          • omówić treść utworu

          • określić rodzaj literacki utworu

          • ustalić, jaką wiedzę na temat świata przedstawionego ma narrator

          • wskazać elementy realistyczne i fantastyczne w utworze

          • wskazać punkt kulminacyjny utworu

          • scharakteryzować bohaterów utworu

          • omówić stosunek narratora do przedstawionych zdarzeń

          • wyjaśnić sens nauki moralnej zawartej w utworze

          • wskazać cechy gatunkowe w utworze

          • podjąć dyskusję na temat nauki moralnej zawartej w balladzie

          • wypowiedzieć się na temat adaptacji filmowej Świtezianki

          84.

          Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          85.

          Miłość w obliczu śmierci

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj literacki utworu

          • wypowiedzieć się na temat narracji w utworze

          • scharakteryzować uczucie łączące bohaterów

          • omówić emocje bohaterów

          • zinterpretować tytuł książki

          • dokonać analizy sposobu, w jaki bohaterowie mówią o chorobie

          • podjąć dyskusję na temat sensu zaangażowania emocjonalnego w sytuacji, kiedy istnieje ryzyko utraty kochanej osoby

          86.

          Wyzwania

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyrazić swoimi słowami sens każdego poznanego aforyzmu

          • wskazać tematy, do których odnoszą się podane aforyzmy

          • omówić grę słów w poszczególnych aforyzmach

          • zinterpretować tytuł zbioru

          • ocenić aktualność aforyzmów Stanisława Jerzego Leca

          • omówić twórczość Małgorzaty Koniecznej

          87.

          Natura ludzka

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wskazać adresata lirycznego utworu

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego wiersza

          • wskazać emocje wyrażone przez podmiot liryczny i wyjaśnić, z czego one wynikają

          • omówić proces przedstawiony w wierszu

          • wskazać środki stylistyczne wykorzystane przez poetę i omówić ich funkcję

          • zinterpretować dwa ostatnie wersy utworu

          • odnieść wiersz Jerzego Lieberta do wymowy Małego Księcia

          88. i 89.

          Jak napisać rozprawkę?

          • wymienić etapy pisania rozprawki

          • przedstawić schematy pisania rozprawki

          • zastosować słownictwo przydatne przy pisaniu rozprawek

          • dopisać wstęp i zakończenie do podanego fragmentu rozprawki

          • wybrać spośród podanych argumentów te, które można wykorzystać do uzasadnienia wskazanej tezy

          • sformułować argumenty do podanego zagadnienia

          • sformułować argumenty i kontrargumenty do podanej tezy

          • stworzyć plan rozprawki na podstawie zaprezentowanej dyskusji

          • napisać rozprawkę

          • samodzielnie sformułować temat rozprawki

          • zgromadzić argumenty, korzystając z różnych źródeł

          90.

          Budowa słowotwórcza wyrazów

          • wskazać wyrazy podstawowe i pochodne

          • utworzyć wyrazy pochodne od podanych wyrazów podstawowych

          • wskazać wyrazy podstawowe dla podanych wyrazów pochodnych

          • wskazać formant w wyrazie pochodnym

          • wyjaśnić znaczenie podanych wyrazów pochodnych

          • wskazać oboczności w wyrazach

           

          91.

          Rodzaje formantów i ich funkcje

          • wskazać w podanych wyrazach formanty i nazwać ich typy

          • zbudować wyrazy z podanych par wyrazowych i wskazać wrostki

          • wymienić funkcje formantów

          • podzielić podane wyrazy na grupy na podstawie ich znaczenia

          • utworzyć wyrazy o różnych kategoriach znaczeniowych

           

          92.

          Przedrostki i przyrostki o kłopotliwej pisowni

          • omówić zasady pisowni przedrostków: z-, s-, ś-, wz-, bez-, nad-, ob-, od-, pod-, przed-, roz-, w-

          • omówić zasady pisowni przyrostków: -dzki, -dztwo, -cki, -ctwo

          • omówić zasady pisowni przyrostka -stwo

          • uzupełnić wyrazy odpowiednimi przedrostkami

          • uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi przedrostkami

          • utworzyć przymiotniki od podanych nazw miejscowości

          • uzupełnić podane wyrazy odpowiednimi przyrostkami

          • uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi przyrostkami

          • przekształcić podane wypowiedzi tak, aby użyć wyrazu z przyrostkiem o kłopotliwej pisowni

           

          93.

          Wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo. Wyrazy pokrewne

          • zdefiniować wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo

          • wskazać wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo

          • wskazać wyrazy należące do jednej rodziny

          • wskazać rdzenie w podanych grupach wyrazów

          • utworzyć rodzinę wyrazów

           

          94.

          Pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h – przypomnienie

          wiadomości

          • omówić zasady pisowni wyrazów z literami: ó, u, rz, ż, ch, h

          • uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi literami

          • wyjaśnić pisownię kłopotliwych liter w podanych wyrazach

          • wskazać nieporozumienia, do których może dojść w razie niepoprawnego zapisu kłopotliwych liter

          • stworzyć tekst z kłopotliwymi literami

           

          95.

          Złożenia, zrosty i zestawienia – czyli wyrazy złożone

          • zdefiniować złożenia, zrosty i zestawienia

          • wskazać wśród podanych przykładów złożenia, zrosty i zestawienia

          • utworzyć złożenia, zrosty i zestawienia z podanych wyrazów

          • wypisać zrosty, złożenia i zestawienia z mapy Polski

          • poprawnie wymówić i odmienić podane zrosty

          • stworzyć tekst ze zrostami, złożeniami i z zestawieniami

           

          96.

          Pisownia przymiotników złożonych

          • przedstawić zasady tworzenia przymiotników złożonych

          • przyporządkować przymiotniki złożone do odpowiednich ilustracji

          • wyjaśnić znaczenie podanych przymiotników złożonych

          • przekształcić zdania tak, aby zawierały przymiotniki złożone

          • utworzyć przymiotniki złożone od podanych nazw własnych

           

          97.

          Tworzenie i zapisywanie skrótów i skrótowców

          • zdefiniować skróty

          • omówić zasady skracania wyrazów

          • wyliczyć rodzaje skrótowców

          • zreferować zasady zapisu skrótowców

          • zreferować zasady odmiany skrótowców i używania ich w zdaniach

          • omówić zasady stosowania skróconego zapisu

          • rozszyfrować podane skróty

          • zamienić w podanym tekście podkreślone wyrazy na skróty

          • odnaleźć skrótowce w tekście

          • poprawnie zastosować skrótowce w zdaniu

          • wyjaśnić, kiedy należy odmieniać skrótowce, a kiedy nie należy tego robić

          • wyjaśnić znaczenie skrótowców

          • zastąpić podane nazwy właściwymi skrótowcami

          • poprawnie zapisać skróty podanych wyrażeń

           

          98.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: romantyzm, sztuka romantyzmu, dramat, ballada, aforyzm, ironia, wyraz podstawowy, wyraz pochodny, parafraza słowotwórcza, temat słowotwórczy, formant, rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo, zrosty, złożenia, zestawienia, skróty i skrótowce, przedrostki i przyrostki o trudnej pisowni, rozprawka

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          99.

          Dobro i zło

          • opisać, co widzi na obrazie

          • opisać kompozycję dzieła

          • wypowiedzieć się na temat sposobu ukazania postaci na obrazie

          • odnieść scenę na obrazie do opowieści biblijnej

          • omówić funkcję kolorystyki dzieła

          • odnieść wizerunek kobiety do tradycji biblijnej

          • odnaleźć konteksty i nawiązania do zaprezentowanego obrazu

          100.

          Pokusa

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

          • scharakteryzować bohaterów tekstu

          • omówić rolę Iana w grze

          • opisać świat wirtualny z punktu widzenia Miki

          • wypowiedzieć się na temat popełniania zła na niby w świecie nierzeczywistym

          • podjąć dyskusję na temat zalet i wad gier komputerowych

          101.

          Altruizm

          • omówić treść fragmentów tekstu

           

          • wyliczyć fakty przedstawione przez Hannę Wieczorek

          • wskazać fragmenty tekstu, w których autorka zaprezentowała swoje zdanie bądź opinię innych

          • przedstawić kompozycję tekstu

          • wyjaśnić, czemu służy przedstawianie faktów i opinii

           

          • omówić funkcję tytułu tekstu

          • wskazać słowa klucze w tekście

           

          • podjąć dyskusję na temat przedstawiony we fragmentach artykułu

          102.

          Fatalna siła miłości

           

          (lektura obowiązkowa)

          • zapisać w punktach plan wydarzeń przedstawionych we wskazanym fragmencie dramatu Juliusza Słowackiego

          • określić sytuację życiową bohaterów realistycznych sceny 3 aktu I: Kirkora, Wdowy i jej córek

          • podać różne określenia charakteryzujące Alinę i Balladynę oraz przytoczyć fragmenty utworu potwierdzające ten wybór

          • wytłumaczyć, czym dla każdej z sióstr jest miłość

          • wyjaśnić rolę sił nadprzyrodzonych w wydarzeniach przedstawionych w dramacie

          • wyjaśnić, o czym świadczą odpowiedzi na pytania Kirkora udzielane przez Alinę i Balladynę

          wskazać zabiegi artystyczne w scenie 1 aktu II, za pomocą których zostały uwidocznione silne emocje bohaterek

          wymienić wątki miłosne zaprezentowane w utworze i nadać im tytuły

          • przedstawić wnioski na temat roli miłości w życiu człowieka, które można wysnuć na podstawie lektury Balladyny

          • dokonać analizy słów i postępowania obu sióstr

          dokonać analizy losów wszystkich zakochanych bohaterów dramatu Juliusza Słowackiego i wyjaśnić, jaką cenę płaci każdy z nich za swoje zaangażowanie uczuciowe

          • napisać wypracowanie na temat: „Miłość – siła fatalna czy uczucie nadające sens życiu?”, w którym odwołuje się do różnych tekstów kultury

          • dokonać analizy plakatu zapowiadającego inscenizację Balladyny w reżyserii Artura Tyszkiewicza

          • sformułować na podstawie dramatu uniwersalne prawdy na temat ludzkiej psychiki

          • omówić nawiązania kulturowe obecne w utworze

          103.

          Fantastyka, ironia i tragizm w dramacie Juliusza Słowackiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          opisać świat fantastyczny przedstawiony w dramacie

          • wskazać sceny, w których przenikają się światy ziemski i nadprzyrodzony

          • wymienić cechy dramatu, które wpłynęły na to, że autor użył w jego podtytule pojęcia tragedia

          • zgromadzić informacje na temat dramatu romantycznego

          • udowodnić, że Balladyna ma cechy typowe dla gatunku literackiego, który reprezentuje

          • wyjaśnić, jakie znaczenie dla rozwoju akcji dramatu Juliusza Słowackiego ma ingerencja bohaterów fantastycznych

          • określić funkcję baśni i legend w dramacie

          wskazać po jednym przykładzie sceny komicznej i tragicznej w utworze i wyjaśnić, jaki efekt wywołuje połączenie tych kategorii

          • wyjaśnić, na czym polega tragizm losów tytułowej bohaterki utworu

          • ustosunkować się do stwierdzenia, że w dramacie pojawia się ironia

          wymyślić alternatywny rozwój akcji dramatu i zapisać przykładowy plan tych wydarzeń

          104. i 105.

          Dramat o władzy, winie i karze

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić, kiedy rozgrywa się akcja dramatu i co o tym świadczy

          przedstawić w punktach etapy dochodzenia Balladyny do władzy

          • omówić sposoby sprawowania władzy przez czterech królów wspomnianych w utworze Juliusza Słowackiego

          • wytłumaczyć, jaką królową chciała być Balladyna, i uzasadnić swoją odpowiedź odpowiednimi cytatami z ostatniej sceny dramatu

          podać przykłady z dramatu ilustrujące wyrachowanie i niemoralne postępowanie tytułowej bohaterki

          • omówić zmiany, które zaszły w psychice Balladyny po dokonaniu pierwszej zbrodni

          • sformułować na podstawie losów Balladyny przestrogi, o których powinno się pamiętać w życiu

          • zestawić biblijną opowieść o Kainie i Ablu z historią przedstawioną w dramacie Juliusza Słowackiego

          • wyjaśnić, dlaczego Balladyna, mimo że uczciwie osądziła swoje zbrodnie, musiała zginąć

          • przedstawić na podstawie lektury Balladyny kilka uniwersalnych prawd o ludzkiej psychice

          • wyjaśnić, jaką rolę w utrzymywaniu ładu moralnego odgrywa w dramacie rzeczywistość nadprzyrodzona

          • zinterpretować sens słów Goplany o zemście natury

          106.

          Co już wiemy o twórczości Juliusza Słowackiego?

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          107.

          Mowa nienawiści

          • omówić treść fragmentów artykułu

          • opracować profil hejtera na podstawie tekstu

          • wskazać cechy świadczące o popularnonaukowym charakterze tekstu

          • dokonać analizy kompozycji tekstu, uwzględniając funkcję śródtytułów

          • wskazać na podstawie tekstu przyczyny zachowań mających u podstaw nietolerancję i ksenofobię

          • podjąć dyskusję na temat możliwości przeciwdziałania mowie nienawiści

          108.

          Etyka wypowiedzi, perswazja, manipulacja

          • wymienić zasady etyki językowej

          • omówić sposoby naruszania etyki językowej

          • wymienić cechy wypowiedzi perswazyjnej

          • wymienić cechy wypowiedzi manipulacyjnej

          • wskazać wypowiedzi zgodne i niezgodne z zasadami etyki słowa

          • wyjaśnić, na czym polega perswazyjny charakter wypowiedzi

          • wyjaśnić, na czym polega manipulacyjny charakter wypowiedzi

          • podać przykłady wypowiedzi perswazyjnych i manipulacyjnych

          • sformułować wypowiedź o wydźwięku negatywnym zgodną z zasadami etyki słowa

          • sformułować tekst perswazyjny i tekst manipulacyjny

           

          109.

          Środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych

          • wymienić sposoby nakłaniania wykorzystywane w reklamach

          • podać przykłady sloganów reklamowych

          • dokonać analizy skuteczności wybranego sloganu reklamowego

          • dokonać analizy funkcji gry słów w podanych sloganach

          • dokonać analizy zabiegów perswazyjnych i manipulacyjnych zastosowanych w podanych reklamach

          • sformułować slogany reklamowe

          • podjąć dyskusję na temat funkcji fake newsów

          110.

          Jak przygotować przemówienie?

          • przedstawić etapy przygotowywania przemówienia

          • wymienić środki retoryczne

          • podać przykłady użycia środków retorycznych

          • dokonać analizy podanego przemówienia

          • porównać podane przemówienia i ocenić ich skuteczność

          • dokonać analizy niewerbalnych środków komunikacji

          • przygotować przemówienie

          • wygłosić przemówienie

           

          111.

          Treść i zakres znaczeniowy wyrazu

          • zdefiniować pojęcia: treść i zakres znaczeniowy wyrazu

          • podać definicje wyrazów uwzględniające elementy ich treści

          • uporządkować wyrazy od tego o najszerszym zakresie znaczeniowym do tego o zakresie najwęższym

          • skorygować wypowiedzi za pomocą wyrazów o szerszym zakresie znaczeniowym

          • dopisać do podanych wyrazów te o szerszym i węższym zakresie znaczeniowym

           

          112.

          Synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne i homonimy

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: synonim, antonim, wyraz wieloznaczny, homonim

          • wyjaśnić różnice pomiędzy wyrazami wieloznacznymi a homonimami

          • zastąpić podane wyrazy ich synonimami

          • podać antonimy do podanych wyrazów

          • wyjaśnić, na czym polega wieloznaczność podanych wyrazów

          • odróżnić homonimy od wyrazów wieloznacznych

          • podać różne znaczenia wskazanych wyrazów

           

          113.

          Fonetyka – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości

          • przedstawić podział głosek

          • wymienić funkcje głoski i

          • przedstawić zasady akcentowania w języku polskim

          • podzielić słowa na głoski i sylaby

          • podać przykłady głosek miękkich, twardych, dźwięcznych, bezdźwięcznych, ustnych i nosowych

          • wskazać funkcje głoski i na podanych przykładach

           

          • odpowiednio akcentować wyrazy

           

          114.

          Rozbieżności między mową a pismem

          • przedstawić zasady, na jakich zachodzą upodobnienia fonetyczne

          • wskazać upodobnienia fonetyczne

          • wskazać różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów

          • zaznaczyć strzałką kierunek upodobnienia

          • uzasadnić różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów

          • wskazać uproszczenia grup spółgłoskowych

           

          115.

          Pisownia wyrazów z ą, ę, om, em, on, en – przypomnienie

          i uzupełnienie wiadomości

          • wymienić zasady pisowni wyrazów z ą, ę, om, em, on, en

          • uzupełnić podane zdania odpowiednimi formami wyrazów

          • wyjaśnić zasady zapisu podanych wyrazów

          • poprawić błędy w podanym tekście

          • skorzystać ze słownika w razie wątpliwości związanych z poprawnym zapisem wyrazów

          • stworzyć tekst z poprawnie zapisanymi wyrazami z ą, ę, om, em, on, en

           

          116.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: tragedia, tekst popularnonaukowy, tekst naukowy, artykuł, etyka wypowiedzi, perswazja, manipulacja, środki perswazji i manipulacji w reklamie, fonetyka, głoska, samogłoska, spółgłoska (miękka, twarda, dźwięczna, bezdźwięczna), głoska ustna i nosowa, uproszczenie grupy spółgłoskowej, upodobnienia pod względem dźwięczności (wsteczne, postępowe, międzywyrazowe, udźwięcznienie, ubezdźwięcznienie, utrata dźwięczności w wygłosie), sylaba, akcent i intonacja, synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne, homonimy, przemówienie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          117.

          Konflikty

          • opisać, co widzi na obrazie

          • omówić gesty osób przedstawionych na obrazie i ich usytuowanie względem siebie

          • zinterpretować funkcję kolorystyki zastosowanej przez artystkę

          • zinterpretować funkcję rekwizytu, który trzyma w ręku jedna z namalowanych postaci

          • zinterpretować funkcję zegarka widocznego na obrazie

          • przedstawić i omówić inne teksty kultury podejmujące temat konfliktów

          118.

          Sens wojny

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

          • wypowiedzieć się na temat bohaterów fragmentów tekstu

          • omówić dwa sposoby mówienia o wojnie: Ruperta Brooke’a i pana Gaydona

          • odnieść temat wojny do sytuacji bohaterki utworu

          • wypowiedzieć się na temat opinii pana Gaydona na temat wojny

          • wyjaśnić znaczenie sformułowania o własnej wojnie użytego przez pana Gaydona

          • przedstawić różne sposoby zaprezentowania wojny w wybranych tekstach kultury

          119.

          Komizm charakterów

           

          (lektura obowiązkowa)

          opisać sytuację przedstawioną we fragmentach aktu I utworu

          podać przykłady dosadnych sformułowań użytych przez Cześnika w czasie kłótni z Rejentem

           

           

          omówić zachowanie Rejenta podczas sprzeczki z Cześnikiem i wyjaśnić, o czym ono świadczy

          uzasadnić stwierdzenie, że Raptusiewicz i Milczek to nazwiska znaczące, odwołując się do fragmentów aktu I

          wymienić cechy Rejenta ujawnione w scenie rozmowy z mularzami (murarzami)

          • zgromadzić informacje o Cześniku i Rejencie oraz uporządkować je od najogólniejszych do najbardziej szczegółowych

          • wyjaśnić, w jaki sposób Milczek traktuje prawo i innych ludzi

          opisać i zinterpretować zachowanie Cześnika i Rejenta przedstawione w didaskaliach do sceny 11 aktu IV oraz wyjaśnić znaczenie tego fragmentu utworu dla zrozumienia postaw bohaterów w kolejnych scenach

          • scharakteryzować stryja Klary na podstawie jego wypowiedzi

          porównać Cześnika i Rejenta

          • rozważyć, czy zgoda Cześnika i Rejenta będzie trwała

          • wyjaśnić, w jaki sposób Rejent i Cześnik pokrzyżowali sobie nawzajem plany i co byli w stanie poświęcić dla zemsty

          • podać przykłady przedstawienia motywu zemsty w innych tekstach kultury

          120.

          Komizm i humor w Zemście

           

          (lektura obowiązkowa)

          podać przykłady sprzeczności między tym, co mówią postacie utworu, a tym, co robią lub sądzą o innych, i wyjaśnić, czemu służy ukazanie tych sprzeczności

          wymienić cechy bohaterów wyśmiane w Zemście

          • wyjaśnić, na czym polega komizm sytuacyjny w utworze Aleksandra Fredry

          • wyjaśnić, co to jest karykatura oraz na czym polega karykaturalne przedstawienie Cześnika i Rejenta

          • ocenić, czy w scenie, w której Papkin pragnie złożyć śluby wierności Klarze, styl jego wypowiedzi pasuje do sytuacji

          • wyjaśnić, na czym polega komizm językowy w scenie pisania listu miłosnego przez Cześnika

          • wyjaśnić, jaką rolę w życiu społecznym mogą odgrywać komik, komediopisarz i satyryk

          • wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy poczuciem humoru w czasach Aleksandra Fredry i współcześnie

          • napisać wypracowanie na temat: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wśród bohaterów Zemsty nie ma postaci jednoznacznie złych ani jednoznacznie pozytywnych?”

          • wyjaśnić, czym skutkuje wyśmianie pewnych cech

          121. i 122.

          Zemsta – komedia o polskim społeczeństwie

           

          (lektura obowiązkowa)

          odnaleźć w utworze informacje dotyczące czasu i miejsca akcji oraz ocenić, czy mają one znaczenie dla jego wymowy i interpretacji

          wskazać wątek główny i wątki poboczne

          • podzielić bohaterów utworu na pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych

          • wyjaśnić, jaką rolę odgrywają w utworze bohaterowie epizodyczni

          • zinterpretować tytuł utworu w kontekście całej lektury i wyjaśnić, do czego doprowadziła tytułowa zemsta

          • sporządzić katalog głównych wad Polaków na podstawie zachowań wszystkich bohaterów utworu

          wyjaśnić sens motta utworu

          • dokonać analizy zakończenia Zemsty i wyjaśnić, jakie przesłanie ono niesie

          • wytłumaczyć, do jakich postaw Aleksander Fredro chciał nakłonić Polaków

          • wskazać zjawiska krytykowane we współczesnych komediach filmowych o polskim społeczeństwie i wyjaśnić, na czym polega zawarty w nich humor

          • wytłumaczyć, w jaki sposób plakaty zamieszczone w podręczniku nawiązują do wymowy Zemsty

          • ocenić, czy diagnoza społeczna Aleksandra Fredry jest ponadczasowa

           

           

          • wskazać w utworze elementy kultury sarmackiej

          • porównać treść utworu z jego ekranizacją w reżyserii Andrzeja Wajdy

          123.

          Co wiemy o twórczości Aleksandra Fredry?

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          124.

          Konfrontacja

           

          (lektura uzupełniająca)

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • scharakteryzować Alicję

          • omówić relacje pomiędzy Alicją a Klaudią

          • porównać reakcje bohaterów tekstu na zaistniałą sytuację

          • wyjaśnić przyczyny buntu Alicji wobec zaistniałej sytuacji

           

          • podjąć dyskusję na temat reakcji na niezależne od nas sytuacje

          125.

          Prostota

          • omówić treść wiersza

          • przedstawić relacje międzyludzkie i zasady obowiązujące w tytułowych prostych krajach

          • omówić stosunek podmiotu lirycznego do opisywanej rzeczywistości

          • zinterpretować metafory zawierające przymiotnik prosty

          • omówić funkcję pytań w poznanym wierszu

          • sformułować przesłanie wiersza

          • podjąć dyskusję na temat znaczenia i funkcji prostoty

          126.

          Jak napisać recenzję?

          • wymienić elementy recenzji

          • odróżnić recenzję od sprawozdania

          • selekcjonować informacje przydatne przy pisaniu recenzji

          • stworzyć plan recenzji

          • ocenić poszczególne elementy recenzji

          • napisać recenzję wybranego filmu

           

          127.

          Różne odmiany polszczyzny

          • wymienić odmiany polszczyzny zależne od odbiorcy i sytuacji

          • przedstawić cechy odmian języka: oficjalnej i nieoficjalnej

          • wymienić odmiany polszczyzny zależne od zasięgu słownictwa

          • przedstawić cechy języka ogólnego i języka o ograniczonym zasięgu

          • uzupełnić tekst odpowiednimi wyrazami w zależności od kontekstu

          • wskazać wyrazy należące do polszczyzny oficjalnej i polszczyzny nieoficjalnej

          • wskazać słownictwo należące do języka ogólnego oraz języka o ograniczonym zasięgu

          • dostosować tekst do sytuacji komunikacyjnej

           

          128.

          Słownictwo o ograniczonym zasięgu

          • wymienić odmiany języka o ograniczonym zasięgu

          • scharakteryzować odmiany języka o ograniczonym zasięgu

          • rozpoznać na podstawie słownictwa odmiany języka o ograniczonym zasięgu

          • wskazać w tekście elementy gwarowe

          • przekształcić tekst napisany w środowiskowej odmianie języka w tekst napisany językiem ogólnonarodowym

           

          129.

          Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz

           

          (lektura uzupełniająca)

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: komedia, komizm (sytuacyjny, postaci, językowy), różne odmiany polszczyzny, oficjalna odmiana języka, nieoficjalna odmiana języka, kolokwializmy, język ogólnonarodowy, słownictwo o ograniczonym zasięgu, środowiskowe odmiany języka, terytorialne odmiany języka, języki zawodowe, recenzja

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

           

Lorem ipsum...