• Iwona Kowalczyk

          • Rozkład materiału z j. polskiego kl. V NE

          • L.p.

            Temat lekcji

            Dział

            Liczba godzin na realiza

            -cję

            Podstawa programowa

            komentarz

            1,2

            Lekcja organizacyjna. Wymagania i zasady oceniania, kryteria oceniania z j. polskiego.

             Lekcja organizacyjna

            2

             

            Wyjaśnienie zasad oceniania w klasie V

            3

            Czy kumpel to już przyjaciel?

            • Hanna Zielińska, Mój kumpel s. 10-11

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.6

            I.1.9 I.1.12 I.1.14

            I.1.17 I.2.3 I.2.11

            III.2.1 III.2.4

            IV.1 IV.5

            • podaje temat wiersza  • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego • określa nastrój utworu

            • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy, rymy

            • wskazuje w tekście wiersza porównania

            • przedstawia cechy bohatera utworu  • stosuje wyrazy bliskoznaczne do słowa kumpelwymienia uczucia wyrażone w utworze • wyszukuje elementy opisu

            4

            Przyjaźń poddana próbie

            • Adam Mickiewicz, Przyjaciele s.12-13

            1

            I.1.1 I.1.6 I.1.7

            I.1.9 I.1.11 I.1.12

            I.1.15 I.1.16 I.1.17

            I.1.18 I.1.19 I.1.20

            I.2.2 I.2.7 II.3.2

            III.2.1 III.2.5 IV.1

            IV.3 IV.5

            • płynnie odczytuje utwór poetycki • wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych słów • określa narratora

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia wydarzenia z punktu widzenia bohatera • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy, rymy • wyjaśnia, jak rozumie ostatnie wersy utworu

             

            5,6

            Piszemy opowiadanie z dialogiem

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 19–22

            2

            I.1.3 I.1.8 I.2.2

            I.2.4 II.4.2 III.1.3

            III.1.4 III.2.1

            III.2.3 III.2.7 III.2.9

             

            • wyszukuje w tekście informacyjnym najważniejsze wiadomości • określa elementy wyróżniające opowiadanie • układa plan wydarzeń

            • redaguje opowiadanie, zachowując kolejność wydarzeń  • pisze opowiadanie zgodnie z planem

            • stosuje w wypowiedzi pisemnej trójdzielną kompozycję  • komponuje początek opowiadania

            • redaguje opowiadanie twórcze  • wprowadza do opowiadania dialog, stosując poprawną interpunkcję

            • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

            7,8

            O głoskach, literach i sylabach

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 24

            2

            II.3.5 II.4.1 IV.1

            • dzieli wyrazy na głoski • zapoznaje się z informacjami o podziale spółgłosek ze względu na miękkość • odróżnia spółgłoski miękkie od twardych

            • poprawnie zapisuje wyrazy ze spółgłoskami miękkimi  • wyjaśnia, do jakich nieporozumień może prowadzić niepoprawne zapisywanie wyrazów ze spółgłoskami miękkimi

            9

            Z miłości do zwierząt.

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 25–28

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.14 I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 III.1.1 III.1.3

            III.2.1 III.2.2 III.2.5

            IV.1 IV.5 IV.7

            • czyta tekst głośno i cicho  selekcjonuje informacje

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń • określa narratora w pierwszej i w drugiej części utworu

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze  • przedstawia głównego bohatera utworu

            • wymienia cechy bohatera utworu  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu• porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi

            10

            Co znajdziemy w encyklopedii?

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 29–30

            1

            I.2.1 I.2.2 I.2.6

            III.2.4 IV.1 IV.2

            IV.3  IV.4

            • odczytuje cicho i głośno podane teksty • określa cechy tekstu informacyjnego  • wyszukuje wskazane hasła w encyklopedii  • wskazuje, pod jakimi hasłami należy szukać określonych informacji • odróżnia tekst informacyjny od tekstu literackiego • odczytuje skróty stosowane w encyklopedii  • korzysta z encyklopedii tradycyjnej i on-line • wyjaśnia, z jakiej encyklopedii lepiej korzystać i uzasadnia swoje zdanie • zapisuje informacje na różne sposoby

            11

            Dlaczego warto pomagać

            innym?

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 31–35

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7

            I.1.9 I.1.11 I.1.12

            I.1.14 I.1.16 I.1.19

            I.2.2 I.2.3 I.2.11

            III.1.1 III.1.3 III.2.1

            III.2.3 III.2.5 IV.1

            IV.5

            • czyta tekst głośno i cicho • podaje cechy opowiadania

            • określa czas wydarzeń • redaguje plan wydarzeń

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze i je porządkuje • charakteryzuje bohatera

            • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu

            • porównuje doświadczenia bohatera z własnymi

            • formułuje do tekstu pytania otwarte i zamknięte

            12

            Test diagnozujący.

             

            1

             

            Test diagnozujący po klasie 4.

            13

            Kim jesteśmy w Internecie?

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 36–39

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.9

            I.1.10 I.1.11 I.1.12

            I.1.14 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.2.2 I.2.3

            I.2.8 III.1.1 III.1.3

            III.2.5 IV.1 IV.5

            • czyta ze zrozumieniem tekst literacki • określa miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • określa cechy bohatera

            • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu

            • wyjaśnia, z jakiego powodu bohater w e-mailach podaje się za inną osobę• porównuje doświadczenia bohatera z własnymi • redaguje rady dla osoby, która udaje kogoś innego

            14

            Porozmawiasz ze mną?

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 40–43

            1

            I.2.2 I.2.11 II.2.3

            II.2.7 II.3.3 II.3.4

            II.3.7 III.1.1 III.1.2 III.1.4 III.2.6 IV.1

            IV.9

            • czyta ze zrozumieniem teksty zamieszczone na infografice• wyszukuje w tekście informacyjnym potrzebne wiadomości • rozpoznaje różne sposoby komunikowania się w Internecie • określa udogodnienia i zagrożenia wynikające z komunikowania się w Internecie • wskazuje wady i zalety korzystania z komunikatorów

            • redaguje SMS-y do kolegi i do nauczyciela

            • wyjaśnia, dlaczego ludzie chętnie korzystają z Internetu  • włącza się do dyskusji na forum klasy

            • formułuje zasady właściwego zachowania się w Internecie • dostrzega różnice między językiem młodzieżowym a językiem literackim • wyraża własne zdanie • wypowiada się na temat własnych sposobów komunikowania się z innymi

            15

            Jak napisać e-mail?

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 44–45

            1

            II.2.6 II.3.2 II.3.3

            II.3.7 II.4.1 II.4.2

            III.1.3 IV.9

            • wskazuje elementy, z których składa się e-mail • redaguje e-maila do kolegi  • zapisuje adres e-mailowy

            • określa temat wiadomości  • stosuje zwrot do adresata i pożegnalne zwroty grzecznościowe • uzupełnia list elektroniczny wskazanymi wyrazami w odpowiedniej formieprzypomina zasady pisania listów zgodnie z etykietą językową • pisze poprawnie pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym

            16

            Czasownik we własnej osobie.

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 46–47

            1

            II.1.1 II.1.2 II.1.3

            II.1.4 II.3.2 III.1.3

            III.2.9

             

            • wskazuje czasowniki wśród innych części mowy

            • określa, jaką funkcję w wypowiedzi pełni czasownik

            • odmienia czasowniki przez liczby i osoby • określa osobę, liczbę i rodzaj czasownika • odróżnia czasowniki w czasie przeszłym od czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym • stosuje odpowiednie formy czasowników w czasie przyszłym • rozpoznaje autora wypowiedzi na podstawie formy czasownika

            17

            Wskazuję formy osobowe

            i nieosobowe czasownika.

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 48–49

            1

            II.1.1 II.1.2 II.1.3

            II.1.6 III.2.9

             

            • odróżnia bezokoliczniki od czasowników w formie osobowej • odróżnia formy nieosobowe czasownika od form osobowych • przekształca wypowiedzenie z nieosobowymi formami czasownika tak, aby wskazać wykonawcę czynności • redaguje przepis, używając bezokoliczników • wyjaśnia cel stosowania form nieosobowych czasownika

            18

            Poprawnie stosuję czasowniki w różnych trybach.

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 50–52

            1

            II.1.1 II.1.2 II.1.3

            II.1.4 II.1.6 II.1.13

            II.2.3 II.2.7 II.3.3

            II.3.7 III.2.4

            • wskazuje czasowniki w trybach orzekającym, rozkazującym i przypuszczającym • odmienia czasownik w trybach orzekającym, rozkazującym i przypuszczającym • układa zdania na określony temat, stosując określony tryb czasownika

            19,20

            Piszemy poprawnie wyrazy z cząstką by .

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 53

            2

            II.1.1 II.1.4 II.4.1

            III.2.9

             

            • wskazuje formę osobową czasownika w trybie przypuszczającym • poprawnie zapisuje cząstkę -by z czasownikami w formie osobowej, przed czasownikami, z bezokolicznikami i ze spójnikami

            21

            Wikipedia od kuchni

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 54–55

            1

            I.2.1 I.2.2 I.2.3

            II.3.1 II.4.1 III.1.4

            III.2.4 III.2.9 IV.1

            IV.2 IV.3 IV.7 IV.9

            • objaśnia, czym jest Wikipedia

            • określa różnice między encyklopedią PWN a wolną encyklopedią • wyszukuje określone hasła w Wikipedii • sporządza notatkę na temat Wikipedii

            • redaguje notatkę w określonej formie na temat kryteriów, które musi spełniać artykuł w Wikipedii

            • wyjaśnia, dlaczego warto korzystać z Wikipedii i uzasadnia swoje zdanie

            22

            Powtarzamy wiadomości –to już umiem!

            rozdział 1. W poszukiwaniu przyjaźni, s. 56–58

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.7

            I.1.8 I.1.9 I.1.11

            I.1.12 I.1.14 I.1.16

            I.1.17 I.1.19 I.2.1

            I.2.3 II.1.1 II.1.3

            II.1.4 II.2.3 II.2.7

            II.3.1 II.3.5 II.4.1

            II.4.2 III.1.5 III.2.1

            III.2.2 III.2.6 IV.1

            IV.3 IV.4 IV.7 IV.9

            • powtarza i selekcjonuje informacje • określa podmiot liryczny • wskazuje w tekście wiersza epitety, porównania, rymy • wskazuje bohatera • określa narratora • wyróżnia różne sposoby współczesnego komunikowania się • identyfikuje tekst informacyjny

            • odmienia czasownik przez osoby, liczby, rodzaje i czasy • rozróżnia formy nieosobowe czasownika, tryby czasownika • odróżnia samogłoski od spółgłosek, spółgłoski twarde od miękkich • redaguje opowiadanie twórcze z dialogiem, e-mail, notatkę • zna i stosuje zasady pisowni cząstki -by

            23

            Sprawdzian z rozdziału 1.

             

            1

             

             

            24

            Dyktando nr 1.

             

            1

             

             

            25

            Czytanie na czas.

             

            1

             

             

            26

            Mój klucz do szczęścia

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 60–61

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.15

            I.1.16 I.1.17 I.1.20

            I.2.3 IV.1

            • odczytuje utwór poetycki • określa temat wiersza

            • charakteryzuje podmiot liryczny • mówi o uczuciach podmiotu lirycznego • wskazuje w tekście wiersza wersy, epitety  • rozpoznaje w tekście porównania i wyjaśnia ich funkcję • wskazuje wartości w wierszu

            27

            Nie mówię tego dosłownie

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 61–63

            1

            I.1.1 I.1.9 I.1.12

            I.1.14 I.1.15 I.2.2

            I.2.3 II.2.4  II.2.5

            II.3.2 III.2.2 IV.1

            • określa temat wiersza • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy  • rozpoznaje w tekście przenośnie i wyjaśnia ich funkcję  • odczytuje znaczenie przenośnych zestawień słów i stosuje je w zdaniach

            28,29

            Piszemy sprawozdanie.

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 66–68

            2

            I.2.4 I.2.5 II.4.1

            II.4.2 III.1.3 III.2.1

            III.2.3 III.2.9 IV.3

            IV.7

            • odróżnia w planie sprawozdania z wycieczki informacje ważne od mniej istotnych • tworzy plan sprawozdania • redaguje sprawozdanie zgodnie z planem  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz interpunkcyjnym

            30

            Co dwie kropki, to nie jedna.

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 69

            1

            II.4.2 III.2.9

            • wymienia zasady użycia dwukropka w wypowiedzeniu • posługuje się dwukropkiem przed wyliczeniami  • używa dwukropka przed wprowadzaniem dialogu  • wykorzystuje dwukropek przed wprowadzaniem cytatu • stosuje dwukropek zgodnie z zasadami interpunkcji • poprawnie stosuje dwukropek i cudzysłów w zdaniach

            31

            Emocje w słowach

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 74

            1

            I.1.4 II.2.6 III.2.1

            III.2.9 IV.1

            • czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny

            • odróżnia wyrazy nacechowane emocjonalnie od wyrazów neutralnych, zdrobnienia od zgrubień

            • tworzy zdrobnienia i zgrubienia od wskazanego rzeczownika • stosuje w wypowiedzeniach zdrobnienia i zgrubienia  • odróżnia zgrubienia o charakterze żartobliwym od pogardliwych

            32,33,34

            Rzeczownik bez tajemnic

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 75–78

            3

            II.1.1 II.1.4 II.1.6

            III.2.9 IV.5

            • wskazuje rzeczowniki wśród innych części mowy

            • określa rodzaj rzeczownika • stosuje rzeczowniki w odpowiednich formach • odmienia rzeczownik przez liczby i przypadki • odróżnia rzeczowniki własne od pospolitych  • poprawnie zapisuje rzeczowniki własne

            • odmienia rzeczowniki zakończone na -um

            • odróżnia rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej od rzeczowników występujących tylko w liczbie mnogiej • stosuje w wypowiedzeniach poprawne formy rzeczowników o nieregularnej odmianie  • posługuje się w wypowiedzeniach poprawnymi formami rzeczowników występujących tylko w liczbie pojedynczej lub tylko w liczbie mnogiej

            35

            Jak pokonać złość?

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 81–83

            1

            I.1.1 I.1.6 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.16

            I.1.17 I.2.3 I.2.11

            II.2.2 II.2.4 II.2.5

            II.2.6 III.2.5

            • opisuje sytuację przedstawioną w tekście • określa temat wiersza • wskazuje adresata utworu

            • wypowiada się na temat podmiotu lirycznego w wierszu • wskazuje bohatera utworu

            • charakteryzuje bohatera utworu  • wyjaśnia sens sformułowań o znaczeniu przenośnym i poprawnie je stosuje • podaje sposoby radzenia sobie ze złością bohatera wiersza • nazywa uczucia i opisuje ich przejawy

            36,37

            Piszemy poprawnie ę lub ą w zakończeniu wyrazów

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 84–87

            2

            II.1.1 II.4.1 II.1.6

            • poprawnie zapisuje ę w:  – nazwach istot niedorosłych – zakończeniach biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego

            – zakończeniach 1. osoby liczby pojedynczej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym

            • poprawnie zapisuje ą w:  – zakończeniach biernika i narzędnika liczby pojedynczej rzeczowników i przymiotników  – zakończeniach 3. osoby liczby mnogiej czasowników w czasie teraźniejszym i przyszłym  • poprawnie zapisuje 1. osobę liczby pojedynczej czasu teraźniejszego i przyszłego czasowników: wiedzieć, powiedzieć, jeść, umieć, rozumieć • stosuje poznane reguły ortograficzne

            38,39,40

            Z jakich elementów jest zbudowany wyraz odmienny?

            • rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 88–89

            3

            II.1.2 II.1.4 IV.5

            • odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych

            • odmienia rzeczownik przez przypadki • oddziela końcówki od tematu fleksyjnego • zaznacza końcówkę zerową  • wskazuje tematy oboczne  • określa oboczności

            41

            Uczymy się pięknie recytować teksty

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 90–92

            1

            II.3.4 II.3.6 III.2.2

            IV.1

            • czyta po cichu i głośno wskazany utwór • wymienia zasady dobrej recytacji  • analizuje tekst przygotowywany do recytacji  • recytuje głośno, wyraźnie, w odpowiednim tempie • dostosowuje oddech do tempa recytacji • stosuje poprawną intonację podczas recytacji utworu • podczas recytacji przyjmuje odpowiednią postawę • wyraźnie wymawia grupy spółgłoskowe i zakończenia wyrazów • wygłasza tekst, odpowiednio oddając napięcie emocjonalne

            42

            W zalewie reklam

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 93–95

             

            1

            I.2.1 I.2.3 I.2.11

            II.3.1 III.1.1 III.1.6

            IV.1

            • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem • omawia problem przedstawiony w tekście • wyjaśnia pochodzenie słowa reklama • objaśnia sposób wpływania reklam na nasze życie  • odróżnia tekst reklamowy od innych rodzajów tekstów • podaje cechy hasła reklamowego

            43

            Powtarzamy wiadomości –to już umiem!

            rozdział 2. Uwaga, uczucia!, s. 96–98

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

            I.1.9 I.1.12 I.1.14

            I.1.15 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.2.1 I.2.3

            I.2.8 II.1.1 II.1.4

            II.1.6 II.2.5 II.2.6

            II.3.1 II.4.1 II.4.2

            III.2.1 III.2.2 IV.1

            IV.3 IV.5 IV.7

            • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

            • powtarza i selekcjonuje informacje • wskazuje w tekście przenośnie • odróżnia tekst reklamowy od innych rodzajów tekstów,  określa formę rzeczownika (przypadek, liczbę, rodzaj) • odróżnia rzeczowniki pospolite od własnych • oddziela końcówkę od tematu fleksyjnego • odróżnia zdrobnienia od zgrubień

            • stosuje zasady pisowni ęą w zakończeniach

            • poprawnie używa dwukropka

            44

            Sprawdzian wiadomości z rozdziału 2.

             

            1

             

             

            45

            Chłopięcy świat

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 100–101

            1

            I.1.11 I.1.17 I.1.19

            I.2.2 IV.1 IV.2 IV.2

            IV.3 IV.3 IV.3 IV.5

            IV.9

            • prezentuje informacje o autorze lektury

            • prowadzi rozmowę na temat głównych postaci występujących w książce

             

            46

            W świecie chłopców z Placu Broni

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.16 I.1.17

            I.1.19  I.1.20

            • określa, gdzie rozgrywają się wydarzenia

            • wymienia głównych bohaterów i krótko ich charakteryzuje • opisuje miejsce zabaw chłopców i czynności, którymi się zajmowali • podaje cel założenia Związku Zbieraczy Kitu

            • opisuje procedury ustalone przez Związek Zbieraczy Kitu

            47

            Jedni rozkazują, drudzy słuchają i wykonują

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 105–106

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.13

            I.1.14 I.1.16 I.1.19

            III.2.5 IV.1

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń

            • przedstawia bohaterów głównych i drugoplanowych

            • opowiada o przedstawionych wydarzeniach • określa cechy bohaterów utworu  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi  • wskazuje elementy świata przedstawionego  • określa wątek główny i wątki poboczne utworu  • identyfikuje utwór jako powieść

            48

            Przyjaciele i wrogowie – chłopcy z Placu Broni i czerwone koszule

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.11

            I.1.14 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.1.20 III.1.1

            III.1.3

            • wypisuje imiona bohaterów należących do grupy chłopców z Placu Broni i do grupy czerwonych koszul

            • omawia postępowania Feriego Acza wobec z grupy oraz Nemeczka • wymienia sposoby walki z przeciwnikiem akceptowane przez przywódców oraz przez nich odrzucane • opisuje przebieg bitwy o Plac Broni • wskazuje chłopca, którego uważa za najważniejszą postać w powieści

            49

            Okropna zdrada – o Gerebie.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12

             

            • wymienia cechy charakteru Gereba • wyjaśnia, jaki był powód zdrady chłopca • określa, w jaki sposób Boka zareagował na zdradę kolegi • tłumaczy, dlaczego Feri Acz nie zgodził się na nieuczciwą propozycję rozwiązania konfliktu • podaje powody, które skłoniły Deża do powrotu do drużyny chłopców z Placu Broni

            50

            Niepozorny bohater – Nemeczek.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 102

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.19

            III.1.1 III.1.3

            • wyjaśnia, czym Erno Nemeczek wyróżniał się spośród rówieśników • wymienia zachowania kolegów, które sprawiały chłopcu największą przykrość • określa sposób traktowania Nemeczka przez Bokę • tłumaczy, co Nemeczek chciał udowodnić chłopcom • wskazuje, w jaki sposób bohaterskie zachowanie Nemeczka wpłynęło na postawę innych chłopców • opisuje reakcje Feriego Acza i Boki związane ze śmiercią Erna

            51

            Sprawdzian z lektury.

             

            1

             

             

            52

            Kto jest pierwszym wzorem dla dziecka?

            Jan Twardowski, Ręce Czesław Miłosz, Ojciec w bibliotece s.108-110

            1

            I.1.1  I.1.4 I.1.6 I.1.9 I.1.12 I.1.14

            I.1.17 I.1.19 I.2.3

            I.2.12 IV.1

            • czyta ze zrozumieniem utwór poetycki • określa temat wiersza • charakteryzuje podmiot liryczny

            • przedstawia bohaterkę utworu • wskazuje w tekście wiersza epitety i porównania i określa ich funkcję

            • wypowiada się na temat uczuć przedstawionych w wierszu

            53

            Dyktando nr 2.

             

            1

             

             

            54

            Droga Lewego do sławy.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 110–113

            1

            I.1.1 I.1.5 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.19 I.1.20

            II.2.6 III.2.4

            III.2.5 IV.1

            • czyta ze zrozumieniem tekst prozatorski  • przedstawia bohatera utworu • określa cechy bohatera

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • wyraża swój sąd o bohaterze i jego zachowaniu • porównuje doświadczenia bohatera z własnymi  • wyjaśnia funkcję dedykacji

            • przedstawia funkcję wyrazów zdrobniałych

            55

            Zasady pisania tekstów publicystycznych.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 114–116

            1

            I.1.9 I.1.12 I.1.14

            I.1.19 I.2.1 I.2.2

            I.2.3 II.3.1 III.1.1

            III.1.2 III.1.3 III.2.5

            IV.1 IV.3 IV.9

            • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem

            • przedstawia bohaterów tekstu • wypowiada się na temat bohaterów tekstu • odróżnia tekst publicystyczny od tekstu literackiego  • określa cechy tekstu publicystycznego  • przedstawia swoje zainteresowania, osiągnięcia i sukcesy

            56

            O przymiotniku słów parę.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 117–119

            1

            II.1.1 II.1.2 II.1.4

            II.1.6 II.4.1 III.2.9

            • wskazuje przymiotniki wśród innych części mowy

            • określa rodzaj przymiotnika w liczbach pojedynczej i mnogiej • stosuje przymiotnik w odpowiednich formach • odmienia przymiotnik przez liczby i przypadki  • stosuje poprawne formy przymiotników zakończonych na -cy, -dzy, -czy, -ży w mianowniku liczby pojedynczej i mnogiej

            57,58

            Wyższy i najwyższy – o stopniowaniu przymiotników.

            3. Ideały, autorytety, idole, s. 120–121

            2

            II.1.1 II.1.2 II.1.4

            II.1.6 II.1.7 III.2.9

            • tworzy formy stopnia wyższego i najwyższego wskazanych przymiotników  • rozpoznaje stopień przymiotnika  • stopniuje przymiotniki w sposób prosty regularny i nieregularny  • stopniuje przymiotniki w sposób opisowy  • odróżnia stopniowanie proste od opisowego  • rozpoznaje przymiotniki, które się nie stopniują

            59

            Zgłębiamy tajniki pracy filmowców.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 124–126

            1

            I.2.8 I.2.9 I.2.2

            I.2.11 IV.1 IV.3 IV.9

            odszukuje najważniejsze wiadomości w tekście informacyjnym • wymienia osoby tworzące film i opisuje ich pracę • określa cechy osób, wykonujących zawody związane z filmem • wynotowuje twórców swojego ulubionego filmu • opowiada o swoim ulubionym filmie  • poszerza zakres słownictwa związanego z kinematografią

            60

            Zdobywamy wiedzę o gatunkach filmowych.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 128–130

            1

            I.2.2 I.2.8 I.2.9

            I.2.13 III.1.3 III.1.4

            IV.3

            • rozróżnia gatunki filmowe • określa charakterystyczne cechy poszczególnych gatunków filmowych • podaje przykłady filmów z każdego gatunku filmowego • wymienia swoje ulubione filmy

            • opowiada o wizycie do kina • przedstawia zasady kulturalnego zachowania się w kinie

            61

            Byliśmy w kinie i teatrze.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 131–133

            2

            I.2.1 I.2.4 II.3.1

            II.4.1 III.1.3 III.2.1

            III.2.8 III.2.9

            • określa, czym jest sprawozdanie z filmu lub ze spektaklu • redaguje sprawozdanie, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję wypowiedzi • zbiera informacje o wybranym filmie

            • komponuje początek sprawozdania – okoliczności zapoznania się z dziełem • formułuje zakończenie sprawozdania – opinię o dziele • pisze sprawozdanie z filmu lub ze spektaklu  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

            62,63

            Liczymy na języku polskim.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 134–137

            2

            II.1.1 II.1.2 II.1.4

            II.1.6 II.2.5 III.1.3

            III.2.9 IV.5

            • wskazuje liczebniki wśród innych części mowy

            • odróżnia liczebniki główne od porządkowych

            • stosuje poprawne formy liczebników głównych i porządkowych • wskazuje liczebniki zbiorowe

            • stosuje poprawne formy liczebników zbiorowych

            64

            Kropka czy bez kropki?

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 138–139

            1

            II.1.6 II.4.1 II.4.2

            • poprawnie stosuje kropkę w zapisie dat cyframi rzymskimi i arabskimi • poprawnie stosuje kropkę po liczebnikach porządkowych

            65

            Ortograficzne potyczki – pisownia wyrazów z ó i u.

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 140–143

            2

            II.4.1 III.1.1 III.2.4

            • wymienia i stosuje zasady ortograficzne dotyczące pisowni ó i• poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -ów, -ówka, -ówna • tworzy formy pokrewne i poprawnie zapisuje wyrazy z ó wymiennym • poprawnie zapisuje wyrazy z ó niewymiennym

            • poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -uj, -uje, -unek, -us, -usz, -uch, -ura, -ulec • poprawnie zapisuje zdrobnienia

            66

            Powtórzenie zawsze w cenie!

            rozdział 3. Ideały, autorytety, idole, s. 144–146

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

            I.1.9 I.1.11 I.1.12

            I.1.13 I.1.14 I.1.16

            I.1.17  I.1.19

            I.1.20 I.2.3 I.2.8

            I.2.9 I.2.13 II.1.1

            II.1.2 II.1.4 II.4.1

            II.4.2 III.2.1  II.2.5

            IV.1

            • powieść, świat przedstawiony, akcja, wątek• epitet

            • tekst publicystyczny • dedykacja • ludzie filmu

            • ulubione filmy • sprawozdanie z filmu lub spektaklu

            • pisownia wyrazów z ó i u • zasady interpunkcyjne zapisywania dat i stawiania kropki po liczebnikach porządkowych • przymiotnik, stopnie przymiotnika, sposoby stopniowania • liczebniki główny, porządkowy, zbiorowy

            67

            Sprawdzian wiadomości z rozdziału 3.

             

            1

             

             

            68

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy” - wprowadzenie do lektury.

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

            1

             

            Nota o autorze. Świat przedstawiony powieści.

            69

            Podróż przez pustynię i puszczę - plan wydarzeń.

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

            1

             

            Selekcjonuje informacje, przygotowuje plan ramowy wydarzeń.

            70

            Piękno i groza Afryki - lew i King.

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

            1

             

            Wyszukuje opisy przyrody, nazywa faunę i florę afrykańską, gromadzi informacje o Kingu.

            71

            Najdzielniejszy z dzielnych - Staś Tarkowski.

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

            1

             

            Gromadzi informacje, prowadzi dyskusje, pisze opinię o bohaterze.

            72

            Sprawdzian wiadomości z lektury.

            Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”

            1

             

             

            73

            Poznajemy Wandę, co nie chciała Niemca.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 148–151

            1

            I.1.1 I.1.2  I.1.3 I.1.7 I.1.11 I.1.12

            I.1.14 I.1.17 I.1.19

            I.2.2 I.2.3 II.2.4

            III.1.2 III.2.5 IV.1

            IV.5

            • czyta głośno i cicho  • rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje charakterystyczne cechy legendy

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • układa pytania i odpowiedzi do tekstu • objaśnia sens wyrazów wieloznacznych

            74

            Co słychać i widać w Żelazowej Woli?

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 159–160

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.17

            I.1.20 I.2.3 IV.1

            IV.2 IV.3

            • czyta głośno, wyraźnie, oddając nastrój utworu • określa temat wiersza • wskazuje adresata utworu

            • charakteryzuje podmiot liryczny w wierszu • nazywa uczucia, które wyraża utwór • odnajduje uosobienia i określa ich funkcję w wierszu • opisuje nastrój utworu

            • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy

            75,76

            O lirycznym wpisie do pamiętnika.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 161–163

            2

            I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.16

            I.1.17 I.1.20 I.2.3

            II.3.2 III.2.2 IV.1

            IV.3

            • opowiada o Juliuszu Słowackim • wyjaśnia powód napisania utworu W pamiętniku Zofii Bobrówny • podaje temat wiersza • określa adresata utworu

            • charakteryzuje podmiot liryczny w wierszu • nazywa uczucia, jakie wyraża utwór • odnajduje uosobienia, epitety, zdrobnienia i określa ich funkcje w wierszu  • określa nastrój utworu • wskazuje w tekście wiersza wersy, strofy, rymy  • recytuje wiersz głośnio, wyraźnie, oddając nastrój utworu

            77

            Grzeczność zawsze w cenie!

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 164–166

            1

            I.1.1 I.1.6 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 I.2.11 I.2.3

            II.3.7 III.1.3 III.2.5

            IV.1 IV.3

            • czyta głośno i cicho • określa temat utworu

            • charakteryzuje osobę mówiącą w utworze

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • wypowiada się na temat bohaterów utworu

            • wymienia cechy bohaterów utworu i ich relacje

            • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            • opisuje zwyczaje szlacheckie ukazane w utworze

            • wskazuje w tekście wersy, rymy, rytm  • wypowiada się na temat zasad zachowania na podstawie własnego doświadczenia

            78

            Grzybobranie, jako ważny obyczaj szlachecki.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 167–169

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.17

            I.1.18 I.2.3 III.2.4

            III.2.5 IV.1 IV.2

            IV.3

            • czyta głośno i cicho • określa temat utworu

            • wypowiada się na temat osoby mówiącej w utworze

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • opisuje grzyby ukazane w utworze  • odnajduje epitety i porównania oraz określa ich funkcje  • wskazuje w tekście wersy, rymy, rytm

            79,80

            Opisujemy krajobraz.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 167–172

            2

            I.2.4 II.1.1 II.2.8

            II.4.1 II.4.2 III.1.3

            III.2.1 III.2.9 IV.3

            • określa, jakie są etapy sporządzania opisu krajobrazu

            • redaguje opis krajobrazu, biorąc pod uwagę: informacje ogólne, rozmieszczenie elementów krajobrazu, emocje wywołane widokiem  • wykorzystuje w opisie wyrazy bliskoznaczne

            • stosuje przymiotniki określające kolory, kształty

            • posługuje się sformułowaniami określającymi położenie i ukształtowanie terenu oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów krajobrazu

            • wyraża emocje wywołane widokiem • zachowuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej

            • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

            81,82

            Jak tu teraz nie wspomnieć o przysłówku?

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 173–174

            2

            II.1.1 II.1.2 II.1.7

            II.2.8

            • wskazuje przysłówki wśród innych części mowy

            • określa znaczenie przysłówków w zdaniu

            • rozpoznaje przysłówki pochodzące od przymiotników

            • tworzy przysłówki od przymiotników • tworzy stopień wyższy i najwyższy wskazanych przysłówków

            • stopniuje przysłówki w sposób prosty, regularny i nieregularny • stopniuje przysłówki w sposób prosty i opisowy

            83

            Nad i ale – znam te słowa doskonale.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 175–176

            1

            II.1.1 II.1.2 II.1.4

            II.1.10 III.2.9

            • rozpoznaje przyimki wśród innych części mowy

            • określa znaczenie przyimków w zdaniu • rozpoznaje wyrażenia przyimkowe  • odróżnia wyrażenia przyimkowe wskazujące na miejsce od tych wskazujących na czas • rozpoznaje spójniki wśród innych części mowy • określa funkcję spójnika w wypowiedzi

            84

            Jakie więzi łączyły synów Bolesława Chrobrego?

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 177–180

            1

            I.1.1 I.1.7 I.1.9

            I.1.10 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 I.2.3  III.2.5

            III.2.9 IV.1 IV.2

            IV.4

            • czyta tekst głośno i cicho • przedstawia miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje• wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            85

            Ile prawdy jest w przysłowiach?

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 186–187

            1

            I.2.1 I.2.12 II.2.4

            III.1.1 III.2.9 IV.1

            IV.2 IV.3

            • czyta tekst publicystyczny ze zrozumieniem • przedstawia wartość przysłów • odczytuje znaczenie przysłów • dobiera odpowiednie przysłowie do określonej sytuacji

            86

            Wiem o wypowiedzeniach, że...

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 188–190

            1

            I.2.13 II.1.11II.1.12

            II.1.13

            • odróżnia zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących • przekształca zdania oznajmujące na rozkazujące • konstruuje zdania pytające • stosuje odpowiednie znaki interpunkcyjne • podaje różnice między zdaniami a równoważnikami zdań

            • przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie

            87

            Wykrzyknik – znak pełen emocji!

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 191–192

            1

            I.2.1 II.1.11 II.3.3

            II.4.2 III.2.4III.2.9

            IV.2

            • czyta teksty informacyjne • odczytuje intencje nadawcy wypowiedzi • wymienia zasady użycia wykrzyknika • posługuje się wykrzyknikiem po wypowiedzeniach wyrażających silne uczucia

            stawia wykrzyknik po okrzykach, zawołaniach, rozkazach • stosuje wykrzyknik zgodnie z zasadami interpunkcji

            88,89

            Ortograficzne przygody z rz i ż.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 191–195

            2

            II.4.1 III.2.9 IV.5

            • stosuje zasady ortograficzne pisowni rz i ż

            • poprawnie zapisuje wyrazy zakończone na -arz, -erz, -mistrz, -mierz • podaje przykłady wyrazów uzasadniających pisownię słów z rz i ż wymiennym

            • poprawnie zapisuje wyrazy z rz i ż niewymiennym

            • poprawnie zapisuje rzeczowniki rodzaju żeńskiego zakończone na -, -, -erz, -arz

            90

            Jeszcze raz Przystanek historia.

            rozdział 4. Przystanek historia, s. 196–198

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.4 I.1.7

            I.1.9 I.1.11 I.1.12

            I.1.13 I.1.14 I.1.16

            I.1.17 I.1.19 I.1.20

            I.2.2 I.2.3 I.2.8

            I.2.9 II.1.1 II.1.2

            II.2.5 II.4.1 II.4.2

            III.1.3 III.2.1 III.2.9

            IV.1 IV.2 IV.7

            • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

            • powtarza i selekcjonuje informacje • rozpoznaje czytany utwór jako legendę i wskazuje charakterystyczne cechy legendy • odnajduje w wierszu uosobienia i określa ich funkcje • odczytuje znaczenie przysłów • redaguje opis krajobrazu

            • stopniuje przysłówki w sposób prosty i opisowy, regularny i nieregularny • rozpoznaje przyimki i spójniki wśród innych części mowy

            • określa znaczenie przyimków i spójników w zdaniu

            • rozpoznaje wyrażenia przyimkowe • odróżnia zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących • przekształca zdania oznajmujące na rozkazujące

            • odróżnia zdania od równoważników zdań

            • przekształca zdania na równoważniki zdań i odwrotnie • stosuje zasady ortograficzne pisowni rz i ż

            wymienia zasady użycia wykrzyknika w zdaniu

            91

            Sprawdzian z rozdziału 4.

             

            1

             

             

            92

            Dyktando nr 3

             

            1

             

             

             

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera” – wiadomości wstępne.

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7

            I.1.9 I.1.11

             

            Świat przedstawiony utworu, postacie, czas i miejsce akcji, tworzenie planu wydarzeń.

            93

            Stereotypy, etykietki i tolerancja w powieści Marka Twaina pt. Przygody Tomka Sawyera.

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

            1

            I.1.12 I.1.14 I.1.16

            I.1.19  I.2.3

             

            Świat dziecięcych przygód. • czyta głośno i cicho

            • określa tekst, jako powieść przygodową

            • wyraża swój sąd o bohaterach, ich zachowaniu

            • nazywa uczucia bohaterów

            94

            Figle, psoty i wybryki Tomka.

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

            1

            II.2.8 II.3.1 II.3.2

            III.1.1 III.2.5

            Próba charakterystyki głównego bohatera.

            95

            Niezwykłe historie wyrzutka – Huck.

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

            1

             

            Nie tylko Tomek… - opowiadamy przygody Hucka.

            96

            Podsumowanie wiadomości z lektury.

            M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”.

            1

             

            Zabawy, quizy, rozmowy kierowane.

            97,98

            Początki świata według Greków.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 202–205

            2

            I.1.1 I.1.3  I.1.7

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 I.2.3  III.2.3

            III.2.5 III.2.1 IV.1

            IV.3

            • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze

            • przedstawia bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje • wskazuje wydarzenia i postacie fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            99

            Z wizytą na Olimpie – poznajemy greckich bogów.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 206–208

            1

            I.1.3 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 I.2.12 III.1.1

            IV.1 IV.3 IV.5

            • przedstawia bogów greckich i wymienia ich atrybuty

            • opisuje Olimp i jego mieszkańców • określa cechy mieszkańców Olimpu i przedstawia relacje między nimi • bierze aktywny udział w rozmowie

            100

            Po stracie córki – porozmawiajmy o uczuciach matki.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 208–210

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.18

            I.1.19  I.2.3 I.2.11

            II.1.4 III.2.5 III.2.1

            IV.1 IV.3

            • czyta głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • odmienia rzeczownik Hades przez przypadki

            101

            Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 211–214

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.2.2 I.1.11 I.1.12

            I.1.14 I.1.17 I.1.19

            I.2.3 II.2.4 II.2.5

            III.2.5 III.2.1 IV.1

            IV.3

            • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • wyjaśnia termin związek frazeologiczny

            102

            Frazeologizm poprawny czy błędny?

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 215–216

            1

            I.2.1 I.2.2 II.2.5

            II.4.1 IV.5 IV.6

            • zapoznaje się z tekstem informacyjnym oraz budową hasła słownikowego • wyszukuje związki frazeologiczne w słowniku frazeologicznym

            • odczytuje znaczenia związków frazeologicznych i przykłady ich zastosowania • wyjaśnia skróty i oznaczenia słownikowe • zastępuje wskazane sformułowania związkami frazeologicznymi

            • korzysta z internetowych wersji słownika

            103

            Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 217–219

            1

            II.1.8 II.1.10 II.I.12

            • wskazuje główne części zdania – podmiot i orzeczenie • odróżnia zdania pojedyncze rozwinięte od nierozwiniętych • ustala określenia należące do grupy podmiotu i do grupy orzeczenia • uzupełnia określeniami wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych

            • sporządza wykresy zdań pojedynczych rozwiniętych

            104

            Pan przecinek przychodzi z wizytą.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 220–221

            1

            I.2.1 II.1.1 II.4.2

            • czyta tekst informacyjne • stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym • wskazuje, przed którymi spójnikami należy postawić przecinek, a przed którymi nie powinien się pojawić • stosuje przecinek po okrzykach i rzeczownikach w wołaczu • używa przecinka zgodnie z zasadami interpunkcji

            105,

            106

            Wyczyny Heraklesa.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 222–225

            2

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.13

            I.1.14 I.1.17 I.1.19

            I.2.3 II.2.4 II.2.5

            III.2.3 III.2.5 IV.1

            • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze• redaguje plan wydarzeń • przedstawia bohaterów utworu

            • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            107

            108

            Opowiem, jak było - piszemy opowiadanie odtwórcze.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 226–227

            2

            I.2.4 II.4.1 III.1.3

            III.2.1 III.2.3 III.2.9

            • wyjaśnia, czym jest opowiadanie odtwórcze

            • ustnie opowiada, zachowując kolejność wydarzeń i trójdzielną kompozycję wypowiedzi • pisze opowiadanie zgodnie z planem • komponuje początek opowiadania  • wymyśla opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej • redaguje opowiadanie odtwórcze  • stosuje odpowiednią kompozycję w wypowiedzi pisemnej  • wydziela akapity w wypowiedzi pisemnej

            109

            Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 228–229

            1

            I.1.1 I.1.3  I.1.7

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.15 I.1.17 I.1.19

            I.2.3 II.2.5 III.2.4

            III.2.5 IV.1

            • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze

            • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne i fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu  • sporządza notatkę

            110

            Pijemy nektar, jemy ambrozję i zbieramy laury

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 230–232

            1

            II.2.5 IV.5

            • wyjaśnia znaczenie związków frazeologicznych wywodzących się z mitologii • stosuje związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii • wyjaśnia pochodzenie wskazanych związków frazeologicznych

            • wskazuje nawiązania do mitologii, np. w hasłach reklamowych

            111

            Dramat w przestworzach – mit o Dedalu i Ikarze.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 232–235

            1

            I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.7

            I.1.9 I.1.11 I.1.12

            I.1.14 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.2.2 I.2.3

            I.2.12 II.2.5 II.4.1

            II.4.2 III.2.1 III.2.5

            IV.1 IV.3

            • czyta tekst głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu

            • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje  • wskazuje wydarzenia i postacie realistyczne oraz fantastyczne • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            112

            113

            Spotkanie z podmiotami szeregowym i domyślnym.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 236– 237

            2

            II.1.8 II.1.13

            • wskazuje podmioty szeregowy i domyślny

            • określa rodzaj podmiotu we wskazanym zdaniu

            • przekształca tekst, unikając powtórzeń poprzez wprowadzenie podmiotu domyślnego

            114

            115

            Praktyka czyni mistrza – ćwiczymy pisownię wyrazów z ch i h.

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 238–239

            2

            II.4.1 III.2.9 IV.5

            • stosuje zasady ortograficzne pisowni ch i h

            • poprawnie zapisuje wyrazy z h wymieniającym się na g, z, ż

            • poprawnie zapisuje wyrazy z ch na końcu wyrazu

            • poprawnie zapisuje wyrazy z h w środku wyrazu

            116

            Czas na powtórkę!

            rozdział 5. Mitologiczne krainy, s. 240–242

            1

            I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.4

            I.1.7 I.1.9 I.1.11

            I.1.12 I.1.14 I.1.15

            I.1.19 I.1.20 I.2.1

            I.2.2 II.1.3 II.1.8

            II.1.12 II.2.4 II.2.5

            II.4.1 II.4.2  III.1.3

            III.2.1 III.2.5 IV.1

            IV.4 IV.5 IV.6

            • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

            • powtarza i selekcjonuje informacje • rozpoznaje czytany utwór jako mit i wskazuje charakterystyczne cechy mitu • przedstawia bogów greckich i ich atrybuty

            • opowiada mit o Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, o Herkulesie, o początkach świata• rozpoznaje pytanie retoryczne • rozpoznaje zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte • wskazuje podmiot i orzeczenie w zdaniu • określa grupę podmiotu i grupę orzeczenia • sporządza wykres zdania pojedynczego rozwiniętego • rozpoznaje podmiot szeregowy i podmiot domyślny  • zna i stosuje zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym • zna i stosuje zasady pisowni wyrazów z ch i h określa znaczenie i stosuje związki frazeologiczne • korzysta ze słownika frazeologicznego

            117

            Sprawdzian z rozdziału 5.

             

            1

             

             

            118

            Zbójca o wrażliwym sercu.

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 244–247

            1

            I.1.1 I.1.6 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.2.1 I.2.3 I.2.9

            I.2.12 II.2.2 II.2.5

            IV.1

            • czyta cicho, głośno i z podziałem na role

            • określa narratora • prezentuje postacie występujące w utworze • określa cechy bohaterów utworu i ich relacje

            • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            • wskazuje wyrazy wartościujące w opisie zbójców

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • określa nastrój utworu • wskazuje w tekście wiersza wersy, rymy, strofy, rytm  • przedstawia fragmenty tekstu w pracy plastycznej

            119

            Katarynka – spotkanie z lekturą i jej autorem.

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 253–254

            1

            I.1.1 I.1.9 III.1.4

            III.2.4 IV.3

            • określa czas i miejsce wydarzeń w utworze

            • charakteryzuje bohaterów utworu • korzysta z różnych źródeł informacji

            120

            Z wizytą u pana mecenasa.

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 254

            1

            I.1.1  I.1.3 I.1.7 I.1.9 I.1.12 I.1.13

            I.1.14 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.1.20 I.2.11

            III.1.1 III.1.3 III.2.5

            IV.1 IV.2

            • określa, gdzie rozgrywają się wydarzenia opisane w utworze i jakie postacie w nim występują prezentuje pana Tomasza i opracowuje notatkę o tym bohaterze w formie mapy myśli • charakteryzuje usposobienie pana Tomasza opisuje mieszkanie bohatera • wyjaśnia, jak pan Tomasz czuł się w domu przy ulicy Miodowej

            • opisuje stosunek pana Tomasza do katarynek

            • przedstawia okoliczności, w jakich bohater odkrył, że mała sąsiadka jest niewidoma

            121

            Nowe mieszkanki ulicy Miodowej

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 254

            1

            I.1.1  I.1.3 I.1.7

            I.1.9 I.1.12 I.1.13

            I.1.14 I.1.16 I.1.17

            I.1.19 I.1.20 I.2.11

            III.1.1 III.1.3 III.2.5

            IV.1 IV.2

            • wyjaśnia, kim były nowe sąsiadki pana Tomasza i czym się zajmowały • opisuje warunki, w jakich mieszkały sąsiadki • wypowiada się na temat dziewczynki, utraty przez nią wzroku i odbioru świata po chorobie • przedstawia, jak mała bohaterka spędzała czas i czym próbowała się cieszyć • tłumaczy, dlaczego w nowym domu dziewczynka nie czuła się dobrze

            • określa, w jaki sposób matka dziewczynki okazywała córce uczucia i dlaczego wobec choroby córki była bezradna

            122

            Dyktando nr 4.

             

            1

             

             

            123

            Historia niezwykłej przemiany

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 255–258

            1

            I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.5

            I.1.7 I.1.9 I.1.12 I.1.14 I.1.16 I.1.19

            I.1.20 II.2.2 II.2.6

            III.2.1 III.2.5 IV.1

            • czyta głośno i cicho • rozpoznaje czytany utwór jako nowelę i wskazuje charakterystyczne cechy noweli

            • wskazuje w utworze punkt kulminacyjny • wskazuje w utworze puentę • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • określa narratora • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • prezentuje bohaterów utworu • określa cechy bohaterów utworu

            • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu

            • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi

            124

            125

            Jak ciekawie opowiadać?

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 259–260

            2

            II.2.3

            II.4.1

            II.4.2

            III.1.3

            III.2.1

            III.2.3

            III.2.7

            III.2.9

            IV.5

            • redaguje opowiadanie twórcze

            • zachowuje trójdzielność kompozycji opowiadania

            • planuje przebieg wydarzeń, sporządzając plan

            • stosuje sformułowania nadające wydarzeniom dynamiczny charakter

            • wprowadza dialogi

            • określa wydarzenie będące punktem kulminacyjnym opowiadania

            • planuje zaskakujące zakończenie (puentę)

            126

            127

            Po co nam przydawki?

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 261–263

            2

            II.1.1 II.1.8

            • wskazuje przydawkę w zdaniu • ustala pytania, na które odpowiada przydawka • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażona przydawka • stosuje przydawki w zdaniu • zaznacza przydawki na wykresach zdań pojedynczych

            128

            Jacy jesteśmy?

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 265–268

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.18 I.1.19

            I.1.20 II.2.6 III.2.1

            III.2.5 III.2.7 IV.1

            IV.5

            • czyta tekst głośno i cicho  • przedstawia miejsce i czas wydarzeń  • określa narratora

            • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów utworu

            • charakteryzuje bohaterów utworu • wyraża swój sąd o bohaterach i ich zachowaniu • porównuje doświadczenia bohaterów z własnymi  • stosuje słownictwo określające przeżycia bohaterów i oceniające ich postawy

            129

            Prasa w naszym życiu.

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 271–274

            1

            I.2.1 I.2.6  II.3.1

            III.2.3 III.2.4 IV.1

            IV.3 IV.9

            • odróżnia gazety od czasopism • rozróżnia rodzaje prasy ze względu na częstotliwość ich ukazywania się, tematykę, rodzaj • poprawnie zapisuje tytuły czasopism

            • odczytuje tytuł, numer i datę wydania

            • wymienia osoby tworzące gazety i czasopisma i opisuje ich pracę • określa cechy osób wykonujących zawody związane z prasą • wynotowuje twórców swojego ulubionego czasopisma • omawia etapy przygotowania gazety lub czasopisma

            • wskazuje w wybranym artykule nagłówek, lid, fakty, opinie • odróżnia fakty od opinii

            130

            131

            Czym dopełnić zdanie?

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 275–278

            2

            II.1.1 II.1.4 II.1.8

            II.1.13

            • wskazuje dopełnienie w zdaniu • odnajduje okolicznik w zdaniu • ustala pytania, na jakie odpowiada dopełnienie • podaje pytania, na jakie odpowiada okolicznik • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażone dopełnienie • rozpoznaje części mowy, którymi jest wyrażony okolicznik • stosuje dopełnienie i okolicznik w zdaniu  • zaznacza dopełnienie i okolicznik na wykresach zdań pojedynczych

            132

            Kiedy używamy wielokropka?

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 279

            1

            II.4.2

            • wymienia zasady użycia wielokropka • stawia wielokropek po wypowiedzeniach niedokończonych z powodu emocji używa wielokropka w nawiasie kwadratowym, zaznaczając opuszczony fragment cytowanego tekstu • stosuje wielokropek zgodnie z zasadami interpunkcji

            133

            134

            Nie, nie i jeszcze raz nie!

            W poszukiwaniu drogowskazów, s. 280–281

            2

            II.1.1 II.1.7 II.4.1

            III.1.3 IV.5

            • zna i stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami  • poprawnie zapisuje wyrazy z przeczeniem nie

            135

            Już wiem! Już potrafię!

            rozdział 6. W poszukiwaniu drogowskazów, s. 282–284

            1

            I.1.1 I.1.3 I.1.7 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.19

            I.1.20 II.1.3 II.1.8 II.4.1 II.4.2  III.2.1

            III.2.5 IV.1

            • korzysta z informacji zawartych w podręczniku

            • powtarza i selekcjonuje informacje

            • wymienia osoby tworzące gazety i czasopisma, określa ich cechy i opisuje pracę

            • rozpoznaje czytany utwór jako baśń i wskazuje charakterystyczne cechy baśni

            • rozpoznaje czytany utwór jako nowelę i wskazuje charakterystyczne cechy noweli • wskazuje w utworze wydarzenie, które stanowi punkt kulminacyjny • wskazuje puentę utworu• rozpoznaje przydawkę, dopełnienie i okolicznik w zdaniu• podaje pytania, na które odpowiadają przydawka, dopełnienie, okolicznik

            • określa, jakimi częściami mowy są wyrażone przydawka, dopełnienie, okolicznik • zaznacza przydawkę, dopełnienie i okolicznik, sporządzając wykres zdania pojedynczego rozwiniętego • wymienia zasady użycia wielokropka i stosuje go zgodnie z zasadami interpunkcji • stosuje zasady ortograficzne pisowni nie z czasownikami, rzeczownikami, przymiotnikami i przysłówkami

            136

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza” – wiadomości  wstępne.

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

            1

             

            Świat przedstawiony utworu, postacie, czas i miejsce akcji, tworzenie planu wydarzeń.

            137

            Sztuka śmiania się do rozpuku.

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

            1

             

             

            138

            Wyobraźnia nade wszystko.

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

            1

             

             

            139

            W poszukiwaniu własnego miejsca.

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

            1

             

             

            140

            Jaka jesteś Aniu Shirley? – piszemy wypracowanie.

            L. Maud Montgomery „Ania z Zielonego wzgórza”

            1

             

             

            141

            Sprawdzian z rozdziału 6.

             

            1

             

             

            142

            Dyktando nr 5

             

            1

             

             

            143

            Test diagnozujący.

             

            1

             

             

            144

            Recytacja wiersza.

             

            1

             

             

            145

            Smak przygody.

            rozdział 7. Smak przygody, s. 286–287

            1

            I.1.1 I.1.4 I.1.6 I.1.9

            I.1.12 I.1.14 I.1.15

            I.1.17 I.1.19 I.1.20

            I.2.3 III.1.3 IV.1

            IV.3

            • określa temat utworu • charakteryzuje podmiot liryczny • wskazuje w tekście przenośnie i epitety i określa ich funkcję • opisuje nastrój utworu • wskazuje w tekście utworu wersy, strofy • odróżnia rymy dokładne od niedokładnych • wskazuje w utworze refren • odnajduje cechy piosenki • wymienia uczucia wyrażone w utworze • wyjaśnia, jaką rolę odgrywa w życiu wyobraźnia

            146

            Jak napisać dedykację?

            • podręcznik NOWE Słowa na start!, rozdział 7. Smak przygody, s. 298

            1

            II.2.2 II.3.7 III.1.3

            III.2.1 III.2.9 IV.4

            • postrzega dedykację jako tekst użytkowy przydatny w podtrzymywaniu więzi społecznych • redaguje dedykację, uwzględniając konieczne elementy • pisze krótko, zwięźle i konkretnie • używa zwrotów grzecznościowych • stosuje odpowiednią kompozycję i układ graficzny

            147

            Jak są powiązane wyrazy w zdaniu?

            rozdział 7. Smak przygody, s. 299–301

            1

            II.1.6 II.1.8 II.1.10

            II.1.13

            • tworzy związki wyrazowe • wskazuje w związkach wyrazowych wyrazy określane i określające • wskazuje w zdaniu związek główny • wypisuje ze zdania związki poboczne • rozwija zdania pojedyncze nierozwinięte w zdania pojedyncze rozwinięte i wskazuje związki poboczne

            148

            Niezwykła tajemnica zamku.

            rozdział 7. Smak przygody, s. 307–311

            1

            I.1.1  I.1.2 I.1.3 I.1.7 I.1.9 I.1.11

            I.1.12 I.1.13 I.1.14

            I.1.16 I.1.17 I.1.19

            I.1.20 I.2.3 I.2.5

            III.1.3 III.1.4 III.1.5

            III.2.1 III.2.5 IV.1

            IV.3

            • czyta głośno, cicho i z podziałem na role • określa tekst jako powieść przygodowąprzedstawia miejsce i czas wydarzeń • opowiada o wydarzeniach przedstawionych w utworze • przedstawia bohaterów

            • określa cechy bohaterów • opisuje uczucia Paragona w czasie nocnej wyprawy na zamek

            149

            Zgłębiamy tajniki pracy radiowców

            rozdział 7. Smak przygody, s. 312–314

            1

            I.2.13 II.1.6 III.1.1

            III.1.4 IV.3 IV.4

            IV.7

            • wymienia osoby tworzące audycje radiowe i opisuje ich pracę • określa cechy osób wykonujących zawody związane z radiem • odróżnia rodzaje audycji radiowych • wyjaśnia terminy: emisja, ramówka, program cykliczny • wskazuje podobieństwa i różnice między radiem a telewizją  • poprawnie odmienia rzeczownik radio i stosuje go w zdaniach

            150

            151

            Tworzymy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

            rozdział 7. Smak przygody, s. 315–317

            2

            II.1.1 II.1.12 II.1.13

            II.4.2 III.2.9

            • wskazuje zdania złożone • wskazuje zdania składowe w zdaniu złożonym • odróżnia zdania złożone współrzędnie od zdań złożonych podrzędnie • układa zdania złożone ze zdań składowych • wskazuje zdanie nadrzędne i zdanie podrzędne w zdaniu złożonym podrzędnie • odróżnia wykres zdania złożonego współrzędnie od wykresu zdania złożonego podrzędnie

            • stosuje odpowiednie spójniki, łącząc zdania pojedyncze w złożone

            152

            Gdzie postawić przecinek w zdaniu złożonym?

            rozdział 7. Smak przygody, s. 318

            1

            II.1.1

            II.4.2

            IV.5

            • wymienia zasady użycia przecinka w zdaniu złożonym • oddziela zdania składowe przecinkiem

            • określa, przed którymi spójnikami należy postawić przecinek, a przed którymi nie • stosuje przecinek zgodnie z zasadami interpunkcji • korzysta ze słownika

            153

            154

            Kiedy mała, a kiedy wielka litera?

            rozdział 7. Smak przygody, s. 319–323

            2

            II.4.1 III.2.9

            • zapisuje wielką literą: – imiona, nazwiska, pseudonimy, przezwiska, tytuły, nazwy świąt i dni świątecznych – nazw państw, miast, dzielnic, regionów, nazwy mieszkańców państw, regionów, kontynentów i planet – nazw gwiazd, planet i ich mieszkańców • zapisuje małą literą: – nazwy obrzędów i zwyczajów – nazwy mieszkańców miast, dzielnic, wsi

            przymiotniki utworzone od nazw własnych – spójniki i przyimki występujące wewnątrz tytułów

            155

            156

            Czego nauczyły nas przygody bohaterów naszych lektur?

            rozdział 7. Smak przygody, s. 324–326

            2

            I.1.1 I.1.2 I.1.3 I.1.6

            I.1.7 I.1.9 I.1.10

            I.1.11 I.1.12 I.1.14

            I.1.16 I.1.19 II.1.10

            II.1.12 II.4.1 II.4.2

            III.2.1 III.2.5 IV.1

            • wymienia osoby tworzące audycje radiowe, określa ich cechy i opisuje pracę • rozróżnia rodzaje audycji radiowych • rozpoznaje czytany utwór jako powieść fantasy i wskazuje jej charakterystyczne cechy

            • rozpoznaje czytany utwór jako dziennik i wskazuje charakterystyczne cechy dziennika • odróżnia wykres zdania złożonego współrzędnie od wykresu zdania złożonego podrzędnie • wykorzystuje zasady użycia przecinka w zdaniu złożonym • stosuje zasady pisowni wielką i małą literą

             

             

Lorem ipsum...