• Iwona Kowalczyk

        • Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VIII NE.

        • Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

          NOWE Słowa na start!, klasa 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022)

           

          Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! w klasie 8 (NOWA EDYCJA 2020–2022). Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.

           

          Numer i temat lekcji

          Wymagania konieczne

          (ocena dopuszczająca)

           

           

          Uczeń potrafi:

          Wymagania podstawowe

          (ocena dostateczna)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

          Wymagania rozszerzające

          (ocena dobra)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

          Wymagania dopełniające

          (ocena bardzo dobra)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

          Wymagania wykraczające

          (ocena celująca)

           

          Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

          2.

          Wobec życiowych doświadczeń

          • opisać graffiti

          • porównać graffiti Banksy’ego z XVII-wiecznym obrazem

           

          • wypowiedzieć się na temat kolorystyki dzieła i określić jej funkcję

          • omówić funkcję dodania maski postaci z obrazu

          • omówić znaczenie otoczenia dla wymowy dzieła

          • wskazać inne dzieła sztuki, w których artyści prezentowali radzenie sobie z trudnymi doświadczeniami

          3.

          Nie bać się życia

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • przytoczyć argumenty wysuwane przez bohaterki

          • scharakteryzować każdą z bohaterek

           

          • wyjaśnić przyczynę sporu pomiędzy bohaterkami

           

          • wyrazić swoją opinię na temat sporu zaprezentowanego we fragmentach tekstu

          • stworzyć pracę pisemną związaną z tematem lekcji

          4.

          Spotkanie z żywiołem – Burza Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • omówić sytuację liryczną w wierszu

           

          • określić kontekst biograficzny utworu

          • omówić kompozycję wiersza i odnieść ją do definicji sonetu

          • wskazać cechy bohatera romantycznego u podróżnego

          • nazwać środki stylistyczne użyte w utworze i określić ich funkcję

          • omówić obraz natury wyłaniający się z utworu

           

          • zinterpretować puentę sonetu

          • wskazać konteksty kulturowe związane z tematem utworu

          • porównać wiersz Adama Mickiewicza z obrazem Rembrandta

          5. i 6.

          Życie na ławie oskarżonych

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

           

          • scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu

           

          • odnieść przeczytane fragmenty tekstu do definicji powieści kryminalnej

          • wyciągnąć z przemyśleń bohaterów ogólne wnioski dotyczące natury człowieka

          • podjąć dyskusję na temat stwierdzenia bohaterki, że mówienie prawdy jest przejawem odwagi

          7.

          W obliczu zmian – Jeżeli porcelana, to wyłącznie taka Stanisława Barańczaka

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

           

          • wskazać środki stylistyczne użyte w utworze

           

          • omówić funkcję przywołanych w utworze: porcelany, fotela, książki, odzieży, planów

          • omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

          • zinterpretować przesłanie wiersza

          • zinterpretować sens wyrażeń gąsienica czołgu i but tragarza

           

          • omówić sposób przedstawienia zmian i migracji w innym tekście kultury

          8.

          Zaakceptować ograniczenia

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • wymienić osiągnięcia Stephena Hawkinga, o których jest mowa w tekście

          • przedstawić stosunek narratora tekstu do życia

           

          • wyjaśnić, w jaki sposób naukowiec postrzegał swoją niepełnosprawność

           

          • sformułować przesłanie wynikające z relacji Stephena Hawkinga dotyczącej jego życia

          • odszukać informacje na temat ludzi, którzy osiągnęli sukces pomimo różnych ograniczeń

          9.

          Niezwykły zawód

          • omówić treść wywiadu

          • zreferować odczucia lekarza podczas przeszczepu serca

           

          • wyjaśnić, dlaczego Zbigniew Religa został chirurgiem

          • scharakteryzować Zbigniewa Religę jako lekarza

           

          • omówić emocje Zbigniewa Religi, które towarzyszyły mu podczas pierwszej przeprowadzanej operacji

          • przedstawić romantyczną stronę zawodu lekarza, którą dostrzegał Zbigniew Religa

          • zinterpretować znaczenie przekształconego frazeologizmu w tytule wywiadu

          • wypowiedzieć się na temat filmu Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego

          10. i 11.

          Wywiad

          • wymienić etapy tworzenia wywiadu

           

          • ułożyć pytania do autora podanego tekstu

           

          • zebrać informacje na temat wybranej postaci, wymyślić temat wywiadu i ułożyć pytania

          • wskazać błędy w podanym wywiadzie

           

          • przeprowadzić wywiad z koleżanką lub kolegą

           

          • przedstawić wybrany przez siebie wywiad i go ocenić

          • przeprowadzić wywiad z osobą ze swojego otoczenia na temat jej pasji

          12.

          Fotografia

          • wymienić rodzaje fotografii

           

          • ocenić wybraną fotografię na podstawie podanych kryteriów

           

          • wypowiedzieć się na temat roli światła w fotografii

          • omówić fotografie Charlesa Ebbetsa, Annie Leibovitz i Matthew Abbotta

          • dokonać analizy wybranej fotografii

           

          • dokonać analizy wybranej fotografii artystycznej

          13. i 14.

          Jak doskonalić technikę pisania rozprawki?

          • stworzyć plan rozprawki

           

          • omówić na przykładzie podanej rozprawki sposoby zachowania spójności tekstu

           

          • sformułować tezę do podanego tematu rozprawki

          • skorygować błędy w podanych rozprawkach

          • dokonać analizy przykładowej rozprawki

          • stworzyć rozprawkę

           

          15 i 16.

          Sposoby wzbogacania słownictwa

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: neologizm, zapożyczenia, wyrazy rodzime, synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy

           

          • wskazać funkcje neologizmów w podanych fragmentach tekstów

          • rozpoznać w tekstach rodzaje neologizmów

          • rozpoznać w tekście homonimy i wyrazy wieloznaczne

           

          • omówić zasadność i funkcję użycia wyrazów obcych w tekstach

          • zastąpić podane wyrazy synonimami

          • zastąpić zapożyczenia wyrazami rodzimymi

          • przekształcić wypowiedzi tak, aby zawierały eufemizmy

          • omówić funkcje neologizmów w tekstach artystycznych

           

           

          17. i 18.

          Czym jest styl języka? Jakie style wyróżniamy?

          • wymienić style funkcjonujące w polszczyźnie

           

          • wymienić cechy każdego ze stylów

          • wskazać w tekście sformułowania nacechowane stylistycznie

          • wskazać błędy stylistyczne w podanych tekstach

           

          • rozpoznać styl podanej wypowiedzi

          • przekształcić sformułowania nacechowane stylistycznie w neutralne stylistycznie

          • skorygować błędy stylistyczne w podanych tekstach

          • stworzyć tekst w wybranym stylu

           

           

          19.

          Ortografia – przypomnienie wiadomości

          • przedstawić zasady ortograficzne

          • uzupełnić podane teksty poprawnymi formami

          • skorygować teksty pod kątem ortograficznym

          • stworzyć teksty poprawne pod względem ortograficznym

           

          20. i 21.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się terminami: synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, eufemizmy, zapożyczenia, neologizmy, styl naukowy, styl urzędowy, styl publicystyczno-dziennikarski, styl retoryczny, styl artystyczny, styl potoczny, wywiad, rozprawka

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          22.

          Ojczyzna

          • opisać to, co zostało przedstawione na obrazie

           

          • omówić kompozycję dzieła

           

          • wskazać topos, do którego odwołał się artysta

          • omówić funkcje kolorystyki

          • zinterpretować znaczenie symboli

          • wyjaśnić wymowę obrazu

          • wskazać inne teksty kultury przedstawiające ojczyznę jako matkę

          23. i 24.

          Fantastyka a historia

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

           

          • wypowiedzieć się na temat bohaterów fragmentów tekstu

          • wskazać środki językowe użyte do opisu walki i określić ich funkcję

          • wyjaśnić funkcję użycia obrazowania fantastycznego w kreacji pana Betona

           

          • omówić funkcję opisywania świata z perspektywy dziecka

          • sformułować uniwersalne wnioski

          • omówić kontekst historyczny tekstu

          25.

          Poświęcić się dla ojczyzny – Śmierć Pułkownika Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • opisać bohaterkę wiersza

           

          • wskazać środki językowe użyte w utworze i określić ich funkcję

          • wymienić wartości istotne dla bohaterki wiersza

          • omówić funkcję porównania bohaterki wiersza do Czarnieckiego

          • wypowiedzieć się na temat nastroju dominującego w wierszu

          • zinterpretować ostatnią strofę utworu

          • przedstawić współczesny model patriotyzmu

          • przedstawić sylwetkę Emilii Plater na podstawie dowolnych źródeł

          26.

          Walczyć za ojczyznę – Reduta Ordona Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworu

          • wskazać podmiot liryczny wiersza

           

          • wskazać przykłady animizacji

          • wskazać w wierszu wyrazy dźwiękonaśladowcze

          • wskazać inne środki stylistyczne użyte w utworze

          • porównać sposób przedstawienia agresorów i obrońców

           

          • omówić sposób przedstawienia wydarzeń w utworze

          • omówić sposób przedstawienia cara

          • określić funkcję animizacji

          • określić funkcję nagromadzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych w utworze

          • odnieść postać Kapitana Polski do antycznych herosów i współczesnych superbohaterów

          • sformułować przesłanie Reduty Ordona

          • omówić obraz współczesnego świata przedstawiony w piosence Lao Che

           

          • przedstawić sylwetkę Juliana Konstantego Ordona na podstawie dowolnych źródeł

          • wypowiedzieć się na temat sposobu kreacji romantycznych legend bohaterów

          27.

          Geneza Pana Tadeusza Adama Mickiewicza w świetle Epilogu

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść Epilogu

          • zidentyfikować adresata inwokacji jako „małą ojczyznę”

           

          • omówić sposób przedstawienia Paryża z perspektywy emigranta

          • omówić sposób przedstawienia kraju lat dziecinnych

           

          • przedstawić kontrasty pomiędzy przedstawieniem Paryża i kraju lat dziecinnych (przestrzenie: natura – miasto, swojskość – obcość, wspólnota – konflikt)

          • omówić funkcję kolorystyki dominującej w inwokacji

          • omówić sposób przedstawienia przestrzeni w inwokacji

           

          • omówić kontekst historyczny utworu

          • podjąć dyskusję na temat przyczyn i konsekwencji emigracji

          28.

          Dworek szlachecki w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • opisać Soplicowo

          • wymienić głównych bohaterów epopei

          • przedstawić tytułowego bohatera utworu

          • omówić relacje pomiędzy mieszkańcami Soplicowa

          • omówić harmonię pomiędzy człowiekiem a naturą w odniesieniu do przedstawienia Soplicowa

          • odnaleźć konteksty i nawiązania

          29.

          Obraz szlachty w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wymienić formacje szlacheckie przedstawione w Panu Tadeuszu

          • omówić obyczaje szlacheckie zaprezentowane w epopei

          • wskazać wady każdej spośród formacji szlacheckich

           

          • omówić funkcję tradycji w utworze

           

          • dokonać analizy sposobu przedstawienia szlachty (pozytywny i negatywny wizerunek)

          • odnaleźć komizm i ironię w sposobie przedstawienia wybranych bohaterów

          30.

          Jacek Soplica – bohater dynamiczny

           

          (lektura obowiązkowa)

           

          • omówić biografię Jacka Soplicy

           

          • scharakteryzować Jacka Soplicę przed jego przemianą i po niej

           

          • przedstawić momenty kluczowe dla biografii Jacka Soplicy z punktu widzenia tego bohatera oraz Gerwazego

          • omówić funkcję miana przybranego przez bohatera

          • porównać stosunek do świata i siebie samego Jacka Soplicy oraz księdza Robaka (dostrzec kontrast)

          • przedstawić różnych bohaterów literackich, którzy przeszli przemianę wewnętrzną

          31.

          Historia w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wskazać odwołania do historii na początku utworu (przyjazd Tadeusza do Soplicowa) i na jego końcu (koncert Jankiela)

          • wymienić wydarzenia historyczne przywołane podczas oglądania przez Tadeusza obrazów

          • wymienić wydarzenia historyczne przywołane w koncercie Jankiela

          • omówić funkcję przywołanych wydarzeń historycznych

           

          • omówić funkcję Mazurka Dąbrowskiego przywołanego na początku i na końcu dzieła

           

          • wskazać inne wydarzenia historyczne przywołane w dziele i omówić ich funkcję

          • wskazać i omówić teksty kultury nawiązujące do wydarzeń z historii Polski

          32.

          Pan Tadeusz – kształt artystyczny utworu

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wymienić cechy epopei

           

          • odnieść cechy epopei do Pana Tadeusza

          • omówić funkcję przymiotnika ostatni, który często pojawia się w utworze

          • omówić sposób prezentacji przyrody w dziele

          • dokonać analizy wybranego opisu przyrody w utworze

           

          • podjąć dyskusję na temat aktualności Pana Tadeusza

          33.

          Wiesz, umiesz, zdasz

          • przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła

          • dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów tekstu

          • stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów epopei

           

          34. i 35.

          Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?

          • wymienić tytuły omawianych utworów Adama Mickiewicza

           

          • określić przynależność gatunkową utworów

           

          • przywołać problematykę omawianych utworów

          • przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach

          • odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów

          • podjąć dyskusję na temat roli Adama Mickiewicza w literaturze polskiej

          36.

          Tęsknota za ojczyzną

          • omówić treść wiersza

          • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

          • wskazać w wierszu neologizmy

          • wypowiedzieć się na temat adresata lirycznego wiersza

          • opisać kraj przedstawiony przez podmiot liryczny

          • nazwać uczucia podmiotu lirycznego

          • omówić znaczenie refrenu dla wymowy wiersza

          • omówić funkcję neologizmów w utworze

          • zinterpretować znaczenie wyrażeń: światło-cień, bez-tęsknota i bez-myślenie w kontekście wiersza

           

          • omówić obraz Józefa Chełmońskiego Bociany

          37. i 38.

          Podróż w czasy pozytywizmu

          • określić ramy czasowe epoki

          • wymienić elementy programu pozytywistycznego

           

          • wyjaśnić etymologię nazwy epoki

          • przedstawić najważniejsze zagadnienia programu pozytywistycznego

          • wskazać elementy realizmu na wybranych obrazach

           

          • dokonać analizy obrazu realistycznego

          • wskazać powiązania pomiędzy realizmem pozytywistycznym a dokumentalizmem czasów obecnych

          39.42.

          Henryk Sienkiewicz, Latarnik

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworu

          • określić rodzaj narracji

           

          • omówić świat przedstawiony noweli

          • wskazać cechy gatunkowe noweli

          • scharakteryzować głównego bohatera utworu

          • omówić przemianę bohatera utworu

          • omówić przyczyny tułaczki Skawińskiego (także te niewyrażone bezpośrednio)

          • omówić sposób, w jaki bohater reaguje na pierwsze wersy Pana Tadeusza

          • omówić funkcję przyrody w noweli

          • wypowiedzieć się na temat sposobu postrzegania ojczyzny przez Skawińskiego

          • zinterpretować symbolikę latarni morskiej

          • sformułować przesłanie utworu

           

          • wypowiedzieć się na temat problemów, z jakimi borykają się emigranci i uchodźcy

          • omówić kontekst historyczny noweli

          43.

          Wiesz, umiesz, zdasz

          • przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazać istotne informacje we fragmentach dzieła

          • wyjaśnić znaczenia tułactwa bohatera w odniesieniu do fragmentów i całości utworu

          • napisać opowiadanie o późniejszych losach

          bohatera

          • uzasadnić porównanie Skawińskiego do Syzyfa

           

          44.

          Muzyka

          • wymienić elementy języka muzyki

          • wymienić rodzaje muzyki rozrywkowej

           

          • ocenić utwór muzyczny na podstawie podanych kryteriów

          • wykorzystać elementy języka muzyki podczas analizy wybranego utworu

           

          • omówić rolę muzyki w wybranym filmie

           

          • stworzyć prezentację na temat ulubionego muzyka lub rodzaju muzyki

          • stworzyć prezentację na temat muzyki etnicznej charakterystycznej dla regionu, w którym mieszka

          45. i 46.

          Jak napisać artykuł?

          • zdefiniować artykuł

          • wymienić cechy artykułu

           

          • przedstawić kompozycję artykułu

           

          • samodzielnie zebrać informacje do artykułu

          • dokonać analizy formy i treści podanego artykułu

          • napisać artykuł problemowy

           

          47. i 48.

          Norma językowa i błąd językowy

          • wskazać różnice pomiędzy normą wzorcową a normą użytkową

          • przedstawić podział błędów językowych

           

          • wskazać teksty realizujące normę wzorcową i normę użytkową

          • poprawnie odmienić podane wyrazy

          • wskazać w podanych wyrazach sylaby akcentowane

           

          • skorygować błędy w podanych tekstach

          • odnaleźć w podanych tekstach błędy stylistyczne i je skorygować

          • skorygować błędy interpunkcyjne

           

          • poprawnie sformułować związki frazeologiczne

          • poprawnie odczytać podane wyrazy

           

           

          49. i 50.

          Nazwy osobowe i miejscowe

          • rozpoznać w tekście nazwy osobowe i miejscowe

          • określić kategorie nazw osobowych i miejscowych

          • używać poprawnych form nazwisk

          • zapisać nazwy miejscowe w odpowiednich formach

          • stworzyć nazwy narodowości i mieszkańców od nazw miejscowych

           

          51. i 52.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: artykuł, norma językowa, norma wzorcowa, norma użytkowa, błąd językowy, nazwy osobowe

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          53.

          Wzorce

          • opisać to, co zostało przedstawione na obrazie

           

          • omówić kompozycję dzieła

          • omówić relacje pomiędzy postaciami przedstawionymi na obrazie

          • określić nastrój obrazu i wskazać środki, które go kształtują

           

          • omówić funkcję światłocienia

          • zinterpretować obraz

          • przygotować prezentację na temat swojego wzorca

          54.

          Dlaczego potrzebujemy autorytetów?

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia wywiad

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • wymienić zasady, którymi warto kierować się podczas poszukiwania autorytetu

          • wskazać różnice pomiędzy autorytetem a guru

          • omówić rolę autorytetów we współczesnym świecie

          • dokonać analizy sposobu zadawania pytań przez dziennikarkę

          • podjąć dyskusję na temat współczesnych autorytetów

          • podjąć dyskusję na temat uznawania celebrytów za autorytety

          • przedstawić swój autorytet i uzasadnić ten wybór

          55.

          Podróż w czasie z Sienkiewiczem – Quo vadis

           

          (lektura obowiązkowa)

          omówić treść lektury

          • wymienić bohaterów pierwszo- i drugoplanowych

          • określić czas i miejsce akcji

          • wymienić wątki główne i poboczne

          • odnieść definicję powieści historycznej do utworu

           

          • wskazać w powieści elementy rzeczywistości starożytnego Rzymu

          • wymienić nurty starożytnej filozofii i omówić te, do których nawiązano w powieści

          56.

          Świat na styku dwóch kultur – pogańskiej i chrześcijańskiej – Quo vadis Henryka Sienkiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść powieści

           

          • przedstawić obraz kultury starożytnego Rzymu zaprezentowany w powieści

          • omówić życie pierwszych chrześcijan w Rzymie

          • dokonać charakterystyki porównawczej Nerona i św. Piotra

          • określić hierarchię wartości pogan i chrześcijan

          • omówić przyczyny, konsekwencje i znaczenie pożaru Rzymu

           

          • omówić symbolikę cierpienia pierwszych chrześcijan

          • podać przykłady symboli pojawiających się w powieści i zinterpretować ich znaczenie

          • wypowiedzieć się na temat uniwersalnej wymowy powieści

          • podjąć dyskusję na temat aktualności przesłania powieści

          57.

          Wśród najważniejszych bohaterów powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść powieści

           

          • scharakteryzować wybranych bohaterów drugoplanowych

           

          • przedstawić Marka Winicjusza jako bohatera dynamicznego

          • wypowiedzieć się na temat znaczenia Petroniusza w powieści

          • porównać kreacje bohaterek powieści

          • podjąć dyskusję na temat funkcjonalności filozofii wyznawanej przez Petroniusza

          58.

          Miłość (nie)jedno ma imię – Quo vadis Henryka Sienkiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • przedstawić historię miłości Marka Winicjusza i Ligii

           

          • porównać sposoby postrzegania miłości między mężczyzną a kobietą przez Rzymian i chrześcijan

           

          • omówić dojrzewanie Marka Winicjusza do miłości

          • omówić zaprezentowaną w powieści chrześcijańską miłość bliźniego

          • omówić różne postawy wobec winowajców na przykładach bohaterów powieści

          • przedstawić sposoby zaprezentowania wątków miłosnych w innych tekstach kultury

          59.

          Wiesz, umiesz, zdasz

          • przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

          • dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu

          • stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów powieści

           

          60.

          Co już wiemy o twórczości Henryka Sienkiewicza?

          • wymienić tytuły omawianych dzieł Henryka Sienkiewicza

           

          • określić przynależność gatunkową poznanych utworów

           

          • dokonać analizy problematyki omawianych utworów

          • przedstawić motywy pojawiające się w omawianych utworach

          • odnieść się do kształtu artystycznego omawianych utworów

          • podjąć dyskusję na temat roli Henryka Sienkiewicza w literaturze polskiej

          61.

          Być blisko w najtrudniejszych chwilach – Oskar i pani Róża Érica-Emmanuela Schmitta

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić narrację fragmentów utworu

           

          • scharakteryzować bohaterów fragmentów powieści

          • określić temat przewodni fragmentów utworu

          • wypowiedzieć się na temat prawdziwości opowieści snutych przez panią Różę

          • postawić hipotezy dotyczące celu, w jakim pani Róża opowiada Oskarowi historie

          • omówić relacje łączące Oskara z panią Różą

           

          • wypowiedzieć się na temat języka bohaterów

           

          • odnaleźć konteksty i nawiązania

          62.

          Mądrość, dobre życie, przyjaźń

          • wymienić wartości życiowe, na które zwraca uwagę Leszek Kołakowski

           

          • omówić różne sposoby rozumienia przez rozmówców pojęcia mędrzec

           

          • wymienić cechy prawdziwego przyjaciela na podstawie wywiadu

          • wyjaśnić przyczynę częstego posługiwania się przez Leszka Kołakowskiego sformułowaniami wyrażającymi niepewność

          • podjąć dyskusję na temat wypowiedzi Leszka Kołakowskiego

          • odnaleźć w tekstach kultury różne przedstawienia przyjaźni i je omówić

          63.

          Ludzie wobec ludzi – List do ludożerców Tadeusza Różewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • określić rodzaj liryki

           

          • wyjaśnić, w imieniu jakiej zbiorowości wypowiada się podmiot liryczny

          • scharakteryzować tytułowych ludożerców

          • zinterpretować zabieg stylistyczny zastosowany na początku wiersza

          • omówić funkcję użycia wyrazu ludożerca w utworze

          • zinterpretować zakończenie wiersza

          • odnieść wymowę wiersza do codziennej rzeczywistości

          • podjąć dyskusję na temat ludożerców w codziennej rzeczywistości

          • podjąć dyskusję na temat: „Czy każdy ma w sobie ludożercę?”

          64.

          Wobec niechcianych dobrych rad

          • omówić treść felietonu

           

          • wskazać w tekście elementy języka potocznego i określić ich funkcję

          • odnieść definicję felietonu do tekstu Anny Dziewit-Meller

          • omówić funkcje kompozycyjne poszczególnych fragmentów tekstu

           

          • wskazać główną myśl felietonu

          • odnieść pojęcie stereotyp do historii opisanej przez autorkę

           

          • omówić wybrany felieton

          65. i 66.

          Jak napisać list otwarty?

          • wymienić cechy listu otwartego

           

          • przedstawić kompozycję listu otwartego

           

          • skorygować podany list otwarty i wzmocnić jego perswazyjność odpowiednimi środkami retorycznymi

          • dokonać analizy przykładów listów otwartych

          • zredagować list otwarty

           

          67.

          Film

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: kadr, plan filmowy, ujęcie, scena, montaż, scenariusz

          • podać przykłady filmów, reprezentujących poszczególne gatunki

          • wskazać w wybranych filmach cechy pozwalające zaklasyfikować je do poszczególnych gatunków

          • dokonać analizy języka filmu na wybranym przykładzie

          • ocenić wybrane dzieło filmowe na podstawie podanych kryteriów

          • stworzyć scenariusz filmowy spełniający wymogi wybranej konwencji gatunkowej

           

          68. i 69.

          Odmienne i nieodmienne części mowy – przypomnienie wiadomości

          • wymienić odmienne i nieodmienne części mowy

           

          • scharakteryzować odmienne i nieodmienne części mowy

          • rozpoznać nieodmienne części mowy

           

          • odnaleźć w tekście nieosobowe formy czasowników i je określić

          • dokonać poprawnej deklinacji rzeczowników

          • poprawnie odmienić i stopniować przymiotniki

          • właściwie określić formy osobowe czasowników

          • poprawnie określić i stosować formy zaimków

           

           

          70.

          Części zdania – przypomnienie wiadomości

          • wskazać w zdaniu podmiot i orzeczenie

           

          • wskazać w zdaniu przydawki i określić, jakimi częściami mowy zostały one wyrażone

          • wskazać w zdaniu dopełnienie i okolicznik

          • wskazać w zdaniu orzeczenie imienne

           

          • rozpoznać i zastosować zdania bezpodmiotowe

           

           

          71.

          Typy wypowiedzeń – przypomnienie wiadomości

          • podzielić wypowiedzenia na zdania i równoważniki zdań

          • rozpoznać w tekście równoważniki zdań

          • rozpoznać zdania współrzędnie i podrzędnie złożone

           

          • przekształcić zdania pojedyncze w złożone

           

          • przekształcić zdania w imiesłowowe równoważniki zdań

           

           

          72. i 73.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: powieść historyczna, bohater dynamiczny, symbol, felieton, film, odmienne i nieodmienne części mowy, części zdania, rodzaje wypowiedzeń, list otwarty

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          74.

          Życiowe wybory

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: mural, motyw biblijny, street art

          • opisać mural

          • wskazać motyw biblijny, do którego odnosi się dzieło

           

          • zinterpretować symbolikę barw użytych przez artystkę

          • wyjaśnić tytuł muralu

          • zinterpretować wymowę dzieła

          • omówić wybrany przykład street artu

          75.

          Bez wyboru – Igrzyska śmierci Suzanne Collins

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia antyutopia

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

          • omówić świat przedstawiony w utworze

          • omówić sytuację, w której znalazła się bohaterka

          • omówić sposób sprawowania władzy w Panem

          • wyjaśnić, na czym polega dylemat Katniss

          • wskazać cechy antyutopii w świecie opisywanym przez autorkę

          • wyjaśnić, jaką funkcję pełnią Głodowe Igrzyska w świecie Panem

          • stworzyć prezentację na temat różnych form antyutopii w tekstach kultury

           

          76.

          Z wizytą w Klerykowie – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          omówić treść powieści

          określić czas i miejsce akcji powieści

          • omówić narrację powieści

          • opisać mieszkańców Klerykowa

           

          • omówić sposób kreacji bohaterów drugoplanowych

           

          • odnaleźć powiązania pomiędzy biografią pisarza a historią głównego bohatera

           

          77.

          Szkoła pod zaborami – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść powieści

          • wymienić metody rusyfikacji przedstawione w powieści

           

          • przedstawić sposób funkcjonowania szkoły w powieści

          • wymienić metody działania nauczycieli sprzyjające rusyfikacji

          • wypowiedzieć się na temat kontekstu historycznego utworu

          • omówić różne formy walki z rusyfikacją

           

          • odnieść treść powieści do mitu o Syzyfie

          • podjąć dyskusję na temat różnych sposobów uniformizowania młodzieży w szkole

          78.

          Lekcja patriotyzmu – Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego

           

           (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść fragmentu tzw. lekcji języka polskiego (rozdz. XV)

           

          • scharakteryzować Bernarda Zygiera

          • omówić reakcje bohaterów na recytację Bernarda Zygiera

          • przedstawić Bernarda Zygiera jako buntownika

          • omówić konsekwencje opisanej lekcji

           

          • zinterpretować tytuł powieści

          • wypowiedzieć się na temat potrzeby nauki języka ojczystego

          79.

          Dojrzewanie, przyjaźń, nauka – Marcin Borowicz, Andrzej Radek, Bernard Zygier

           

          (lektura obowiązkowa)

          przedstawić najważniejsze informacje o Marcinie Borowiczu, Andrzeju Radku i Bernardzie Zygierze

           

          • wskazać najważniejsze osoby i czynniki, które wpłynęły na bohaterów

           

          • wypowiedzieć się na temat wpływu pochodzenia, miejsca zamieszkania, statusu majątkowego i sytuacji rodzinnej na rozwój bohaterów

          • wymienić tytuły książek ważnych dla bohaterów i omówić znaczenie tych pozycji

          • dokonać analizy procesu dojrzewania bohaterów

          • podjąć dyskusję na temat potrzeby zachowania tożsamości narodowej w czasach zaborów i obecnie

          80.

          Wiesz, umiesz, zdasz

          • przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

          • dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów powieści

          • stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu

           

          81. i 82.

          Podróż w czasy dwudziestolecia międzywojennego

          • określić ramy czasowe epoki

          • wskazać najważniejsze tendencje w epoce

           

          • wymienić najważniejsze tendencje w sztuce dwudziestolecia międzywojennego

           

          • omówić kontekst historyczny epoki

          • odnieść termin awangarda do środków wyrazu i tematów wykorzystywanych w dwudziestoleciu międzywojennym

          • omówić wybrane dzieło sztuki dwudziestolecia międzywojennego

          • wskazać nawiązania do dwudziestolecia międzywojennego w sztuce współczesnej

           

          83.

          Po stronie optymizmu – Zielono mam w głowie Kazimierza Wierzyńskiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wskazać podmiot liryczny utworu

           

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego wiersza

          • opisać przeżycia, których doświadcza podmiot liryczny

           

          • zinterpretować metaforę powstałą na bazie związku frazeologicznego mieć zielono w głowie

          • wskazać sformułowania wiążące się z radością życia

          • zinterpretować zakończenie wiersza

          • wypowiedzieć się na temat sposobów okazywania zadowolenia z życia i optymizmu

          84.

          W poszukiwaniu szczęścia – Piosenka o szczęściu Mariana Hemara i Juliana Tuwima

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

           

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję

          • postawić tezę interpretacyjną

          • wypowiedzieć się na temat cech małego i dużego szczęścia

           

          • zinterpretować puentę wiersza

          • podjąć dyskusję na temat małego i dużego szczęścia w odniesieniu do wybranych tekstów kultury

          85.

          Śmierć i miłość – Pytasz, co w moim życiu

          z wszystkich rzeczą główną... Jana Lechonia

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • określić rodzaj liryki

          • wskazać podmiot liryczny tekstu

          • określić funkcję zwrotów do adresata

           

          • wypowiedzieć się na temat sprzeczności zaprezentowanych w utworze

          • zinterpretować znaczenie wiersza

          • wyjaśnić sens puenty

           

          • podjąć dyskusję na temat przyczyn i sensu lęku przed miłością

          86.

          Wybór postawy życiowej – Szewczyk Bolesława Leśmiana

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wymienić cechy Boga i szewczyka

           

          • omówić sytuację liryczną w utworze

          • wskazać środki stylistyczne użyte w wierszu i określić ich funkcję

          • omówić kompozycję wiersza

          • omówić stosunek szewczyka do otrzymanego daru

          • zinterpretować postawę szewczyka

           

          • sformułować przesłanie wiersza

          • stworzyć tekst z wykorzystaniem neologizmów

          87., 88. i 89.

          Kogut na drodze do sławy – Artysta Sławomira Mrożka

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia alegoria

          • omówić treść tekstu

          • określić rodzaj narracji

          • wypowiedzieć się na temat narratora tekstu

          • wyjaśnić postawę Koguta

          • skomentować zachowanie Lisa

          • omówić alegoryczne znaczenie postaci

          • wskazać w tekście elementy komizmu

          • odnieść postawę Koguta do wyobrażeń na temat artysty

          • sformułować morał

           

          • podjąć dyskusję na temat sposobu postrzegania artystów

          • porównać utwór Sławomira Mrożka z wybraną bajką zwierzęcą

          90.

          Odpowiedzialność za słowo – Tędy i owędy Melchiora Wańkowicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: literatura faktu, reportaż

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • przedstawić bohaterów fragmentów utworu

          • omówić zadania reserczerki

          • scharakteryzować bohaterów fragmentów utworu

          • przedstawić sposób pracy dziennikarzy w czasopiśmie „Time”

           

           

          • wyliczyć problemy, z jakimi zetknęła się Marta podczas wykonywania powierzonego jej zadania

           

          • zinterpretować puentę sformułowaną przez ojca Marty

          • wskazać wyrażenia środowiskowe, wyjaśnić ich znaczenie i określić funkcję w tekście

          • podjąć dyskusję na temat rzetelnych źródeł informacji

          91.

          Jak napisać podanie?

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia podanie

          • wymienić elementy, które powinny znaleźć się w podaniu

          • zgromadzić argumenty przydatne do uzasadnienia prośby

           

          • skorygować błędnie napisane podanie

          • napisać podanie

          • zredagować za pomocą komputera podanie o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej

           

          92. i 93.

          Grafika

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: grafika, rysunek, perspektywa, grafika artystyczna, ilustracja, plakat, animacja, logo, identyfikacja wizualna firmy

          • omówić elementy języka grafiki na wybranym przykładzie

          • wymienić i opisać najważniejsze techniki graficzne

          • omówić środki wyrazu zastosowane przez autora wybranej grafiki

          • omówić tradycyjne techniki graficzne

           

          • ocenić dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów

          • przygotować prezentację na temat wybranego artysty grafika

          • stworzyć pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki

          94.

          Mowa zależna i niezależna – przypomnienie wiadomości

          • wyjaśnić różnice pomiędzy mową niezależną i zależną

           

          • wskazać w podanym tekście przykłady mowy zależnej i niezależnej

          • zastosować poprawną interpunkcję przy zapisie dialogu

          • zapisać dowolny dialog w mowie zależnej

           

          • zredagować tekst z wypowiedziami w mowie zależnej

          • przekształcić mowę zależną na niezależną i odwrotnie

           

          95.

          Wypowiedzenia wielokrotnie złożone

          • podzielić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wypowiedzenia składowe

          • wskazać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym orzeczenia i równoważniki zdań

          • rozpoznać w wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym relacje współrzędne i podrzędne

          • przedstawić wypowiedzenie wielokrotnie złożone na wykresie

           

          96. i 97.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: grafika, liryka, alegoria, reportaż, neologizm artystyczny, sztuka dwudziestolecia międzywojennego, mowa zależna i niezależna, zdania wielokrotnie złożone, podanie

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          98.

          Wojna

          • opisać rysunek

           

          • omówić sposób ukazania postaci na rysunku

           

          • dokonać analizy stosunków międzyludzkich ukazanych na rysunku

          • odnieść treść rysunku do zwyczaju upamiętniania ważnych osób i wydarzeń poprzez pomniki

          • przedstawić postawę wobec działań wojennych, która wynika z rysunku

          • omówić tematykę i środki wyrazu innych dzieł Pawła Kuczyńskiego

          99.

          Czasy nietolerancji – Złodziejka książek Markusa Zusaka

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: faszyzm, rasizm

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić rodzaj narracji

           

          • omówić znaczenie czasu i miejsca akcji dla wymowy fragmentów utworu

          • omówić funkcję postaci Jessego Owensa we fragmentach tekstu

          • scharakteryzować Rudy’ego

          • wyjaśnić przyczynę reakcji ojca na zachowanie Rudy’ego

          • omówić dialog pomiędzy ojcem i synem

          • zinterpretować znaczenie dziecięcej naiwności Rudy’ego dla wymowy fragmentów tekstu

           

          • zaprezentować sylwetkę Jessego Owensa

          • przedstawić kontekst historyczny fragmentów tekstu na podstawie dowolnych źródeł

          100. i 101.

          Czasy wojny i okupacji

          • określić ramy czasowe epoki

           

          • wymienić najważniejsze zjawiska kulturowe związane z okresem wojny i okupacji

          • omówić dzieła sztuki z okresu wojny i okupacji

           

          • dokonań analizy środków wyrazu wykorzystanych przez twórców omawianych dzieł

          • podjąć dyskusję na temat różnych sposobów przedstawiania tragedii II wojny światowej

          102.

          Wojenna pożoga i marzenia – liryka Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wskazać środki językowe oddziałujące na zmysły

           

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu

          • omówić sytuację liryczną w wierszu

          • określić funkcję oddziaływania na zmysły w wierszu

          • omówić kontekst biograficzny utworu

          • omówić funkcję kontrastu pomiędzy początkowymi strofami a zakończeniem wiersza

           

          • podjąć dyskusję na temat wpływu wojny na odczucia człowieka z wykorzystaniem innych znanych sobie tekstów kultury

          103.

          Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego – pomiędzy gawędą harcerską a literaturą faktu

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworu

          • określić rodzaj narracji

           

          • określić ramy czasowe utworu

          • wskazać w utworze elementy gawędy harcerskiej

          • określić tematykę tekstu

          • wypowiedzieć się na temat stosunku narratora do opisywanego świata

           

          • zinterpretować sens tytułu

          • omówić kontekst historyczny utworu

          104.

          W służbie małego sabotażu i dywersji – Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść utworu

          • zrelacjonować przebieg akcji pod Arsenałem

           

          • wyjaśnić różnice pomiędzy sabotażem a dywersją

          • omówić akcje sabotażowe i dywersyjne bohaterów utworu

          • wypowiedzieć się na temat skutków działań sabotażowych i dywersyjnych

           

          • omówić przyczyny i skutki akcji pod Arsenałem

          • porównać sposób przedstawienia akcji pod Arsenałem w książce Aleksandra Kamińskiego i filmie Roberta Glińskiego

          105. i 106.

          Alek, Rudy i Zośka jako przedstawiciele pokolenia wojennego

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić losy bohaterów utworu

           

          • przedstawić i scharakteryzować bohaterów utworu

          • zdefiniować pojęcie patriotyzm w kontekstach historycznym i współczesnym

           

          • przedstawić hierarchię wartości bohaterów książki przed wybuchem wojny oraz w czasie okupacji

          • zaprezentować bohaterów utworu jako przedstawicieli pokolenia wojennego

          • omówić dylematy moralne bohaterów tekstu

          • wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia czasu pogardy w utworze

          • wypowiedzieć się na temat fenomenu Polskiego Państwa Podziemnego

          107.

          Wiesz, umiesz, zdasz

          • przeczytać ze zrozumieniem fragmenty utworu

          • wskazać istotne informacje we fragmentach tekstu

          • dokonać analizy kształtu artystycznego fragmentów utworu

          • stworzyć własny tekst na podstawie fragmentów utworu

           

          108.

          Czas pogardy w wierszu Irit Amiel *** [Pierwszy wchodzi do Komory Król Maciuś Pierwszy…]

          • omówić treść wiersza

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia Holocaust

          • wymienić upersonifikowane pojęcia użyte w utworze

           

          • omówić sytuację liryczną w utworze

          • wyjaśnić znaczenie każdego z upersonifikowanych pojęć użytych w utworze

          • omówić funkcję powtarzania ostatnich sylab

           

          • wskazać w wierszu nawiązania do twórczości Janusza Korczaka i określić ich funkcję

          • zinterpretować zabieg nazwania Janusza Korczaka ostatnim Mohikaninem

          • przedstawić i zinterpretować sposób zachowania uosobionych wartości

          • zinterpretować funkcję zabiegu uosobienia wartości

          • omówić wymowę wiersza

          • przedstawić kontekst historyczny utworu

          • wypowiedzieć się na temat budapeszteńskiego pomnika upamiętniającego ofiary Holocaustu

          109.

          Jak żyć po wojnie? – Pierwsza przechadzka Leopolda Staffa

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • wskazać adresata lirycznego wiersza

           

          • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

          • opisać sytuację liryczną w tekście

          • wskazać w wierszu elementy rzeczywistości powojennej

          • omówić relacje pomiędzy podmiotem lirycznym a adresatem lirycznym utworu

          • omówić sposób przedstawienia w wierszu rzeczywistości powojennej

          • zinterpretować funkcję powtórzenia

          • wyjaśnić, w jaki sposób zastosowanie form czasu przeszłego wpływa na atmosferę wiersza

          • odnaleźć konteksty i nawiązania

          110. i 111.

          Jak przygotować życiorys i CV?

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: życiorys, CV (curriculum vitae)

          • wymienić elementy życiorysu i CV

          • zgromadzić informacje, które powinny znaleźć się w życiorysie i CV

           

          • uporządkować informacje przydatne do napisania życiorysu i CV

          • skorygować błędy w podanych życiorysie i CV

          • zredagować oficjalne CV na podstawie życiorysu

           

          112. i 113.

          Jak napisać list motywacyjny?

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia list motywacyjny

          • wymienić elementy listu motywacyjnego

          • zgromadzić informacje przydatne do napisania listu motywacyjnego, który będzie odpowiedzią na podane ogłoszenie

          • uporządkować informacje potrzebne do napisania listu motywacyjnego

           

          • ocenić rzetelność i wiarygodność podanych listów motywacyjnych

          • zredagować list motywacyjny

           

          114.

          Fonetyka – przypomnienie wiadomości

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: głoska, litera, ubezdźwięcznienie, udźwięcznienie, uproszczenie grupy spółgłoskowej

          • przedstawić podział głosek

          • wymienić zasady poprawnego akcentowania w języku polskim

          • rozpoznać rodzaje głosek

          • poprawnie podzielić wyrazy na sylaby

          • wskazać wyrazy, w których nastąpiły uproszczenia grup spółgłoskowych

          • wskazać upodobnienia wewnątrzwyrazowe

          • skorygować błędy w podziale wyrazów na sylaby

          • poprawnie akcentować wyrazy stanowiące wyjątki od reguły

           

          • określić kierunek upodobnienia

          • skorygować błędy w akcentowaniu

           

           

          115. i 116.

          Słowotwórstwo – przypomnienie wiadomości

          • wyjaśnić znaczenie pojęć: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, temat słowotwórczy, formant, przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy, oboczność, rodzina wyrazów, rdzeń, wyraz pokrewny, oboczność

          • wymienić kategorie słowotwórcze

          • wyjaśnić znaczenie podanych wyrazów pochodnych

          • przyporządkować wyraz pochodny do kategorii słowotwórczej

          • wskazać wyrazy należące do jednej rodziny

           

          • wskazać w podanych parach wyrazy podstawowe i pochodne

          • wskazać formant w wyrazie pochodnym

          • wskazać w rodzinie wyrazów rdzeń i oboczności

           

           

          • dokonać analizy słowotwórczej podanych wyrazów

          • stworzyć wyrazy należące do wskazanych kategorii słowotwórczych

          • sporządzić wykres rodziny wyrazów

           

           

          117. i 118.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

          • posługiwać się pojęciami: wojna i okupacja, sztuka o wojnie, fonetyka, słowotwórstwo, życiorys i CV, list motywacyjny

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          119.

          Dostrzec piękno

          • opisać obraz

           

          • omówić kompozycję dzieła

           

          • omówić sposób ukazania postaci na pierwszym planie

          • omówić sposób oddania na obrazie gwaru ulicy

          • omówić funkcję kolorystyki dzieła

          • zinterpretować tytuł obrazu

           

          • zaprezentować różne sposoby przedstawiania miasta w tekstach kultury

          120.

          Zatrzymać piękno

          • omówić treść fragmentów tekstu

          • określić, co szkodziło pięknej twarzy Nino

          • wyjaśnić znaczenie pojęcia powiastka filozoficzna

          • wyjaśnić, dlaczego Nino schował twarz do kuferka

          • wyjaśnić znaczenie frazeologizmów: stracić twarz, zachować twarz i twarzą w twarz

          • omówić pytania zadane przez uczonego Kru

          • wskazać w tekście cechy powiastki filozoficznej

           

          • wyjaśnić symboliczne znaczenie chowania twarzy

          • omówić przenośne znaczenie tekstu

           

          • zinterpretować tekst w kontekście mitu o Narcyzie

          • podjąć dyskusję na temat pogoni za pięknem cielesnym

          121.

          Przystanek współczesność

          wymienić imiona i nazwiska polskich noblistów literackich

          • przybliżyć sylwetkę jednego z polskich noblistów literackich

          • zrekonstruować treść fragmentów wybranej mowy noblowskiej

          • wypowiedzieć się na temat fragmentów mów noblowskich

          • wypowiedzieć się na temat wybranego utworu dowolnego noblisty literackiego

          122.

          Odnaleźć piękno życia

          • omówić treść fragmentów tekstu

           

          • scharakteryzować bohatera utworu

          • omówić znaczenia dosłowne i przenośne fragmentów tekstu

          • odnieść utwór do definicji przypowieści

          • zinterpretować porównanie życia do kartki

          • zinterpretować diagnozę lekarki

           

          • wyjaśnić symbolikę duszy, którą zgubił bohater tekstu

          • sformułować przesłanie płynące z utworu

           

          • zinterpretować ilustracje Joanny Concejo w kontekście utworu

          123.

          Przyroda okiem poety – Wiosna w Milanówku Jarosława Marka Rymkiewicza

           

          (lektura obowiązkowa)

          • omówić treść wiersza

          • określić rodzaj liryki

           

          • wskazać w wierszu opisy przejawów wiosny

          • wskazać środki stylistyczne użyte w utworze

          • postawić tezę interpretacyjną

          • określić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze

          • wskazać w tekście nawiązania biblijne

          • zinterpretować funkcję światła w wierszu

          • omówić przesłanie wiersza

          • stworzyć prezentację na temat ogrodów w różnych czasach i kulturach

           

          124.

          Potrzeba kochania

          • omówić treść wiersza

          • określić rodzaj liryki

           

          • wypowiedzieć się na temat bohatera lirycznego utworu

          • określić, w czyim imieniu mówi podmiot liryczny wiersza

          • wyjaśnić, na czym polega sprzeczność w relacji człowieka z kotem

           

          • zinterpretować puentę utworu w kontekście jego całości

          • sformułować przesłanie wiersza

          • wypowiedzieć się na temat funkcji piękna na plakacie schroniska

          125.

          Uważne spojrzenie

          • nazwać postawy zaprezentowane w wierszu

          • omówić dwie postawy zaprezentowane w wierszu

           

          • sformułować temat wiersza

           

          • odnieść przesłanie wiersza do znanych sobie osób, zjawisk i bohaterów tekstów kultury

          • wyjaśnić, z czego mogą wynikać różne sposoby postrzegania świata

          • podjąć dyskusję na temat potrzeby ciekawości świata

          126.

          Podsumowanie

          • odtworzyć najważniejsze fakty i opinie

           

          • wykorzystywać najważniejsze konteksty

          • wyciągać wnioski

          • przedstawiać własne stanowisko

          • poprawnie interpretować wymagany materiał

          • właściwie argumentować

          • uogólniać, podsumowywać i porównywać

          • wykorzystywać bogate konteksty

          • formułować i rozwiązywać problemy badawcze

          127. i 128.

          Spotkanie z lekturami

          • wymienić motywy i tematy podejmowane w lekturach obowiązkowych

           

          • wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas prezentowania różnych typów bohaterów

          • wykorzystywać znajomość lektur obowiązkowych podczas omawiania podanych problemów

          • problematyzować treść lektur obowiązkowych

          • wykorzystywać treść lektur obowiązkowych podczas prac kreatywnych

           

Lorem ipsum...