- O mnie
- Moje przedmioty
- Album fotograficzny
- Wymagania edukacyjne i sposoby oceniania dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Sposoby oceniania z j. polskiego dla uczniów klas IV - VIII.
- NOWE słowa na start! program nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII Szkoły Podstawowej Nowa Era.
- Rozkład materiału z j. polskiego kl. IV NE
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. IV NE.
- Rozkład materiału z j. polskiego kl. V NE
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. V NE.
- Rozkład materiału z j. polskiego kl. VI NE.
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VI NE.
- Rozkład materiału z j. polskiego kl. VII NE.
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VII NE.
- Rozkład materiału z j. polskiego kl. VIII NE.
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VIII NE.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z j. polskiego kl. VII NE.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
NOWE Słowa na start!, klasa 7 (NOWA EDYCJA 2020–2022)
Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff, będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku NOWE Słowa na start! w klasie 7 (NOWA EDYCJA 2020–2022). Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
Numer
i temat lekcji
Wymagania konieczne
(ocena dopuszczająca)
Uczeń potrafi:
Wymagania podstawowe
(ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:
Wymagania rozszerzające
(ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:
Wymagania dopełniające
(ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:
Wymagania wykraczające
(ocena celująca)
Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:
2.
Charaktery
• opisać obraz
• nazwać barwy użyte przez artystę
• przedstawić skojarzenia związane z obrazem
• wyrazić swoją opinię na temat obrazu
• zinterpretować znaczenie barw
• wyjaśnić, dlaczego na obrazie są dwa wizerunki tego samego mężczyzny
• zinterpretować tytuł obrazu
• zinterpretować przesłanie obrazu w kontekście prawdy o człowieku
• podjąć dyskusję na temat przyczyn postrzegania tej samej osoby na różne sposoby
• porównać obraz z innymi tekstami kultury podejmującymi temat postrzegania człowieka z różnych perspektyw
3.
Wytrzymałość
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaj literacki utworu
• określić rodzaj narracji
• scharakteryzować główną bohaterkę utworu
• omówić postawy pozostałych bohaterów utworu
• omówić sposób przedstawienia opisanej historii w artykułach prasowych
• omówić wpływ narracji na odbiór utworu
• na podstawie wywiadu z autorką wypowiedzieć się na temat funkcji humoru w tekstach literackich
4.
Podróż w czasy starożytne
• określić ramy czasowe starożytności
• wypowiedzieć się na temat wierzeń ludzi żyjących w starożytności
• wymienić najważniejsze cechy antycznej sztuki
• wypowiedzieć się na temat dziedzictwa kulturowego wywodzącego się z religii
• wymienić osiągnięcia cywilizacyjne, które zawdzięczamy ludziom żyjącym w starożytności
• wypowiedzieć się na temat dziedzictwa cywilizacyjnego starożytności, wartościując je
• omówić wybrane dzieła antycznej sztuki
5.
Niezłomność
• omówić treść fragmentów tekstu
• wymienić przydomki Ateny i przypisywane jej atrybuty
• wymienić cechy charakteru Ateny i zilustrować je przykładami
• określić temat mitu i wyjaśnić jego funkcję
• ocenić postępowanie bogini
• podjąć dyskusję na temat wpływu emocji na postępowanie
6.
Pokora
• omówić treść fragmentu tekstu
• ułożyć plan wydarzeń przedstawionych w przypowieści
• wymienić cechy bohaterów przypowieści i zilustrować je przykładami
• ocenić zachowanie ojca
• wypowiedzieć się na temat emocji towarzyszących starszemu synowi
• sformułować morał przypowieści
• wyjaśnić znaczenie frazeologizmu syn marnotrawny
• podjąć dyskusję na temat sensu dawania komuś drugiej szansy
• omówić obraz Keitha Vaughana Powrót syna marnotrawnego
• odnaleźć w różnych źródłach inne realizacje motywu syna marnotrawnego
7.
Silny charakter
(lektura uzupełniająca)
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaj narracji
• scharakteryzować bohatera utworu
• omówić sposób przedstawienia przeżyć wewnętrznych bohatera
• zinterpretować wskazanecsłowa
• dokonać analizy sposobu przedstawienia rekinów
• podjąć dyskusję na temat sentencji i odnieść te słowa do wybranych tekstów kultury
8.
Czarny charakter
• omówić treść fragmentów tekstu
• wymienić cechy Lorda Voldemorta
• omówić metody działania Lorda Voldemorta
• wskazać cele Lorda Voldemorta
• wymienić przeciwników Lorda Voldemorta
• omówić działania podejmowane przez Zakon Feniksa po to, aby unieszkodliwić Lorda Voldemorta
• odnieść określenie czarny charakter do Lorda Voldemorta
• ocenić postawę Korneliusza Knota
• omówić postać będącą antywzorem z innego tekstu kultury
9.
Jak komponować tekst i budować akapity?
• wymienić cechy dobrze skomponowanego tekstu
• wskazać w podanym tekście główne zdanie akapitu
• sformułować plan wypowiedzi argumentacyjnej
• uporządkować wskazaną wypowiedź
• poprawić wskazane wypracowanie
• sformułować wstęp do wypracowania
• wskazać wyrazy i wyrażenia sygnalizujące powiązania między zdaniami
• stworzyć wewnętrznie uporządkowane, spójne wypracowanie
`
10. i 11.
Jak napisać opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią?
• wymienić cechy mitu i przypowieści
• zgromadzić informacje na temat symbolicznego znaczenia postaci mitologicznych
• zgromadzić informacje na temat metaforycznej wymowy przypowieści
• dokonać analizy tekstu współczesnej wersji mitu
• dokonać analizy tekstu współczesnej wersji przypowieści
• zredagować opis przeżyć wewnętrznych postaci mitologicznej i/lub biblijnej
• stworzyć opowiadanie inspirowane mitem i/lub przypowieścią
`
12. i 13.
Odmienne i nieodmienne części mowy
• wymienić odmienne i nieodmienne części mowy
• scharakteryzować odmienne i nieodmienne części mowy
• nazwać części mowy występujące w tekście
• określić formy odmiennych części mowy
• uzupełnić tekst właściwymi przyimkami
• przekształcić formy czasowników
• użyć czasowników we właściwych formach
• przeredagować zdania, używając właściwych zaimków
• użyć w zdaniach właściwych spójników
14.
Pisownia nie z różnymi częściami mowy – przypomnienie
i uzupełnienie wiadomości
• wymienić części mowy, z którymi nie piszemy łącznie i rozdzielnie
• wymienić wyjątki od obowiązujących reguł
• uzupełnić tekst poprawnie zapisanymi wyrazami z nie
• wskazać regułę ortograficzną właściwą dla podanych przykładów
• zredagować tekst, w którym występują poprawnie zapisane wyrazy z nie
15.
Imiesłowy przymiotnikowe
• zdefiniować imiesłowy
• zdefiniować imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne
• omówić regułę tworzenia imiesłowów przymiotnikowych
• wskazać imiesłowy przymiotnikowe w podanym tekście
• wskazać imiesłowy przymiotnikowe w tekście i podzielić je na kategorie
• uzupełnić tekst właściwymi imiesłowami przymiotnikowymi
• przekształcić formy czasowników w imiesłowy przymiotnikowe
• utworzyć i nazwać imiesłowy przymiotnikowe
16.
Imiesłowy przysłówkowe
• zdefiniować imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie
• omówić regułę tworzenia imiesłowów przysłówkowych
• wskazać imiesłowy przysłówkowe w podanym tekście
• wskazać imiesłowy przysłówkowe w tekście i podzielić je na kategorie
• uzupełnić tekst właściwymi imiesłowami przysłówkowymi
• przekształcić formy czasowników w imiesłowy przysłówkowe
• utworzyć i nazwać imiesłowy przysłówkowe
17.
Pisownia nie z imiesłowami
• wymienić zasady pisowni nie z imiesłowami
• zastąpić określenia oznaczające cechy imiesłowami z przeczeniem nie
• utworzyć imiesłowy z przeczeniem nie
• zredagować tekst, w którym występują imiesłowy z przeczeniem nie
18.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: starożytność, sztuka antyczna, mit, przypowieść (parabola), symbol, epika, odmienne i nieodmienne części mowy, imiesłowy przymiotnikowe czynne i bierne, imiesłowy przysłówkowe współczesne i uprzednie, kompozycja tekstu, opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
19.
Cienie i blaski życia
• opisać obraz
• opisać postacie przedstawione na obrazie
• omówić kolorystykę dzieła
• odnieść sytuację przedstawioną na obrazie do jego tytułu
• omówić kompozycję dzieła
• wypowiedzieć się na temat roli gry światła
• omówić wybrany tekst kultury tematycznie zbliżony do dzieła Auguste’a Renoira
20.
Szczęście w nieszczęściu
• omówić treść fragmentów tekstu
• opisać reakcje mędrca na poszczególne okoliczności
• określić myśl przewodnią poznanej bajki filozoficznej
• omówić funkcję pytań retorycznych w tekście
• zinterpretować funkcję odniesień do zjawisk przyrody w tekście
• zinterpretować obraz Olega Kharkhana Tragiczny list w kontekście poznanej bajki filozoficznej
21.
Podróż w czasy renesansu
• określić ramy czasowe renesansu
• wyjaśnić pochodzenie nazwy epoki
• zdefiniować humanizm
• wymienić najważniejsze dokonania renesansowe i określić ich funkcję
• wymienić najważniejszych twórców epoki
• omówić specyfikę sztuki renesansowej
• omówić dzieło renesansowe
• omówić wybrane dzieło lub wynalazek Leonarda da Vinci
• opisać renesansowe miasto idealne
22.
Twórca i jego dzieło – Jan Kochanowski
• wymienić najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego
• scharakteryzować twórczość poety
• wskazać elementy renesansowe w twórczości Jana Kochanowskiego
• przedstawić funkcję Czarnolasu w twórczości poety
23.
Pół żartem, pół serio
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść utworów
• określić charakter fraszek
• wskazać elementy humoru we fraszkach
• omówić sposób obrazowania w utworach
• wskazać konteksty utworów i nawiązania do nich
24.
Na scenie życia
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęć: fraszka, wiersz sylabiczny, rym, powtórzenie
• omówić treść fraszki
• wskazać środki stylistyczne użyte przez Jana Kochanowskiego
• przedstawić układ rymów we fraszce
• wyjaśnić znaczenie pojęcia fraszka w różnych kontekstach
• omówić funkcję powtórzenia na początku fraszki
• omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze
• omówić funkcję wyliczenia wartości ważnych dla człowieka
• zinterpretować dwa ostatnie wersy utworu w odniesieniu do toposu świata jako teatru
• omówić cechy wspólne poznanych fraszek
25.
Wartość zdrowia
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęcia apostrofa
• omówić treść fraszki
• wskazać środki stylistyczne użyte przez poetę
• określić funkcję apostrofy rozpoczynającej utwór
• określić funkcję wyliczenia
• sformułować główną myśl fraszki
• zinterpretować funkcję uosobienia w tekście
• podjąć dyskusję na temat aktualności poznanej fraszki
26. i 27.
Przepis na szczęście
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęcia archaizm
• omówić treść utworów
• wskazać podmiot liryczny każdej z fraszek
• wskazać adresata lirycznego fraszki Na dom w Czarnolesie
• wskazać archaizmy w utworach
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego każdej z fraszek
• wskazać apostrofę we fraszce Na lipę i wyjaśnić jej funkcję
• przedstawić współczesne formy wskazanych archaizmów
• przedstawić stosunek Jana Kochanowskiego do natury na podstawie fraszki Na lipę
• określić kontekst biograficzny fraszki Na dom w Czarnolesie
• omówić renesansowy charakter fraszek
• podjąć dyskusję na temat najważniejszych aspektów życia
28.
Wśród ludzi
(lektura obowiązkowa)
• określić temat każdego z utworów
• wskazać cechy gatunkowe w utworach
• omówić sposób wykorzystania frazeologizmów
• wskazać związki frazeologiczne, do których nawiązał Jan Sztaudynger w utworach Głos w telefonie i Lustro
• wypowiedzieć się na temat prawd życiowych przywołanych w utworach
• omówić podobieństwa i różnice pomiędzy utworami Jana Sztaudyngera oraz Jana Kochanowskiego w kontekście historycznym
29.
Być szczęśliwym
• omówić treść wiersza
• wskazać podmiot liryczny utworu
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu
• podzielić wiersz na części tematyczne
• omówić symbolikę ogrodu, przywołując kontekst biblijny
• określić funkcję środków stylistycznych użytych przez poetę
• zinterpretować tytuł utworu
• zinterpretować przyjęcie przez podmiot liryczny postawy wyprostowanej
• omówić postrzeganie szczęścia przez podmiot liryczny
• omówić język utworu Czesława Miłosza
• wypowiedzieć się na temat życia i twórczości poety
30.
Wiejska sielanka
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęcia pieśń
• omówić treść pieśni
• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu
• wymienić obowiązki gospodarza i gospodyni
• wskazać środki stylistyczne użyte w utworze
• omówić przedstawiony w wierszu kontrast pomiędzy życiem na wsi a życiem w mieście i określić jego funkcję
• omówić funkcję środków stylistycznych użytych w utworze
• omówić koncepcję życia na wsi przedstawioną w wierszu
• odnieść utwór do renesansowego humanizmu
31.
Radość życia
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęć: rym gramatyczny, apostrofa, uosobienie
• omówić treść wiersza
• wskazać podmiot liryczny utworu
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu
• określić rodzaje rymów występujących w wierszu
• zinterpretować metafory użyte w wierszu
• omówić funkcję personifikacji
• wyjaśnić przesłanie wiersza
• nazwać adresata apostrofy zawartej w ostatniej zwrotce utworu i podać jego określenia bliskoznaczne
• odnaleźć w dowolnych źródłach informacje na temat filozofii epikurejskiej
32.
Stara bieda
• sformułować główne myśli tekstu
• omówić na podstawie tekstu różnice pomiędzy Polakami a reprezentantami innych nacji
• wymienić funkcje narzekania
• przedstawić zalety narzekania wymienione w tekście
• wyjaśnić znaczenie rysunku umieszczonego w podręczniku w odniesieniu do treści tekstu
• podjąć dyskusję na temat funkcji narzekania
• wymienić inne stereotypy dotyczące Polaków
33., 34. i 35.
Wobec śmierci
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść trenów
• określić rodzaj liryki, który reprezentują treny
Tren I:
• wskazać adresatów, wymienionych na początku utworu i wyjaśnić funkcję apostrofy
Tren V:
• wskazać w wierszu porównanie homeryckie i określić jego funkcję
Tren VII:
• wskazać adresatów utworu
Tren VIII:
• wskazać adresata utworu
• wymienić cechy Urszulki przywołane przez podmiot liryczny
Tren I:
• zinterpretować metaforyczne znaczenie smoka w wierszu
• omówić funkcję pytania retorycznego użytego w zakończeniu trenu
Tren V:
• zinterpretować metaforyczne znaczenie oliwki i sadownika w utworze
• omówić funkcję pytania retorycznego użytego w puencie utworu
Tren VII:
• omówić funkcję zdrobnień w wierszu
• wyjaśnić dwojakie znaczenie wyrazu skrzynka użytego w utworze
Tren VIII:
• wyjaśnić funkcję kontrastu pomiędzy ukazaniem domu przed śmiercią Urszulki i po tym wydarzeniu
Tren I:
• zinterpretować znaczenie puenty utworu
Tren V:
• wyjaśnić przyczynę przywołania Persefony w trenie
Tren VII:
• omówić funkcję wykrzyknienia użytego w puencie utworu
• omówić funkcję odwołania do ubioru dziecka
wszystkie poznane treny:
• porównać poznane utwory i wyrazić swoją opinię na temat zawartego w nich ładunku emocjonalnego
• wskazać cechy wspólne poznanych trenów
• omówić wybrany tekst kultury, w którym została przedstawiona strata bliskiej osoby, i porównać go z utworami Jana Kochanowskiego
36.
Co już wiemy o twórczości Jana Kochanowskiego?
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
37.
Przeżywanie straty
• omówić treść fragmentów tekstu
• wskazać narratora tekstu
• scharakteryzować narratora tekstu
• opisać sposób przeżywania żałoby przez narratora i jego mamę
• omówić relacje pomiędzy bohaterami
• zinterpretować sens zakończenia przywołanych fragmentów tekstu
• porównać sposoby przeżywania żałoby przez bohaterów książki z tym przedstawionym w trenach Jana Kochanowskiego
• wypowiedzieć się na temat przeżywania żałoby i sposobów kultywowania pamięci o zmarłych w innych kulturach
38.
Jak opisywać dzieła sztuki?
• wymienić elementy, które powinien zawierać opis dzieła sztuki
• zgromadzić informacje na temat opisywanego dzieła sztuki
• określić temat obrazu
• określić kompozycję dzieła
• opisać kolorystykę i nastrój obrazu
• wypowiedzieć się na temat proporcji dzieła
• zredagować opis wskazanego obrazu
39.
Malarstwo
• wymienić typy dzieł malarskich
• rozróżnić najważniejsze typy dzieł malarskich
• wymienić główne środki wyrazu dzieła malarskiego
• wskazać główne środki wyrazu dzieła malarskiego na konkretnym przykładzie
• wymienić kryteria, według których ocenia się obraz
• ocenić obraz według podanych kryteriów
• zrelacjonować wizytę w galerii lub muzeum
40.
Archaizmy
• wymienić rodzaje archaizmów
• zastąpić archaizmy wyrazami współczesnymi
• wskazać archaizmy w podanych zdaniach
• określić rodzaje podanych archaizmów
• określić funkcję archaizmów w tekście stylizowanym
• stworzyć tekst z archaizmami
41.
Części zdania i związki wyrazowe w zdaniu – przypomnienie wiadomości
• wymienić części zdania
• nazwać związki wyrazowe
• wskazać główne części zdania i je nazwać
• wskazać zdania bezpodmiotowe
• wskazać w zdaniach określenia i je nazwać
• wypisać związki wyrazowe występujące w podanych zdaniach
• ułożyć wypowiedzenia z różnymi częściami zdania
42.
Wypowiedzenia – przypomnienie wiadomości
• wymienić rodzaje wypowiedzeń w zależności od celu wypowiedzi
• wymienić rodzaje zdań w zależności od liczby orzeczeń
• rozpoznać rodzaje wypowiedzeń w zależności od celu wypowiedzi
• odróżnić zdanie od równoważnika zdania
• rozpoznać rodzaje zdań w zależności od liczby orzeczeń
• wskazać w tekście zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte
• wskazać w tekście zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
• przekształcić zdanie w równoważnik zdania i odwrotnie
• utworzyć zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
43.
Zdania złożone współrzędnie – przypomnienie wiadomości
• wymienić rodzaje zdań złożonych współrzędnie
• rozpoznać rodzaje zdań złożonych współrzędnie
• stosować poprawną interpunkcję w zdaniach złożonych współrzędnie
• tworzyć wykresy zdań złożonych współrzędnie
• tworzyć zdania złożone współrzędnie różnych typów
44.
Pisownia wyrazów wielką i małą literą – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
• wymienić zasady pisowni wyrazów wielką literą
• wymienić zasady pisowni wyrazów małą literą
• uzupełnić tekst wyrazami zapisanymi od wielkiej i małej litery
• wyjaśnić zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą, odnosząc się do podanych przykładów
• wyjaśnić zasadę pisowni wielką literą wyrazów w zwrotach grzecznościowych
• zastosować zasadę pisowni wielką literą wyrazów w zwrotach grzecznościowych w samodzielnie zredagowanym tekście
45.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: renesans, sztuka renesansu, fraszka, tren, pieśń, wiersz sylabiczny, porównanie homeryckie, malarstwo, opis dzieła sztuki, archaizmy, wypowiedzenia, zdanie pojedyncze, zdanie złożone współrzędnie, zdanie złożone podrzędnie, równoważnik zdania, części zdania i związki wyrazowe w zdaniu
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
46.
Relacje międzyludzkie
• opisać obraz
• wypowiedzieć się na temat postaci przedstawionych na obrazie
• określić sytuację, w jakiej zostały przedstawione postaci
• omówić kompozycję dzieła
• nazwać typ autoportretu, który naśladuje artystka
• wypowiedzieć się na temat funkcji mediów społecznościowych
• podjąć dyskusję na temat estetyki selfie
47.
Porozumienie
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaje narracji
• scharakteryzować głównego bohatera tekstu
• przedstawić opinie Marka o rodzicach
• porównać pierwszy i drugi wpis Marka oraz określić funkcję różnic między nimi
• wskazać elementy stylu potocznego i języka młodzieży w treści bloga Marka
• dokonać analizy rozmowy ojca z synem
• dokonać analizy drugiego wpisu na blogu i wskazać środki, za pomocą których bohater buduje swój wizerunek
• podjąć dyskusję na temat blogów młodzieżowych
48.
Trudy wychowania
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść fragmentów tekstu
• omówić świat przedstawiony w dziele
• scharakteryzować bohaterów fragmentów utworu
• przedstawić rodzinę opisaną we fragmentach utworu
• przedstawić opinie bohaterów na temat wychowywania dzieci
• zinterpretować tytuł utworu
• zinterpretować tytuł utworu w kontekście historycznym
49.
Każdy może być dobry – sens życia według Ebenezera Scrooge’a
(lektura obowiązkowa)
• określić rodzaj literacki utworu
• wskazać w słowach Scrooge’a kierowanych do siostrzeńca wypowiedź ironiczną
• wyjaśnić, kim jest główny bohater utworu i jak jego charakter uwidacznia się w wyglądzie
• określić stosunek narratora do głównego bohatera tekstu
• przedstawić wartości, którymi kierował się w życiu Scrooge, i wskazać te, których początkowo mu zabrakło
• porównać Scrooge’a z jego siostrzeńcem na podstawie ich wypowiedzi
• zinterpretować wskazany fragment utworu
• opisać uczucia Scrooge’a w chwili, gdy odeszła od niego ukochana kobieta
• napisać ogłoszenie, które zawiera informacje o wyglądzie postaci
• zacytować sformułowania, dzięki którym narrator nawiązuje kontakt z czytelnikiem, i wyjaśnić, czemu służy taki zabieg
• omówić sposób spotęgowania przez narratora wrażenia tajemnicy i niesamowitości w opisie wydarzeń przy drzwiach domu Scrooge’a
50.
Przemiana bohatera pod wpływem świąt
(lektura obowiązkowa)
• wypowiedzieć się na temat symbolicznego przesłania, jakie dla ludzi wierzących niosą święta Bożego Narodzenia
• opisać wybrane święta z przeszłości głównego bohatera
• opisać, w jaki sposób w Opowieści wigilijnej zostało przedstawione Boże Narodzenie
• określić stosunek Ebenezera Scrooge’a do świąt Bożego Narodzenia opisany na początku utworu
• nazwać emocje towarzyszące Scrooge’owi w trakcie kolejnych podróży w czasie i przestrzeni
• określić, co uświadomił sobie bohater podczas wizyty ostatniego ducha
• przedstawić wcześniejsze relacje Ebenezera Scrooge’a z ludźmi i wyjaśnić, co stało się z osobami, które kochał
• opisać realia społeczne, w których dorastała główna postać utworu
• podać przykłady zachowań i decyzji bohatera, które pokazują jego wewnętrzną przemianę
• wyjaśnić, do jakich powszechnych skojarzeń związanych z Bożym Narodzeniem odwołał się Charles Dickens
• napisać wypracowanie na temat: „Czy – Twoim zdaniem – Ebenezer Scrooge wykorzystał swoją szansę, czy też jego przemiana była chwilowa?”
• przygotować prezentację na temat symboliki świąt w kulturze popularnej
51. i 52.
Realizm i fantastyka w opowiadaniu Charlesa Dickensa
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić, w jaki sposób – oprócz bezpośrednich ocen i opisów – narrator charakteryzuje głównego bohatera opowiadania
• opisać sposób przedstawienia duchów w utworze
• udowodnić, że Scrooge jest typowym przykładem filistra
• wyjaśnić, czemu miało służyć wprowadzenie do utworu elementów fantastycznych
• omówić relacje między sferami realistyczną i fantastyczną w opowiadaniu
• sporządzić spis problemów społecznych, które zostały zaprezentowane w Opowieści wigilijnej
• przygotować mowę dla adwokata broniącego Ebenezera Scrooge’a, w której przekonuje on duchy świąt, by podjęły walkę o duszę tej postaci
• wskazać różnice między światem współczesnym a tym przedstawionym w lekturze z uwzględnieniem warunków pracy, sytuacji dzieci i kobiet oraz problemu ubóstwa
• przedstawić wiadomości o życiu w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii zdobyte dzięki lekturze Opowieści wigilijnej
53.
Podróż w czasy oświecenia
• określić ramy czasowe oświecenia
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki
• wymienić priorytety oświeceniowe
• wyjaśnić, co służyło rozpowszechnianiu idei oświecenia w Europie
• wymienić dzieła sztuki oświeceniowej
• omówić specyfikę polskiego oświecenia
• scharakteryzować sztukę oświecenia
• omówić wybrane dzieło oświeceniowe
• zaprezentować wybraną postać oświecenia
54. i 55.
Twórca i jego dzieło – Ignacy Krasicki
• wymienić najważniejsze etapy życia Ignacego Krasickiego
• omówić treść poznanych bajek
• scharakteryzować twórczość poety
• wskazać cechy gatunkowe w poznanych utworach
• wyjaśnić sens alegorii użytych w bajkach
• przedstawić morały poznanych bajek
• wypowiedzieć się na temat udziału Ignacego Krasickiego w inicjatywach oświeceniowych
• wypowiedzieć się na temat aktualności bajek poety
• wskazać elementy światopoglądu oświeceniowego w bajkach Ignacego Krasickiego
56. i 57.
W krzywym zwierciadle
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęcia satyra
• omówić treść satyry
• określić rodzaj literacki utworu
• wskazać narratora utworu
• podzielić utwór na części tematyczne i nadać im tytuły
• scharakteryzować szlachcica i jego żonę
• wskazać na podstawie tekstu cechy gatunkowe satyry
• omówić problem poruszony w satyrze
• omówić związek satyry ze światopoglądem epoki
• podjąć dyskusję na temat celowości ośmieszania postaw i zachowań w procesie dydaktycznym
• podjąć dyskusję na temat zalet i wad obcych wpływów kulturowych
58.
Co już wiemy o twórczości Ignacego Krasickiego?
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
59.
Przemijanie
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść wiersza
• wskazać podmiot liryczny utworu
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu
• omówić postawę podmiotu lirycznego wobec otaczającej go rzeczywistości
• nazwać rodzaje rymów występujące w utworze
• zinterpretować funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu
• zinterpretować sposób ukazania przemijania w wierszu
• wskazać stały związek frazeologiczny użyty w wierszu i omówić jego funkcję
• postawić tezę interpretacyjną
• dokonać analizy obrazu miłości przedstawionego w utworze
• omówić różne sposoby przedstawienia motywu przemijania w tekstach kultury
60.
Zrozumieć miłość
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść fragmentu utworu
• zapisać w punktach historię Małego Księcia i róży
• wyjaśnić, jakie uczucia towarzyszyły Małemu Księciu w kontakcie z różą i jak one ewoluowały
• wymienić konsekwencje oswojenia i wyjaśnić, co można dzięki niemu zyskać
• wytłumaczyć, jak lis i Mały Książę rozumieli odpowiedzialność
• wytłumaczyć, czym było motywowane zachowanie róży i co chciała ona dzięki niemu zyskać
• opisać dwa rodzaje miłości: Małego Księcia do róży i róży do Małego Księcia
• wyjaśnić, co według lisa oznacza słowo oswoić i dlaczego używa on tego określenia zamiast słów zaprzyjaźnić się, pokochać
• wyjaśnić, jak Mały Książę dzięki naukom lisa zaczął postrzegać swoją relację z różą
• wyjaśnić metaforyczne znaczenie ogrodu pełnego róż i scharakteryzować stosunek głównego bohatera do tych kwiatów przed rozmową z lisem oraz po niej
• przedstawić swoje stanowisko na temat tego, w czym odpowiedzialność za drugiego człowieka przejawia się w codziennym życiu
• napisać pracę popartą przykładami z utworów literackich i innych tekstów kultury na temat: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że miłość to uczucie paradoksalne, które przynosi szczęście i cierpienie?”
• odszukać w podanych fragmentach tekstu zdania o charakterze sentencji i wskazać to, które najbardziej do niego przemawia
61. i 62.
Mały Książę jako baśń i przypowieść
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść utworu
• zapisać w punktach wydarzenia przedstawione w tekście
• określić rodzaj literacki utworu
• wypowiedzieć się na temat narracji w utworze i jej wpływu na sposób przedstawienia świata
• wskazać wydarzenia i sytuacje o charakterze baśniowym i realistycznym
• wskazać w utworze cechy przypowieści
• scharakteryzować tytułowego bohatera na podstawie opisu jego planety i reakcji na różne doświadczenia
• przedstawić sytuację, w której znalazł się pilot krótko przed spotkaniem z Małym Księciem, i wyjaśnić, co ona może symbolizować
• opisać przemianę wewnętrzną pilota
• wyszukać w tekście fragmenty o charakterze aforyzmów
• sformułować pytania, na które można odpowiedzieć aforyzmami z Małego Księcia
• wskazać adresata książki Mały Książę i uzasadnić swoje zdanie
• zinterpretować decyzję Małego Księcia o odejściu w kontekście rozważań nad wymową utworu
• odczytać znaczenie motywu wody w Małym Księciu
• wyjaśnić, dlaczego pilot wybrał się na poszukiwanie studni, choć ten pomysł wydawał mu się absurdalny
• podjąć dyskusję na temat obecności zachowań, przedstawionych w utworze w świecie współczesnym
63. Podróż Małego Księcia w poszukiwaniu...
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić, dlaczego Mały Książę wyruszył w podróż
• omówić relację pomiędzy Małym Księciem a różą i przedstawić stan emocjonalny głównego bohatera w momencie rozstania
• scharakteryzować mieszkańców poszczególnych planet
• opisać sytuację, w której Mały Książę zaczyna rozumieć sens swojej wędrówki i relacji z różą
• wyjaśnić, co symbolizują mieszkańcy poszczególnych planet
• wytłumaczyć, czego Mały Książę dowiedział się o świecie dorosłych
• wytłumaczyć, czym była podróż dla Małego Księcia i czego tak naprawdę poszukiwał bohater
• sformułować listę przestróg, które należy mieć na uwadze, by nie podzielić losu mieszkańców przedstawionych planet
• wyjaśnić, w jakim świetle zostały przedstawione wartości rządzące światem dorosłych i co o nich myśli główny bohater książki
• zinterpretować symbolikę podróży w odniesieniu do poznanego utworu i w sensie ogólnym
• zredagować subiektywny opis Ziemi
• omówić sposoby przedstawienia relacji międzyludzkich w innych tekstach kultury
• porównać utwór z jego ekranizacją w reżyserii Marka Osborne’a
64.
Wyobcowanie
• omówić treść wiersza
• scharakteryzować tytułową bohaterkę utworu
• określić nastrój utworu
• omówić stan psychiczny bohaterki
• zinterpretować wskazany fragment
• podjąć dyskusję na temat możliwości poznania samego siebie
65.
Jak przygotować wypowiedź argumentacyjną?
• wymienić etapy przygotowywania wypowiedzi argumentacyjnej
• odnaleźć tezę i argumenty w zaprezentowanym tekście
• wskazać różne typy argumentów w podanym tekście
• sformułować argumenty potwierdzające podaną tezę
• stworzyć wypowiedź argumentacyjną
66.
Rzeźba
• wymienić etapy rozwoju rzeźby
• wskazać najważniejsze cechy rzeźby na poszczególnych etapach jej rozwoju
• rozróżniać najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich ze względu na temat
• omówić elementy języka rzeźby na przykładzie wybranego dzieła
• ocenić dzieło sztuki według podanych kryteriów
• wypowiedzieć swoją opinię na temat rzeźby abstrakcyjnej
• przygotować prezentację na temat wybranego artysty
• stworzyć pisemną recenzję wybranego dzieła sztuki
67. i 68.
Typy zdań złożonych podrzędnie
• wymienić typy zdań złożonych podrzędnie
• wskazać w wypowiedzeniu orzeczenia i rozdzielić zdania składowe
• wskazać zdanie nadrzędne
• sformułować pytania do zdań podrzędnych
• określić typy zdań podrzędnych
• przedstawić relację zdań na wykresie
69.
Zdania złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania
• zdefiniować imiesłowowy równoważnik zdania
• uzupełnić podane wypowiedzenia imiesłowowymi równoważnikami zdania
• poprawić wypowiedzenia z błędnym użyciem imiesłowowych równoważników zdania
• wymienić pytania, na jakie odpowiadają zdania podrzędne w podanych przykładach
• wymienić warunki, jakie musi spełniać poprawnie skonstruowane wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania
• przedstawić relację zdań na wykresie
• przekształcić podane wypowiedzenia tak, aby powstały imiesłowowe równoważniki zdania
70.
Mowa niezależna i mowa zależna
• wyjaśnić różnice pomiędzy mową niezależną a mową zależną
• wskazać w podanym tekście mowę niezależną i mowę zależną
• przekształcić wypowiedzi w mowie zależnej na mowę niezależną i odwrotnie
• przekształcić dowolny dialog na mowę zależną
• zastosować w zapisie dialogu poprawną interpunkcję
• zredagować tekst, w którym wypowiedzi bohaterów mają formę mowy zależnej
71.
Jak napisać streszczenie?
• wymienić etapy pisania streszczenia
• zastosować słownictwo przydatne przy pisaniu streszczenia
• wskazać usterki w podanym streszczeniu
• poprawić błędy w podanym streszczeniu
• przygotować w punktach streszczenie ostatnio widzianego filmu
• stworzyć streszczenie wybranego tekstu narracyjnego
72.
Zasady cytowania tekstów
• przedstawić zasady cytowania tekstów
• przedstawić zasady cytowania poezji
• wymienić zasady tworzenia opisu bibliograficznego
• uzupełnić podany tekst zawierający cytat odpowiednimi znakami interpunkcyjnymi
• stworzyć tekst zawierający cytaty
• stworzyć opisy bibliograficzne cytowanych przez siebie źródeł
73.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: oświecenie, sztuka oświecenia, rzeźba, rymy męskie i żeńskie, alegoria, bohater dynamiczny, zdania złożone podrzędnie, zdania złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania, mowa zależna i niezależna, wypowiedź o charakterze argumentacyjnym
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
74.
Człowieczeństwo
• opisać, co widzi na obrazie
• nazwać gesty namalowanych postaci
• omówić kompozycję obrazu
• zinterpretować funkcję gestów namalowanych postaci
• zinterpretować przenikanie się kolorów i kształtów
• zinterpretować tytuł dzieła w odniesieniu do źródła cytatu
• podjąć dyskusję na temat sposobów przeciwdziałania dyskryminacji
75.
Odmienność
• omówić treść fragmentów tekstu
• zaprezentować elementy świata przedstawionego
• wskazać fantastyczne i realistyczne elementy świata przedstawionego
• scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu
• porównać postawy rodziców i rodzeństwa w stosunku do Barnaby’ego
• wypowiedzieć się na temat ciężaru emocjonalnego słów matki
• sformułować problem przedstawiony we fragmentach tekstu
• wymienić przyczyny lęku przed innością
• podjąć dyskusję na temat przyczyn spełniania oczekiwań innych ludzi
• podjąć dyskusję na temat zalet i wad inności
76.
Podróż w czasy romantyzmu
• określić ramy czasowe romantyzmu
• przedstawić etymologię nazwy epoki
• wymienić najważniejsze elementy światopoglądu romantycznego
• wymienić cechy bohatera romantycznego
• omówić najważniejsze cechy sztuki romantycznej
• wymienić najważniejsze dzieła sztuki romantycznej
• omówić wybrane dzieło sztuki w odniesieniu do światopoglądu romantycznego
• przedstawić i omówić inne dzieła sztuki romantycznej
77.
Twórca i jego dzieło – Adam Mickiewicz
• wymienić najważniejsze etapy życia Adama Mickiewicza
• scharakteryzować twórczość poety
• wskazać elementy romantyczne w twórczości Adama Mickiewicza
• przedstawić informacje na temat życia społecznego poety
78.
Wina i kara
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić, do jakiej kategorii duchów należy Widmo
• omówić sposób wywołania zjawy
• ustalić, czego Widmo żąda od zgromadzonych wieśniaków
• opisać reakcję Guślarza na widok upiora
• wytłumaczyć, jaką rolę odgrywają i co symbolizują w utworze towarzyszące zjawie ptaki
• wymienić cechy charakteru złego pana i zilustrować każdą z nich odpowiednim przykładem z opowieści ptaków
• nazwać środki stylistyczne, dzięki którym zostały uwidocznione emocje Guślarza
• wskazać w podanym fragmencie utworu wyrazy, które nie są używane we współczesnym języku polskim, i podać ich aktualne odpowiedniki
• zinterpretować nauki moralne przekazane przez duchy
• zabrać głos w dyskusji na temat: „Czy nauki moralne zawarte w utworze mają charakter uniwersalny?”
• stworzyć uniwersalny kodeks postępowania
• napisać opowiadanie z elementami opisu przeżyć wewnętrznych, w którym przedstawia (w trzeciej osobie) historię jednego z ptaków – kruka lub sowy
• podać propozycje, kim mógłby być współcześnie zły pan
• uzasadnić na podstawie dramatu Adama Mickiewicza i innych tekstów literackich słuszność stwierdzenia, że wina nie pozostaje bez kary
79. i 80.
Obrzęd dziadów w dramacie
(lektura obowiązkowa)
• określić czas akcji utworu
• zapisać w punktach plan wydarzeń przedstawionych w dramacie Adama Mickiewicza
• określić funkcję dziadów w życiu przedstawionej społeczności
• scharakteryzować relację między światem żywych a światem zmarłych nawiązaną dzięki dziadom
• wyjaśnić, jaką rolę w życiu gromady odgrywa Guślarz oraz co może oznaczać rozpalany przy nim ogień
• wskazać elementy obyczajów ludowych w utworze
• wyjaśnić, w jakim celu poeta wprowadził do dramatu duchy, które pojawiają się w czasie obrzędu
• omówić światopogląd ludzi uczestniczących w dziadach
• stworzyć notatkę na temat przyczyn fascynacji romantyków obrzędami ludowymi
• porównać dziady z innymi znanymi obrzędami religijnymi
81.
Romantyczny dramat pełen zagadek
(lektura obowiązkowa)
• wskazać wydarzenie, które zburzyło przewidziany porządek dziadów, i wyjaśnić, jak zareagowali na nie Guślarz oraz zebrany lud
• wytłumaczyć, kim jest milcząca postać z zakończenia dramatu – zjawą czy żywym człowiekiem
• opisać milczącego bohatera z zakończenia utworu i wyjaśnić, do którego świata należy ta postać – rzeczywistego czy nadprzyrodzonego
• przedstawić genezę poszczególnych części Dziadów
• zinterpretować motto utworu pochodzące z dramatu Williama Szekspira
• wyjaśnić, jak rozumie zakończenie Dziadów cz. II
• opracować własny pomysł na wystawienie wybranego fragmentu Dziadów cz. II na scenie i oddanie atmosfery dramatu
• wyjaśnić, w jaki sposób dzięki dziadom teraźniejszość łączy się z przeszłością i przyszłością uczestników obrzędu
• wskazać związki dramatu Adama Mickiewicza z obrazem Caspara Davida Friedricha Cmentarz w śniegu
82. i 83.
Wyobraźnia
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić znaczenie pojęć: ballada, realizm, fantastyka, punkt kulminacyjny, nauka moralna
• omówić treść utworu
• określić rodzaj literacki utworu
• ustalić, jaką wiedzę na temat świata przedstawionego ma narrator
• wskazać elementy realistyczne i fantastyczne w utworze
• wskazać punkt kulminacyjny utworu
• scharakteryzować bohaterów utworu
• omówić stosunek narratora do przedstawionych zdarzeń
• wyjaśnić sens nauki moralnej zawartej w utworze
• wskazać cechy gatunkowe w utworze
• podjąć dyskusję na temat nauki moralnej zawartej w balladzie
• wypowiedzieć się na temat adaptacji filmowej Świtezianki
84.
Co już wiemy o twórczości Adama Mickiewicza?
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
85.
Miłość w obliczu śmierci
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaj literacki utworu
• wypowiedzieć się na temat narracji w utworze
• scharakteryzować uczucie łączące bohaterów
• omówić emocje bohaterów
• zinterpretować tytuł książki
• dokonać analizy sposobu, w jaki bohaterowie mówią o chorobie
• podjąć dyskusję na temat sensu zaangażowania emocjonalnego w sytuacji, kiedy istnieje ryzyko utraty kochanej osoby
86.
Wyzwania
(lektura obowiązkowa)
• wyrazić swoimi słowami sens każdego poznanego aforyzmu
• wskazać tematy, do których odnoszą się podane aforyzmy
• omówić grę słów w poszczególnych aforyzmach
• zinterpretować tytuł zbioru
• ocenić aktualność aforyzmów Stanisława Jerzego Leca
• omówić twórczość Małgorzaty Koniecznej
87.
Natura ludzka
(lektura obowiązkowa)
• omówić treść wiersza
• wskazać adresata lirycznego utworu
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego wiersza
• wskazać emocje wyrażone przez podmiot liryczny i wyjaśnić, z czego one wynikają
• omówić proces przedstawiony w wierszu
• wskazać środki stylistyczne wykorzystane przez poetę i omówić ich funkcję
• zinterpretować dwa ostatnie wersy utworu
• odnieść wiersz Jerzego Lieberta do wymowy Małego Księcia
88. i 89.
Jak napisać rozprawkę?
• wymienić etapy pisania rozprawki
• przedstawić schematy pisania rozprawki
• zastosować słownictwo przydatne przy pisaniu rozprawek
• dopisać wstęp i zakończenie do podanego fragmentu rozprawki
• wybrać spośród podanych argumentów te, które można wykorzystać do uzasadnienia wskazanej tezy
• sformułować argumenty do podanego zagadnienia
• sformułować argumenty i kontrargumenty do podanej tezy
• stworzyć plan rozprawki na podstawie zaprezentowanej dyskusji
• napisać rozprawkę
• samodzielnie sformułować temat rozprawki
• zgromadzić argumenty, korzystając z różnych źródeł
90.
Budowa słowotwórcza wyrazów
• wskazać wyrazy podstawowe i pochodne
• utworzyć wyrazy pochodne od podanych wyrazów podstawowych
• wskazać wyrazy podstawowe dla podanych wyrazów pochodnych
• wskazać formant w wyrazie pochodnym
• wyjaśnić znaczenie podanych wyrazów pochodnych
• wskazać oboczności w wyrazach
91.
Rodzaje formantów i ich funkcje
• wskazać w podanych wyrazach formanty i nazwać ich typy
• zbudować wyrazy z podanych par wyrazowych i wskazać wrostki
• wymienić funkcje formantów
• podzielić podane wyrazy na grupy na podstawie ich znaczenia
• utworzyć wyrazy o różnych kategoriach znaczeniowych
92.
Przedrostki i przyrostki o kłopotliwej pisowni
• omówić zasady pisowni przedrostków: z-, s-, ś-, wz-, bez-, nad-, ob-, od-, pod-, przed-, roz-, w-
• omówić zasady pisowni przyrostków: -dzki, -dztwo, -cki, -ctwo
• omówić zasady pisowni przyrostka -stwo
• uzupełnić wyrazy odpowiednimi przedrostkami
• uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi przedrostkami
• utworzyć przymiotniki od podanych nazw miejscowości
• uzupełnić podane wyrazy odpowiednimi przyrostkami
• uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi przyrostkami
• przekształcić podane wypowiedzi tak, aby użyć wyrazu z przyrostkiem o kłopotliwej pisowni
93.
Wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo. Wyrazy pokrewne
• zdefiniować wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo
• wskazać wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo
• wskazać wyrazy należące do jednej rodziny
• wskazać rdzenie w podanych grupach wyrazów
• utworzyć rodzinę wyrazów
94.
Pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h – przypomnienie
wiadomości
• omówić zasady pisowni wyrazów z literami: ó, u, rz, ż, ch, h
• uzupełnić tekst wyrazami z kłopotliwymi literami
• wyjaśnić pisownię kłopotliwych liter w podanych wyrazach
• wskazać nieporozumienia, do których może dojść w razie niepoprawnego zapisu kłopotliwych liter
• stworzyć tekst z kłopotliwymi literami
95.
Złożenia, zrosty i zestawienia – czyli wyrazy złożone
• zdefiniować złożenia, zrosty i zestawienia
• wskazać wśród podanych przykładów złożenia, zrosty i zestawienia
• utworzyć złożenia, zrosty i zestawienia z podanych wyrazów
• wypisać zrosty, złożenia i zestawienia z mapy Polski
• poprawnie wymówić i odmienić podane zrosty
• stworzyć tekst ze zrostami, złożeniami i z zestawieniami
96.
Pisownia przymiotników złożonych
• przedstawić zasady tworzenia przymiotników złożonych
• przyporządkować przymiotniki złożone do odpowiednich ilustracji
• wyjaśnić znaczenie podanych przymiotników złożonych
• przekształcić zdania tak, aby zawierały przymiotniki złożone
• utworzyć przymiotniki złożone od podanych nazw własnych
97.
Tworzenie i zapisywanie skrótów i skrótowców
• zdefiniować skróty
• omówić zasady skracania wyrazów
• wyliczyć rodzaje skrótowców
• zreferować zasady zapisu skrótowców
• zreferować zasady odmiany skrótowców i używania ich w zdaniach
• omówić zasady stosowania skróconego zapisu
• rozszyfrować podane skróty
• zamienić w podanym tekście podkreślone wyrazy na skróty
• odnaleźć skrótowce w tekście
• poprawnie zastosować skrótowce w zdaniu
• wyjaśnić, kiedy należy odmieniać skrótowce, a kiedy nie należy tego robić
• wyjaśnić znaczenie skrótowców
• zastąpić podane nazwy właściwymi skrótowcami
• poprawnie zapisać skróty podanych wyrażeń
98.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: romantyzm, sztuka romantyzmu, dramat, ballada, aforyzm, ironia, wyraz podstawowy, wyraz pochodny, parafraza słowotwórcza, temat słowotwórczy, formant, rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo, zrosty, złożenia, zestawienia, skróty i skrótowce, przedrostki i przyrostki o trudnej pisowni, rozprawka
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
99.
Dobro i zło
• opisać, co widzi na obrazie
• opisać kompozycję dzieła
• wypowiedzieć się na temat sposobu ukazania postaci na obrazie
• odnieść scenę na obrazie do opowieści biblijnej
• omówić funkcję kolorystyki dzieła
• odnieść wizerunek kobiety do tradycji biblijnej
• odnaleźć konteksty i nawiązania do zaprezentowanego obrazu
100.
Pokusa
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaj narracji
• scharakteryzować bohaterów tekstu
• omówić rolę Iana w grze
• opisać świat wirtualny z punktu widzenia Miki
• wypowiedzieć się na temat popełniania zła na niby w świecie nierzeczywistym
• podjąć dyskusję na temat zalet i wad gier komputerowych
101.
Altruizm
• omówić treść fragmentów tekstu
• wyliczyć fakty przedstawione przez Hannę Wieczorek
• wskazać fragmenty tekstu, w których autorka zaprezentowała swoje zdanie bądź opinię innych
• przedstawić kompozycję tekstu
• wyjaśnić, czemu służy przedstawianie faktów i opinii
• omówić funkcję tytułu tekstu
• wskazać słowa klucze w tekście
• podjąć dyskusję na temat przedstawiony we fragmentach artykułu
102.
Fatalna siła miłości
(lektura obowiązkowa)
• zapisać w punktach plan wydarzeń przedstawionych we wskazanym fragmencie dramatu Juliusza Słowackiego
• określić sytuację życiową bohaterów realistycznych sceny 3 aktu I: Kirkora, Wdowy i jej córek
• podać różne określenia charakteryzujące Alinę i Balladynę oraz przytoczyć fragmenty utworu potwierdzające ten wybór
• wytłumaczyć, czym dla każdej z sióstr jest miłość
• wyjaśnić rolę sił nadprzyrodzonych w wydarzeniach przedstawionych w dramacie
• wyjaśnić, o czym świadczą odpowiedzi na pytania Kirkora udzielane przez Alinę i Balladynę
• wskazać zabiegi artystyczne w scenie 1 aktu II, za pomocą których zostały uwidocznione silne emocje bohaterek
• wymienić wątki miłosne zaprezentowane w utworze i nadać im tytuły
• przedstawić wnioski na temat roli miłości w życiu człowieka, które można wysnuć na podstawie lektury Balladyny
• dokonać analizy słów i postępowania obu sióstr
• dokonać analizy losów wszystkich zakochanych bohaterów dramatu Juliusza Słowackiego i wyjaśnić, jaką cenę płaci każdy z nich za swoje zaangażowanie uczuciowe
• napisać wypracowanie na temat: „Miłość – siła fatalna czy uczucie nadające sens życiu?”, w którym odwołuje się do różnych tekstów kultury
• dokonać analizy plakatu zapowiadającego inscenizację Balladyny w reżyserii Artura Tyszkiewicza
• sformułować na podstawie dramatu uniwersalne prawdy na temat ludzkiej psychiki
• omówić nawiązania kulturowe obecne w utworze
103.
Fantastyka, ironia i tragizm w dramacie Juliusza Słowackiego
(lektura obowiązkowa)
• opisać świat fantastyczny przedstawiony w dramacie
• wskazać sceny, w których przenikają się światy ziemski i nadprzyrodzony
• wymienić cechy dramatu, które wpłynęły na to, że autor użył w jego podtytule pojęcia tragedia
• zgromadzić informacje na temat dramatu romantycznego
• udowodnić, że Balladyna ma cechy typowe dla gatunku literackiego, który reprezentuje
• wyjaśnić, jakie znaczenie dla rozwoju akcji dramatu Juliusza Słowackiego ma ingerencja bohaterów fantastycznych
• określić funkcję baśni i legend w dramacie
• wskazać po jednym przykładzie sceny komicznej i tragicznej w utworze i wyjaśnić, jaki efekt wywołuje połączenie tych kategorii
• wyjaśnić, na czym polega tragizm losów tytułowej bohaterki utworu
• ustosunkować się do stwierdzenia, że w dramacie pojawia się ironia
• wymyślić alternatywny rozwój akcji dramatu i zapisać przykładowy plan tych wydarzeń
104. i 105.
Dramat o władzy, winie i karze
(lektura obowiązkowa)
• wyjaśnić, kiedy rozgrywa się akcja dramatu i co o tym świadczy
• przedstawić w punktach etapy dochodzenia Balladyny do władzy
• omówić sposoby sprawowania władzy przez czterech królów wspomnianych w utworze Juliusza Słowackiego
• wytłumaczyć, jaką królową chciała być Balladyna, i uzasadnić swoją odpowiedź odpowiednimi cytatami z ostatniej sceny dramatu
• podać przykłady z dramatu ilustrujące wyrachowanie i niemoralne postępowanie tytułowej bohaterki
• omówić zmiany, które zaszły w psychice Balladyny po dokonaniu pierwszej zbrodni
• sformułować na podstawie losów Balladyny przestrogi, o których powinno się pamiętać w życiu
• zestawić biblijną opowieść o Kainie i Ablu z historią przedstawioną w dramacie Juliusza Słowackiego
• wyjaśnić, dlaczego Balladyna, mimo że uczciwie osądziła swoje zbrodnie, musiała zginąć
• przedstawić na podstawie lektury Balladyny kilka uniwersalnych prawd o ludzkiej psychice
• wyjaśnić, jaką rolę w utrzymywaniu ładu moralnego odgrywa w dramacie rzeczywistość nadprzyrodzona
• zinterpretować sens słów Goplany o zemście natury
106.
Co już wiemy o twórczości Juliusza Słowackiego?
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
107.
Mowa nienawiści
• omówić treść fragmentów artykułu
• opracować profil hejtera na podstawie tekstu
• wskazać cechy świadczące o popularnonaukowym charakterze tekstu
• dokonać analizy kompozycji tekstu, uwzględniając funkcję śródtytułów
• wskazać na podstawie tekstu przyczyny zachowań mających u podstaw nietolerancję i ksenofobię
• podjąć dyskusję na temat możliwości przeciwdziałania mowie nienawiści
108.
Etyka wypowiedzi, perswazja, manipulacja
• wymienić zasady etyki językowej
• omówić sposoby naruszania etyki językowej
• wymienić cechy wypowiedzi perswazyjnej
• wymienić cechy wypowiedzi manipulacyjnej
• wskazać wypowiedzi zgodne i niezgodne z zasadami etyki słowa
• wyjaśnić, na czym polega perswazyjny charakter wypowiedzi
• wyjaśnić, na czym polega manipulacyjny charakter wypowiedzi
• podać przykłady wypowiedzi perswazyjnych i manipulacyjnych
• sformułować wypowiedź o wydźwięku negatywnym zgodną z zasadami etyki słowa
• sformułować tekst perswazyjny i tekst manipulacyjny
109.
Środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych
• wymienić sposoby nakłaniania wykorzystywane w reklamach
• podać przykłady sloganów reklamowych
• dokonać analizy skuteczności wybranego sloganu reklamowego
• dokonać analizy funkcji gry słów w podanych sloganach
• dokonać analizy zabiegów perswazyjnych i manipulacyjnych zastosowanych w podanych reklamach
• sformułować slogany reklamowe
• podjąć dyskusję na temat funkcji fake newsów
110.
Jak przygotować przemówienie?
• przedstawić etapy przygotowywania przemówienia
• wymienić środki retoryczne
• podać przykłady użycia środków retorycznych
• dokonać analizy podanego przemówienia
• porównać podane przemówienia i ocenić ich skuteczność
• dokonać analizy niewerbalnych środków komunikacji
• przygotować przemówienie
• wygłosić przemówienie
111.
Treść i zakres znaczeniowy wyrazu
• zdefiniować pojęcia: treść i zakres znaczeniowy wyrazu
• podać definicje wyrazów uwzględniające elementy ich treści
• uporządkować wyrazy od tego o najszerszym zakresie znaczeniowym do tego o zakresie najwęższym
• skorygować wypowiedzi za pomocą wyrazów o szerszym zakresie znaczeniowym
• dopisać do podanych wyrazów te o szerszym i węższym zakresie znaczeniowym
112.
Synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne i homonimy
• wyjaśnić znaczenie pojęć: synonim, antonim, wyraz wieloznaczny, homonim
• wyjaśnić różnice pomiędzy wyrazami wieloznacznymi a homonimami
• zastąpić podane wyrazy ich synonimami
• podać antonimy do podanych wyrazów
• wyjaśnić, na czym polega wieloznaczność podanych wyrazów
• odróżnić homonimy od wyrazów wieloznacznych
• podać różne znaczenia wskazanych wyrazów
113.
Fonetyka – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości
• przedstawić podział głosek
• wymienić funkcje głoski i
• przedstawić zasady akcentowania w języku polskim
• podzielić słowa na głoski i sylaby
• podać przykłady głosek miękkich, twardych, dźwięcznych, bezdźwięcznych, ustnych i nosowych
• wskazać funkcje głoski i na podanych przykładach
• odpowiednio akcentować wyrazy
114.
Rozbieżności między mową a pismem
• przedstawić zasady, na jakich zachodzą upodobnienia fonetyczne
• wskazać upodobnienia fonetyczne
• wskazać różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów
• zaznaczyć strzałką kierunek upodobnienia
• uzasadnić różnice pomiędzy mową a pismem, odwołując się do przykładów
• wskazać uproszczenia grup spółgłoskowych
115.
Pisownia wyrazów z ą, ę, om, em, on, en – przypomnienie
i uzupełnienie wiadomości
• wymienić zasady pisowni wyrazów z ą, ę, om, em, on, en
• uzupełnić podane zdania odpowiednimi formami wyrazów
• wyjaśnić zasady zapisu podanych wyrazów
• poprawić błędy w podanym tekście
• skorzystać ze słownika w razie wątpliwości związanych z poprawnym zapisem wyrazów
• stworzyć tekst z poprawnie zapisanymi wyrazami z ą, ę, om, em, on, en
116.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: tragedia, tekst popularnonaukowy, tekst naukowy, artykuł, etyka wypowiedzi, perswazja, manipulacja, środki perswazji i manipulacji w reklamie, fonetyka, głoska, samogłoska, spółgłoska (miękka, twarda, dźwięczna, bezdźwięczna), głoska ustna i nosowa, uproszczenie grupy spółgłoskowej, upodobnienia pod względem dźwięczności (wsteczne, postępowe, międzywyrazowe, udźwięcznienie, ubezdźwięcznienie, utrata dźwięczności w wygłosie), sylaba, akcent i intonacja, synonimy, antonimy, wyrazy wieloznaczne, homonimy, przemówienie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
117.
Konflikty
• opisać, co widzi na obrazie
• omówić gesty osób przedstawionych na obrazie i ich usytuowanie względem siebie
• zinterpretować funkcję kolorystyki zastosowanej przez artystkę
• zinterpretować funkcję rekwizytu, który trzyma w ręku jedna z namalowanych postaci
• zinterpretować funkcję zegarka widocznego na obrazie
• przedstawić i omówić inne teksty kultury podejmujące temat konfliktów
118.
Sens wojny
• omówić treść fragmentów tekstu
• określić rodzaj narracji
• wypowiedzieć się na temat bohaterów fragmentów tekstu
• omówić dwa sposoby mówienia o wojnie: Ruperta Brooke’a i pana Gaydona
• odnieść temat wojny do sytuacji bohaterki utworu
• wypowiedzieć się na temat opinii pana Gaydona na temat wojny
• wyjaśnić znaczenie sformułowania o własnej wojnie użytego przez pana Gaydona
• przedstawić różne sposoby zaprezentowania wojny w wybranych tekstach kultury
119.
Komizm charakterów
(lektura obowiązkowa)
• opisać sytuację przedstawioną we fragmentach aktu I utworu
• podać przykłady dosadnych sformułowań użytych przez Cześnika w czasie kłótni z Rejentem
• omówić zachowanie Rejenta podczas sprzeczki z Cześnikiem i wyjaśnić, o czym ono świadczy
• uzasadnić stwierdzenie, że Raptusiewicz i Milczek to nazwiska znaczące, odwołując się do fragmentów aktu I
• wymienić cechy Rejenta ujawnione w scenie rozmowy z mularzami (murarzami)
• zgromadzić informacje o Cześniku i Rejencie oraz uporządkować je od najogólniejszych do najbardziej szczegółowych
• wyjaśnić, w jaki sposób Milczek traktuje prawo i innych ludzi
• opisać i zinterpretować zachowanie Cześnika i Rejenta przedstawione w didaskaliach do sceny 11 aktu IV oraz wyjaśnić znaczenie tego fragmentu utworu dla zrozumienia postaw bohaterów w kolejnych scenach
• scharakteryzować stryja Klary na podstawie jego wypowiedzi
• porównać Cześnika i Rejenta
• rozważyć, czy zgoda Cześnika i Rejenta będzie trwała
• wyjaśnić, w jaki sposób Rejent i Cześnik pokrzyżowali sobie nawzajem plany i co byli w stanie poświęcić dla zemsty
• podać przykłady przedstawienia motywu zemsty w innych tekstach kultury
120.
Komizm i humor w Zemście
(lektura obowiązkowa)
• podać przykłady sprzeczności między tym, co mówią postacie utworu, a tym, co robią lub sądzą o innych, i wyjaśnić, czemu służy ukazanie tych sprzeczności
• wymienić cechy bohaterów wyśmiane w Zemście
• wyjaśnić, na czym polega komizm sytuacyjny w utworze Aleksandra Fredry
• wyjaśnić, co to jest karykatura oraz na czym polega karykaturalne przedstawienie Cześnika i Rejenta
• ocenić, czy w scenie, w której Papkin pragnie złożyć śluby wierności Klarze, styl jego wypowiedzi pasuje do sytuacji
• wyjaśnić, na czym polega komizm językowy w scenie pisania listu miłosnego przez Cześnika
• wyjaśnić, jaką rolę w życiu społecznym mogą odgrywać komik, komediopisarz i satyryk
• wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy poczuciem humoru w czasach Aleksandra Fredry i współcześnie
• napisać wypracowanie na temat: „Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wśród bohaterów Zemsty nie ma postaci jednoznacznie złych ani jednoznacznie pozytywnych?”
• wyjaśnić, czym skutkuje wyśmianie pewnych cech
121. i 122.
Zemsta – komedia o polskim społeczeństwie
(lektura obowiązkowa)
• odnaleźć w utworze informacje dotyczące czasu i miejsca akcji oraz ocenić, czy mają one znaczenie dla jego wymowy i interpretacji
• wskazać wątek główny i wątki poboczne
• podzielić bohaterów utworu na pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych
• wyjaśnić, jaką rolę odgrywają w utworze bohaterowie epizodyczni
• zinterpretować tytuł utworu w kontekście całej lektury i wyjaśnić, do czego doprowadziła tytułowa zemsta
• sporządzić katalog głównych wad Polaków na podstawie zachowań wszystkich bohaterów utworu
• wyjaśnić sens motta utworu
• dokonać analizy zakończenia Zemsty i wyjaśnić, jakie przesłanie ono niesie
• wytłumaczyć, do jakich postaw Aleksander Fredro chciał nakłonić Polaków
• wskazać zjawiska krytykowane we współczesnych komediach filmowych o polskim społeczeństwie i wyjaśnić, na czym polega zawarty w nich humor
• wytłumaczyć, w jaki sposób plakaty zamieszczone w podręczniku nawiązują do wymowy Zemsty
• ocenić, czy diagnoza społeczna Aleksandra Fredry jest ponadczasowa
• wskazać w utworze elementy kultury sarmackiej
• porównać treść utworu z jego ekranizacją w reżyserii Andrzeja Wajdy
123.
Co wiemy o twórczości Aleksandra Fredry?
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze
124.
Konfrontacja
(lektura uzupełniająca)
• omówić treść fragmentów tekstu
• scharakteryzować Alicję
• omówić relacje pomiędzy Alicją a Klaudią
• porównać reakcje bohaterów tekstu na zaistniałą sytuację
• wyjaśnić przyczyny buntu Alicji wobec zaistniałej sytuacji
• podjąć dyskusję na temat reakcji na niezależne od nas sytuacje
125.
Prostota
• omówić treść wiersza
• przedstawić relacje międzyludzkie i zasady obowiązujące w tytułowych prostych krajach
• omówić stosunek podmiotu lirycznego do opisywanej rzeczywistości
• zinterpretować metafory zawierające przymiotnik prosty
• omówić funkcję pytań w poznanym wierszu
• sformułować przesłanie wiersza
• podjąć dyskusję na temat znaczenia i funkcji prostoty
126.
Jak napisać recenzję?
• wymienić elementy recenzji
• odróżnić recenzję od sprawozdania
• selekcjonować informacje przydatne przy pisaniu recenzji
• stworzyć plan recenzji
• ocenić poszczególne elementy recenzji
• napisać recenzję wybranego filmu
127.
Różne odmiany polszczyzny
• wymienić odmiany polszczyzny zależne od odbiorcy i sytuacji
• przedstawić cechy odmian języka: oficjalnej i nieoficjalnej
• wymienić odmiany polszczyzny zależne od zasięgu słownictwa
• przedstawić cechy języka ogólnego i języka o ograniczonym zasięgu
• uzupełnić tekst odpowiednimi wyrazami w zależności od kontekstu
• wskazać wyrazy należące do polszczyzny oficjalnej i polszczyzny nieoficjalnej
• wskazać słownictwo należące do języka ogólnego oraz języka o ograniczonym zasięgu
• dostosować tekst do sytuacji komunikacyjnej
128.
Słownictwo o ograniczonym zasięgu
• wymienić odmiany języka o ograniczonym zasięgu
• scharakteryzować odmiany języka o ograniczonym zasięgu
• rozpoznać na podstawie słownictwa odmiany języka o ograniczonym zasięgu
• wskazać w tekście elementy gwarowe
• przekształcić tekst napisany w środowiskowej odmianie języka w tekst napisany językiem ogólnonarodowym
129.
Podsumowanie. Sprawdź, czy potrafisz
(lektura uzupełniająca)
• odtworzyć najważniejsze fakty i opinie
• posługiwać się pojęciami: komedia, komizm (sytuacyjny, postaci, językowy), różne odmiany polszczyzny, oficjalna odmiana języka, nieoficjalna odmiana języka, kolokwializmy, język ogólnonarodowy, słownictwo o ograniczonym zasięgu, środowiskowe odmiany języka, terytorialne odmiany języka, języki zawodowe, recenzja
• wykorzystywać najważniejsze konteksty
• wyciągać wnioski
• przedstawiać własne stanowisko
• poprawnie interpretować wymagany materiał
• właściwie argumentować
• uogólniać, podsumowywać i porównywać
• wykorzystywać bogate konteksty
• formułować i rozwiązywać problemy badawcze